2025-07-12, 11:51
Medlem
ursprungligens avatar
Man stöter ofta på personer som stolt berättar att de minsann är släkt med Gustav Vasa.

Kan det verkligen stämma att det är så vanligt som det verkar?

Nu för tiden borde väl DNA-forskning på området kunna "reda ut" det hela på ett enkelt sätt?

Det verkar väl inte rimligt att Gustav Vasa har hundratusentals ättlingar i Sverige idag?

Kan fenomenet bero på att släktforskning inte är helt lätt och att många bygger sitt släktskap med Gustav Vasa på mer eller mindre lösa antaganden?

Eller har merparten av alla som påstår att de är släkt med Gustav Vasa rätt?
Citera
2025-07-12, 11:55
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Det verkar väl inte rimligt att Gustav Vasa har hundratusentals ättlingar i Sverige idag?
/---/

Nej, alla självutnämnda Vasaättlingar är knappast äkta sådana. Men Gamble Kung Gösta har fler avkomlingar än man kunde tro. Kolla gammal tråd och gammal länk.

(FB) Gustav Vasa en bock?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gustav-vasas-attlingar-kartlagda-1
Senast redigerad av Ördög 2025-07-12 kl. 12:00.
Citera
2025-07-12, 11:56
Medlem
Därför att det är ganska enkelt att följa släkten från 1500 talet och framåt då de dokumenterades lite noggrannare än vanligt folk. Från 1600 talet så blev folkbokföringen bättre även för vanligt folk och då har det blivit enklare att se vem man är släkt med även för kreti och pleti.

Här har du två artiklar om det hela. Läs dem noga så förstår du hur det kommer sig att det finns ca 200000 nu levande som är släkt med GV

https://slakthistoria.se/slaktskap/vasaattlingar-ar-du-slakt-med-gustav-vasa

https://slakthistoria.se/slaktskap/alla-vasaattlingar-kartlagda
Senast redigerad av Bajseluring 2025-07-12 kl. 12:01. Anledning: Lagt till mer information
Citera
2025-07-12, 11:56
Medlem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_Vasas_%C3%A4ttlingar

Som sägs i Wikipedia så beräknas 135.000 personer vara släkt med Gustav Vasa som själv fick 11 barn.
Citera
2025-07-12, 12:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Kolla gammal tråd och gammal länk.

(FB) Gustav Vasa en bock?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/gustav-vasas-attlingar-kartlagda-1
Per Andersson har dragit svensk släktforskning till sin spets – han har kartlagt Gustav Vasas alla ättlingar.

Inklusive ingifta rör det sig om en kvarts miljon personer.
Det verkar lite oklart hur PA har räknat?
Fakta: Exempel på kända Vasaättlingar
Politik: Olof Palme, Anna Ekström, Peter Norman, Anna Kinberg Batra, Björn von Sydow, Filippa Reinfeldt.

FN: Dag Hammarskiöld, Staffan di Mistura, Kofi Annan (ingift).

Näringsliv: Michael Treschow, Pehr G Gyllenhammar, Jacob Palmstierna.

Media: Hanna Stjärne, Eva Hamilton, Peter Hjörne, Magdalena Ribbing, Yrsa Stenius.

Litteratur: David Lagercrantz, Ellen Key, Cecilia Torudd, Louise Boije af Gennäs.

Film och teater: David Dencik, Maria Kulle, Max von Sydow, Bo och Johan Widerberg.

Musik: Amanda Jenssen, Magnus Uggla, Anne Sofie von Otter, Povel Ramel.

Källa: slekt.se
Kofi Annan är således en av dessa ingifta släktingar.
Hur ser siffran ut om man tittar på blodslinjen?
Citera
2025-07-12, 12:11
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Man stöter ofta på personer som stolt berättar att de minsann är släkt med Gustav Vasa.

Nu för tiden borde väl DNA-forskning på området kunna "reda ut" det hela på ett enkelt sätt?

Kan fenomenet bero på att släktforskning inte är helt lätt och att många bygger sitt släktskap med Gustav Vasa på mer eller mindre lösa antaganden?

