Citat:
Ursprungligen postat av
LiberalGuy
Du har redan fått ett svar här ovan och jag vill bara utveckla lite.
Lyssnade på att norskt band som heter Kaizers Orchestra som sjunger på nån västnorsk dialekt. Vissa gånger tycker jag dialekten påminner mer om svenska än vad bokmål gör. Tex säger dom kasta ist för kaste, seila ist för seile. Och Vatn istället vann.
Du har helt rätt i dina iakttagelser. Dialekter är mycket mer levande i Norge än i Sverige. Jag är ganska övertygad om att man i de trakterna istället för ”melk” säger ”mjölk”.
Det är vanligt att artister sjunger på sin dialekt.
Här hos oss sjunger ju så gott som alla artister på ”rikssvenska”.
Dialekterna på bl a Vestlandet är mycket gamla och anses ha en hel del likheter med hur man talade på vikingatiden.
Dessa dialekter låg till grund för nynorskan, ett skriftspråk som utvecklades av Ivar Aasen under andra delen av 1800-talet.
Nynorskan har en stark ställning i de delarna av landet.
I Norge har man två skriftspråk, bokmål resp nynorsk. Nynorsk påminner om vikingatidens språk medan bokmål är påverkat av danskan.
Man pratar alltså inte på nynorsk, men dialekterna på Vestlandet är en del av grunden för nynorsk.
I skolorna får barnen lära sig både bokmål och nynorsk. Nynorsk är huvudskriftspråk för ca 15% av Norges befolkning.