2025-07-11, 22:53
Medlem
Mondhers avatar
Så om jag vill köpa en Range Rover och Justin Bieber vill köpa den så kostar den lika mycket oavsett vem köparen är. Hur kommer det sig att ingen någonsin ifrågasatt det? Varför har saker och ting ett pris när det bör egentligen ha olika priser beroende på vem köparen är?
Senast redigerad av Mondher 2025-07-11 kl. 23:17.
Citera
2025-07-11, 22:56
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Ska en person som jobbat hårt för sina pengar betala mer för samma sak än vad socbidragstagaren ska betala?
Det måste vara en tankevurpa?
Citera
2025-07-11, 22:58
Nej, men däremot är det lite sjukt att normerna sätts efter "de rika." Men det är som vanligt.

Det anses normalt att köpa hus, bil, resa två gånger om året utomlands, köpa nya kläder, köpa vad man vill i mataffären osv. Men i själva verket är det inte allas verklighet.
Citera
2025-07-11, 23:00
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Så om jag vill köpa en Range Rover och Justin Bieber vill köpa den så kostar den lika mycket oavsett vem köparen är. Hur kommer det sig att ingen någonsin ifrågasatt det? Varför har saker och ting ett pris när det bör egentligen har olika priser beroende på vem köparen är?

Så om det kostar ett företag 300 000:- att tillverka en bil, så ska en fattig person kunna köpa den för exempelvis 50 000:-?

På andra hållet så ska en med mycket pengar kanske behöva betala 1 miljon för samma bil?

Du ser inget problem där?

Om jag vore fattig skulle jag då kunna köpa den för 50 000:- och sälja den till någon mycket rikare för 500 000:- som "begagnad"...
Citera
2025-07-11, 23:00
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Så är man smart så sparar man så lite som möjligt så får man lika mycket för mindre arbetsinsats. Låter som ett vinnande koncept för ett välfungerande land med låg inflation.
Citera
2025-07-11, 23:01
Det hade satt ut ens strävan efter högre lön om man visste att saker skulle kosta lika mycket - relativt ens lön - om man klättrat i karriären.

Du måste vara kommunist eller bli det imorgon vetja.
Citera
2025-07-11, 23:01
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Så om jag vill köpa en Range Rover och Justin Bieber vill köpa den så kostar den lika mycket oavsett vem köparen är. Hur kommer det sig att ingen någonsin ifrågasatt det? Varför har saker och ting ett pris när det bör egentligen har olika priser beroende på vem köparen är?
Om du startar ett parti vars politik går ut på att allting ska bli billigare för fattiga så lovar jag dig att du kommer att få en hel del röster från de absolut dummaste medborgarna i samhället. De där som tycker att bästa sättet att bekämpa inflationen är att trycka fler pengar och dela ut som inflationsbidrag.
Citera
2025-07-11, 23:02
Medlem
maktspels avatar
Vad vore incitamenten att jobba hårdare om allt i relativa termer kostar detsamma för alla?

Är väl bra om fattiga får hjälp med de mest basala behoven, men Range Rover bör väl vara något man bör få kämpa sig till?
Citera
2025-07-11, 23:03
Medlem
Landsbygdens avatar
Det var länge sedan dom som sitter på något slags ansvar för andra mänskor(t.ex. sjukvård, politiker) tänkte utifrån någons behov.
T.ex. spelar ditt behov av en bil, ingen roll. Ditt behov av något annat, spelar ingen roll.
Kan du betala, du får ditt behov uppfyllt.
Den nyliberala totalitarismens era.

"Jobba hårt" är ett helt relativt uttryck.

Folk borde ifrågasätta varför dom ens köper Justin Biebers skit, och inte, istället, underhåller sig själva eller sina vänner.
Citera
2025-07-11, 23:04
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Man tittar väl på helheten och behöver inte detaljstyra i alla led. Det är väl enklare att sköta det där på inkomstsidan än på utgiftssidan med en progressiv beskattning antar jag.
Citera
2025-07-11, 23:08
Medlem
jori9900s avatar
Citat:

Äsh, har man inte pengar kan man ju bara låna sej rik. Rättvist och bra.

Skulle tro att 90% av den svenska WT medelklassen tror att dom är rika fast dom knappt äger sina egna kläder dom har på kroppen, det är ju banken som gör det..
Citera
2025-07-11, 23:12
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Om du startar ett parti vars politik går ut på att allting ska bli billigare för fattiga så lovar jag dig att du kommer att få en hel del röster från de absolut dummaste medborgarna i samhället. De där som tycker att bästa sättet att bekämpa inflationen är att trycka fler pengar och dela ut som inflationsbidrag.

Jag kommer att vinna nobelpris i ekonomi någon dag, kom ihåg det. Dock kanske inte för såna här ideer dock.
Senast redigerad av Mondher 2025-07-11 kl. 23:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in