Går du tillbaka till 1500-talet och tar vilken person som helst så har denna mellan tiotusentals till hundratusentals levande ättlingar idag om man räknar in alla släktlinjer, dvs inte bara rakt nedstigande manligt/kvinnligt led. Så väldigt många av oss i Sverige är släkt på det viset, i ganska många olika konstellationer.
Citera
2025-07-12, 12:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Går du tillbaka till 1500-talet och tar vilken person som helst så har denna mellan tiotusentals till hundratusentals levande ättlingar idag om man räknar in alla släktlinjer, dvs inte bara rakt nedstigande manligt/kvinnligt led. Så väldigt många av oss i Sverige är släkt på det viset, i ganska många olika konstellationer.

Så det är ganska "riskfritt" att svänga sig med ett "fint släktskap" om man tycker det låter bra?

I den länkade artikeln påstås att 75% av dessa 250.000 personerna som härstammar från Gustav Vasa lever idag.
Citera
2025-07-12, 12:55
Medlem
Min mormor kallades för prinsessan Eriksson när hon var liten
Citera
2025-07-12, 13:01
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Så det är ganska "riskfritt" att svänga sig med ett "fint släktskap" om man tycker det låter bra?

I den länkade artikeln påstås att 75% av dessa 250.000 personerna som härstammar från Gustav Vasa lever idag.
Jag skulle tro att de flesta som lever idag och har rötterna i Sverige på ett eller annat vis har släktskap med adel/kungligheter, på ett eller annat vis.
Tar du alla kungligheter och alla adelssläkter som levat sedan 1400-1500-talet så blir det ju extremt många miljoner ättlingar
Citera
2025-07-12, 13:13
Medlem
GastonLeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag skulle tro att de flesta som lever idag och har rötterna i Sverige på ett eller annat vis har släktskap med adel/kungligheter, på ett eller annat vis.
Tar du alla kungligheter och alla adelssläkter som levat sedan 1400-1500-talet så blir det ju extremt många miljoner ättlingar
Lite offtopic, men kolla upp Djingis Khan.
Jag har för mig att 0,5% av världens befolkning bär hans gen.
Googla djingis-genen.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Djingis_khan
Citera
2025-07-12, 13:16
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:

Varje gång jag berättar att jag är ättling till Gustav Vasa, så är jag noga med att påpeka att mer än 100,000 andra svenskar också är det, och att det verkligen inte är någonting märkvärdigt. Så det kan inte vara mig du syftar på i alla fall.

Som flera här redan har skrivit så är det absolut ingenting konstigt med att en kung med ELVA BARN (varav sju var söner), som alla är extremt eftertraktade att gifta sig med och skaffa barn med, har sanslöst många ättlingar 500 år senare.

Går du tillbaka till 1200-talet så är alla (etniska) svenskar släkt med varandra.

Dvs att alla nu levande svenskar är släkt med alla svenskar som levde på 1200-talet och tidigare.

Går man tillbaka till 900-talet så är alla européer släkt med varandra. Alla är släkt till Karl den store.

Dock är det inte alla som har ett släktträd, där de kan följa sin linje, hela vägen bak, och "ha det på papper".
Jag är släkt i rakt nedstigande led till Karl den store (vis Gustav Vasa om jag minns rätt). 14 generationer bakåt.
Jag är ett av hans många miljoner barnbarns-barnbarns-barnbarns-barnbarns-barnbarns-barnbarns-barnbarn.
Senast redigerad av Bone Collector 2025-07-12 kl. 13:21.
Citera
2025-07-12, 13:33
Medlem
Ja egentligen bevisar nog Gustav Vasa fenomenet att vi alla är släkt med varandra om man går tillräckligt långt tillbaka. Sedan har ju många släkter också dött ut men det är ju inte alltför ovanligt att någon hade t ex 11 barn som överlevde och sedan hade dessa kanske 5-6 barn som överlevde och vips så blir ju nästan alla avlägsna släktingar med varandra några generationer senare.

Som fenomen på detta är ju t ex "Evas sju döttrar" som visar att alla Europas kvinnor härstammar från 7 olika kvinnor som levde för 45000- 10000 år sedan.

Samma finns ju hos männen med ca 5 olika anfäder i Europa och som är relaterade till olika geografiska områden. Som R1b i Västeuropa, R1B i Östeuropa, I1 i Nordeuropa, N1C i Nordosteuropa och J i södra Europa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in