Flashback bygger pepparkakshus!
  • 6
  • 7
2025-07-12, 09:53
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Natt och Dag är den äldsta nuvarande levande adelssläkter som finns i riddarhuset.* Svenska adelssläkter brukade ofta dö ut. Sverige gillade att kriga. adelsfruarna (De var unga) dog många gånger när de födde barn och mannen dog i krig. Barnet om det överlevde födseln dog ofta innan vuxen ålder. Dessutom fanns det ofta en grad av inavel.

*Numera en privat förening.
Jag har ärligt talat ingen koll mer än att jag kollat på de påstådda grenar jag själv ska komma ifrån och då.såg det mest ut som en massa spretande av att gifta ner sig eller giftas likt överenskommelser. Min pappa är inte i livet varpå jag struntat i att gräva djupare. För honom hade jag såklart kunnat gjort det men jag själv är hyfsat ointresserad även omndet såklart är kul att ha ett ursprung.

Det verkar ändå som om folk lättvindigt lägger in släktskap och jag är rätt säker på att så skett i min egen påstådda släktforskning även om jag såklart inte vet vem som ursprungligen forskat (man ska ha gjort något DNA test också om jag förstått rätt, för att de ursprung och gener).

I vad jag kan se så ser det iallafall ut som om folk använt äktenskap för att bilda band och bli av med folk (istället för att ha ogifta ungar även om utomäktenskapliga barn förekommit) så det är inte konstigt om somliga ätter då blev inavlade istället. Det fanns väl inte tillräckligt många "fina" släkter att blanda sig med.

Själv ser jag väl adelssläkterna som mer tveksamma (tvivelaktiga) men jag är ganska söker på att det stämmer åtminstonebak till 1600 talet.

Ändå tror jag att jag har rätttni det med ADHD-gener och adelssläkter. Det säger sig självt att medellösa bönder behövde kunna foga sig bättre än människor som skulle bruka jord och slåss. Dvs vara mer flexibla i arbetsuppgifter och redo för krig. Folk som ser ner på personlighetsdrag av att kunna ta strid framför att foga sig, är ofta samma som först hade velat dra till med eget fint namn.

Men jag undrar verkligen om matematiken går ihop där. För att vara bra i strid kan du inte vara född till att bli bäste dräng. Jag menar att många som känner sig lite speciella hade kommit mer till sin rätt som fångvaktare i ett koncentrationsläger än som krigare för ära och fred på slagfältet.

Det handlar inte om vem man tror att man är utan om hur det man gör definerar ens plats i historien mycket bättre.
Senast redigerad av Matadhamster 2025-07-12 kl. 10:11.
Citera
2025-07-12, 10:05
Medlem
Chilpericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Fullt möjligt men jag har för mig att jag läst det någonstans.

Det står på Wikipedia.

"Natt och Dag är en svensk uradlig ätt från Östergötland. Den adliga ätten nummer 13, enligt Riksarkivet känd från 1280, utgör den äldsta nu levande svenska, adliga ätten."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Natt_och_Dag
Citera
2025-07-12, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadhamster
Jag har ärligt talat ingen koll mer än att jag kollat på de påstådda grenar jag själv ska komma ifrån och då.såg det mest ut som en massa spretande av att gifta ner sig eller giftas likt överenskommelser. Min pappa är inte i livet varpå jag struntat i att gräva djupare. För honom hade jag såklart kunnat gjort det men jag själv är hyfsat ointresserad även omndet såklart är kul att ha ett ursprung.

Det verkar ändå som om folk lättvindigt lägger in släktskap och jag är rätt säker på att så skett i min egen påstådda släktforskning även om jag såklart inte vet vem som ursprungligen forskat (man ska ha gjort något DNA test också om jag förstått rätt, för att de ursprung och gener).

I vad jag kan se så ser det iallafall ut som om folk använt äktenskap för att bilda band och bli av med folk (istället för att ha ogifta ungar även om utomäktenskapliga barn förekommit) så det är inte konstigt om somliga ätter då blev inavlade istället. Det fanns väl inte tillräckligt många "fina" släkter att blanda sig med.

Själv ser jag väl adelssläkterna som mer tveksamma (tvivelaktiga) men jag är ganska söker på att det stämmer åtminstonebak till 1600 talet.

Ändå tror jag att jag har rätttni det med ADHD-gener och adelssläkter. Det säger sig självt att medellösa bönder behövde kunna foga sig bättre än människor som skulle bruka jord och slåss. Dvs vara mer flexibla i arbetsuppgifter och redo för krig. Folk som ser ner på personlighetsdrag av att kunna ta strid framför att foga sig, är ofta samma som först hade velat dra till med eget fint namn.

Men jag undrar verkligen om matematiken går ihop där. För att vara bra i strid kan du inte vara född till att bli bäste dräng

1225 hade sverige 500 000 -700 000 invånare

1625 hade Sverige 1,2-1,4 miljoner

(teoretiskt) Antalet släktingar du har 1625 är cirka 16 000 personer.

(teoretiskt) Antal släktingar du har 1225 är cirka 268 miljoner.

Då förstår man att chansen är stor att du är släkt med varje då levande svensk 1225. Man brukar säga att alla nu levande européer är släkt med alla 800-900 tals människor i Europa. Allt bygger på att de förde sina gener vidare.

Hur som helst det är väl runt 90 procent chans att du har någon adel i ditt släktträd från 1625 och framåt.
Citera
2025-07-12, 10:23
Medlem
Matadhamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
1225 hade sverige 500 000 -700 000 invånare

1625 hade Sverige 1,2-1,4 miljoner

(teoretiskt) Antalet släktingar du har 1625 är cirka 16 000 personer.

