Citat:
Ursprungligen postat av
ursprungligen
Man stöter ofta på personer som stolt berättar att de minsann är släkt med Gustav Vasa.
Kan det verkligen stämma att det är så vanligt som det verkar?
Nu för tiden borde väl DNA-forskning på området kunna "reda ut" det hela på ett enkelt sätt?
Det verkar väl inte rimligt att Gustav Vasa har hundratusentals ättlingar i Sverige idag?
Kan fenomenet bero på att släktforskning inte är helt lätt och att många bygger sitt släktskap med Gustav Vasa på mer eller mindre lösa antaganden?
Eller har merparten av alla som påstår att de är släkt med Gustav Vasa rätt?
Varje gång jag berättar att jag är ättling till Gustav Vasa, så är jag noga med att påpeka att mer än 100,000 andra svenskar
också är det, och att det verkligen inte är någonting märkvärdigt. Så det kan inte vara mig du syftar på i alla fall.
Som flera här redan har skrivit så är det absolut ingenting konstigt med att en kung med ELVA BARN (varav sju var söner), som alla är extremt eftertraktade att gifta sig med och skaffa barn med, har sanslöst många ättlingar 500 år senare.
Går du tillbaka till 1200-talet så är alla (etniska) svenskar släkt med varandra.
Dvs att alla nu levande svenskar är släkt med alla svenskar som levde på 1200-talet och tidigare.
Går man tillbaka till 900-talet så är alla européer släkt med varandra. Alla är släkt till Karl den store.
Dock är det inte alla som har ett släktträd, där de kan följa
sin linje, hela vägen bak, och "ha det på papper".
Jag är släkt i rakt nedstigande led till Karl den store (vis Gustav Vasa om jag minns rätt). 14 generationer bakåt.
Jag är ett av hans många miljoner barnbarns-barnbarns-barnbarns-barnbarns-barnbarns-barnbarns-barnbarn.