Citat:
Jag har ärligt talat ingen koll mer än att jag kollat på de påstådda grenar jag själv ska komma ifrån och då.såg det mest ut som en massa spretande av att gifta ner sig eller giftas likt överenskommelser. Min pappa är inte i livet varpå jag struntat i att gräva djupare. För honom hade jag såklart kunnat gjort det men jag själv är hyfsat ointresserad även omndet såklart är kul att ha ett ursprung.
Natt och Dag är den äldsta nuvarande levande adelssläkter som finns i riddarhuset.* Svenska adelssläkter brukade ofta dö ut. Sverige gillade att kriga. adelsfruarna (De var unga) dog många gånger när de födde barn och mannen dog i krig. Barnet om det överlevde födseln dog ofta innan vuxen ålder. Dessutom fanns det ofta en grad av inavel.
*Numera en privat förening.
*Numera en privat förening.
Det verkar ändå som om folk lättvindigt lägger in släktskap och jag är rätt säker på att så skett i min egen påstådda släktforskning även om jag såklart inte vet vem som ursprungligen forskat (man ska ha gjort något DNA test också om jag förstått rätt, för att de ursprung och gener).
I vad jag kan se så ser det iallafall ut som om folk använt äktenskap för att bilda band och bli av med folk (istället för att ha ogifta ungar även om utomäktenskapliga barn förekommit) så det är inte konstigt om somliga ätter då blev inavlade istället. Det fanns väl inte tillräckligt många "fina" släkter att blanda sig med.
Själv ser jag väl adelssläkterna som mer tveksamma (tvivelaktiga) men jag är ganska söker på att det stämmer åtminstonebak till 1600 talet.
Ändå tror jag att jag har rätttni det med ADHD-gener och adelssläkter. Det säger sig självt att medellösa bönder behövde kunna foga sig bättre än människor som skulle bruka jord och slåss. Dvs vara mer flexibla i arbetsuppgifter och redo för krig. Folk som ser ner på personlighetsdrag av att kunna ta strid framför att foga sig, är ofta samma som först hade velat dra till med eget fint namn.
Men jag undrar verkligen om matematiken går ihop där. För att vara bra i strid kan du inte vara född till att bli bäste dräng. Jag menar att många som känner sig lite speciella hade kommit mer till sin rätt som fångvaktare i ett koncentrationsläger än som krigare för ära och fred på slagfältet.
Det handlar inte om vem man tror att man är utan om hur det man gör definerar ens plats i historien mycket bättre.
Senast redigerad av Matadhamster 2025-07-12 kl. 10:11.
Senast redigerad av Matadhamster 2025-07-12 kl. 10:11.