2025-07-11, 07:35
Medlem
LiberalGuys avatar
Lyssnade på att norskt band som heter Kaizers Orchestra som sjunger på nån västnorsk dialekt. Vissa gånger tycker jag dialekten påminner mer om svenska än vad bokmål gör. Tex säger dom kasta ist för kaste, seila ist för seile. Och Vatn istället vann.
Citera
2025-07-11, 07:37
Medlem
Dom sjunger på järska

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rska
Citera
2025-07-11, 07:39
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Dom sjunger på järska

https://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rska

Ok. Kanske bara jag som är korkad men tycker många gånger att dialekterna i västra och norra Norge påminner om svenska.
Citera
2025-07-11, 08:00
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Du har redan fått ett svar här ovan och jag vill bara utveckla lite.
Lyssnade på att norskt band som heter Kaizers Orchestra som sjunger på nån västnorsk dialekt. Vissa gånger tycker jag dialekten påminner mer om svenska än vad bokmål gör. Tex säger dom kasta ist för kaste, seila ist för seile. Och Vatn istället vann.

Du har helt rätt i dina iakttagelser. Dialekter är mycket mer levande i Norge än i Sverige. Jag är ganska övertygad om att man i de trakterna istället för ”melk” säger ”mjölk”.
Det är vanligt att artister sjunger på sin dialekt.
Här hos oss sjunger ju så gott som alla artister på ”rikssvenska”.

Dialekterna på bl a Vestlandet är mycket gamla och anses ha en hel del likheter med hur man talade på vikingatiden.

Dessa dialekter låg till grund för nynorskan, ett skriftspråk som utvecklades av Ivar Aasen under andra delen av 1800-talet.
Nynorskan har en stark ställning i de delarna av landet.

I Norge har man två skriftspråk, bokmål resp nynorsk. Nynorsk påminner om vikingatidens språk medan bokmål är påverkat av danskan.
Man pratar alltså inte på nynorsk, men dialekterna på Vestlandet är en del av grunden för nynorsk.
I skolorna får barnen lära sig både bokmål och nynorsk. Nynorsk är huvudskriftspråk för ca 15% av Norges befolkning.
Senast redigerad av RFT 2025-07-11 kl. 08:02.
Citera
2025-07-11, 08:06
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Du har helt rätt i dina iakttagelser. Dialekter är mycket mer levande i Norge än i Sverige. Jag är ganska övertygad om att man i de trakterna istället för ”melk” säger ”mjölk”.
Det är vanligt att artister sjunger på sin dialekt.
Här hos oss sjunger ju så gott som alla artister på ”rikssvenska”.

Dialekterna på bl a Vestlandet är mycket gamla och anses ha en hel del likheter med hur man talade på vikingatiden.

Dessa dialekter låg till grund för nynorskan, ett skriftspråk som utvecklades av Ivar Aasen under andra delen av 1800-talet.
Nynorskan har en stark ställning i de delarna av landet.

I Norge har man två skriftspråk, bokmål resp nynorsk. Nynorsk påminner om vikingatidens språk medan bokmål är påverkat av danskan.
Man pratar alltså inte på nynorsk, men dialekterna på Vestlandet är en del av grunden för nynorsk.
I skolorna får barnen lära sig både bokmål och nynorsk. Nynorsk är huvudskriftspråk för ca 15% av Norges befolkning.

Samma med färöiska. Första gången jag lyssnade på det så tänkte jag först att det fanns många likheter med gutniskan i uttal. Stein uttalas stain. Och r:t går åt det engelska.
Citera
2025-07-11, 08:44
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Samma med färöiska. Första gången jag lyssnade på det så tänkte jag först att det fanns många likheter med gutniskan i uttal. Stein uttalas stain. Och r:t går åt det engelska.

Så är det säkert.
För att återgå till norskan. Lyssna på singer-song-writern Sigrun Loe Sparboe. Hon kommer från Harstad i norra delen av landet och du kommer att höra en del likheter med svenskan.

I Norges södra delar är dialekterna mycket påverkade av danskan.

Den närmaste motsvarigheten till vår rikssvenska är i Norge det som talas i Oslo och Östfold.
Citera
2025-07-11, 09:10
Medlem
Gridiots avatar
Bokmål är ett skriftspråk och inte en talad dialekt. Men ja vissa norska dialekter är väldigt lika (mer lika än svenska pch norska generellt är). Speciellt när man jämför dialekter på olika sidor gränsen. Tycker att norskan i norraste Norge låter väldigt likt svenskan som talas i Gällivare, Kiruna med mera.
Citera
2025-07-11, 09:50
Medlem
Jag tycker det. Det danska inflytandet i bokmål/"standardnorska" gör det mindre likt svenska än vad t ex nordnorska är.
Citera
2025-07-11, 10:17
Medlem
RFTs avatar
Har vi några norska vänner som kan/vill komma in i tråden och utveckla våra resonemang?
Citera
2025-07-11, 11:22
Medlem
Van Nostrands avatar
Jag håller med. Jobbade några månader på Västlandet för många år sedan och blev överraskad hur mycket bättre jag förstod dessa än folk från Oslotrakten. Sen har man inte det där "värmländsk" sjungande sättet att prata som låter korkat, eller gulligt beroende på hur man väljer att de det.
Citera
2025-07-11, 11:28
Medlem
zombie-nations avatar
Ja, vissa norska dialekter låter som svenska. Men det betyder inte att jag förstår dem.
Citera
2025-07-11, 14:09
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Jag tycker det. Det danska inflytandet i bokmål/"standardnorska" gör det mindre likt svenska än vad t ex nordnorska är.
Men svenskan och danskan har närmare släktskap än svenskan och norskan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in