(teoretiskt) Antal släktingar du har 1225 är cirka 268 miljoner.

Då förstår man att chansen är stor att du är släkt med varje då levande svensk 1225. Man brukar säga att alla nu levande européer är släkt med alla 800-900 tals människor i Europa. Allt bygger på att de förde sina gener vidare.

Hur som helst det är väl runt 90 procent chans att du har någon adel i ditt släktträd från 1625 och framåt.
Nej alltså så ser inte mitt släktträd ut. Jag förstår givetvis vad du och andra menar men ni glömmer att man var markägare vara några generationer bakåt i två av mina led. Givetvis inebar svält att ena snabbare emmigrerade men släktnamnet är ett område. Det innebär inte mer än att det kan ha varit såsom tusentals byhålor i norden. Sedan på andra sidan så har man väl styckat av och haft sig så att inget finns kvar men jag ska köpas ut nu från de sista tusenlappar av värde marken nu har. Så ser det knappast ut för majoriteten av människor i landet. De har inte haft mark i många generationer och med sista delen kvar till arv när det blivit så litet att intet mer finns än nostalgi.

Jag är rätt säker på att mina anor skiljer sig mer från stadsbönderna. Min morfar må ha varit fosterbarn men att han specifikt hamnade hos en prästfamilj kan jag också undra om det verkligen bara var slump. Vet inte hur man placerade ut barn.

Som sagt, att det fram tilll idag finns ett markstycke kvar för mig, min bror och min förälders syskon, visar att det nog allt kan ha förekommit en viss skillnad även om skogen är borta sedan länge. För vad ärvde du själv eller tio miljoner andra i landet för mark som legat kvar som i slutändan, växelpengar?

Grejen med er arbetare och bönder är att ni tänker som arbetare och bönder även efter utbildningen. Ni har generationer av ingenting och jag är inte förmer men jag säger att jag har någon slags historia som jag inte orkar gräva i för att min pappa inte är i livet och jag själv är en enkel människa som inte behöver social status. Jag behöver mitt svärd. Min pennna. Tunga.

Men nej, jag tror inte att min personlighet kommer av generationer av underkastelse inför andra.

https://m.youtube.com/watch?v=MzWZ9dceWRQ&pp=ygUOYmFkIHJlcHV0YXRpb24%3D
Citera
2025-07-12, 11:27
Medlem
godboys avatar
TS verkar, som nämnts, inte må helt väl. Se trådstartshistorik;

https://www.flashback.org/find_threads_by_user.php?userid=1006288

Är för egen del hel ointresserad av adelsskap och klubbar för intern beundran. Jag har själv adelsblod i mig men vem bryr sig? I princip har stora delar av Europas befolkning någon släktanknytning till någon form av adel. Tog själv ett DNA test för ett antal år sen, sen började frugan titta lite på det och rota i min historik. Det visade sig att jag har lite blod från Böhmen men även från från en skotsk klan. Bryr jag mig? nääää.

Dessutom har väl alla länder och kulturer "adelsssläkter" Kolla i neger och arabländerna, var och varannan är prins och prinsessa, men några tillgångar ha de inte.

I TS trådstart låter han som en ledsen unge som inte får vara med och leka med de stora pojkarna.
Citera
2025-07-12, 12:05
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 357.Magnum
Jag har släktled att visa upp. Dokument, namn, kopplingar. Allt finns där. Ändå är det som om jag inte existerar. Som om adeln i Sverige bara gäller de som redan står i rätt bok.

Det handlar inte om titlar eller status. Det handlar om att en hel historik förnekas eftersom ingen vill röra vid något som faller utanför deras inramade värld.

Min släkt är Sveriges mest anrika och hedervärda exempel, och tro inte att det är något jag går runt och skryter om, men hur pass frustrerad ska man vara innan man ventilerar?

Riddarhuset är ett dåligt skämt! Det som en gång var ett kall har blivit ett sällskap. Det som en gång byggde land betraktas nu som kuriosa.

Frågan är bara: vad händer med en tradition som vägrar leva vidare utanför sin egen skugga?

Jag spottar på den etablerade Svenska adeln och även på riddarhuset!
Har du namnet tryckt på brevpapper? Förgylld dörrskylt på hyreslägenheten?
Går du omkring med en näsduk i bröstfickan? Röda byxor?
Citera
2025-07-12, 12:50
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Jag har släktled att visa upp. Dokument, namn, kopplingar. Allt finns där. Ändå är det som om jag inte existerar. Som om adeln i Sverige bara gäller de som redan står i rätt bok.

Det handlar inte om titlar eller status. Det handlar om att en hel historik förnekas eftersom ingen vill röra vid något som faller utanför deras inramade värld.

Min släkt är Sveriges mest anrika och hedervärda exempel, och tro inte att det är något jag går runt och skryter om, men hur pass frustrerad ska man vara innan man ventilerar?

Riddarhuset är ett dåligt skämt! Det som en gång var ett kall har blivit ett sällskap. Det som en gång byggde land betraktas nu som kuriosa.

Frågan är bara: vad händer med en tradition som vägrar leva vidare utanför sin egen skugga?

Finns hur mycket adel som helst, ofta tysk/baltisk mm som aldrig har introducerats i det svenska riddarhuset.
Citera
2025-07-12, 14:17
Medlem
Brajias avatar
Citat:

Ja, som övertygad kommunist spottar jag också på riddarhuset som institution. Inget personligt mot den som är född in i en adlig familj dock.
Citera
2025-07-12, 14:28
Medlem
Riddarhuserät är tjuvar
Citera
2025-07-12, 15:18
Moderator
Pentyls avatar
Korruption och missförhållanden i offentlig verksamhet --> Subkulturer och socioekonomiska livsstilar
/Moderator
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in