• 1
  • 2
2025-07-10, 18:23
Medlem
Har tänkt köpa mig en nyare bil, två-tre år gammal och max 2000 mil. Budgeten är kring 400k. Helst fyrhjulsdrift och gärna suv.

Kikat på Toyota och Kia men deras services är rätt dyra och dom har ett serviceintervall på ett år eller 1500 mil.
Jag kör drygt 3000 mil per år så då hade man behövt serva två gånger per år.

Kollat på rena elbilar också. Hade jag bara varit hemma så hade det inte varit nåt problem att installera en laddbox. Jobbar dock på annan ort varannan vecka där det endast finns vanligt uttag. Bor dessutom i norrlands inland så är rädd räckvidden minskar markant på vintern.

Någon som har nåt förslag?
Citera
2025-07-10, 18:28
Medlem
Masingas avatar
Kolla om du hittar en Lexus NX till det priset.
Citera
2025-07-10, 18:46
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snustorr
Har tänkt köpa mig en nyare bil, två-tre år gammal och max 2000 mil. Budgeten är kring 400k. Helst fyrhjulsdrift och gärna suv.

Kikat på Toyota och Kia men deras services är rätt dyra och dom har ett serviceintervall på ett år eller 1500 mil.

Kollat på rena elbilar också. Hade jag bara varit hemma så hade det inte varit nåt problem att installera en laddbox. Jobbar dock på annan ort varannan vecka där det endast finns vanligt uttag. Bor dessutom i norrlands inland så är rädd räckvidden minskar markant på vintern.

RAV4 kommer hålla i evighet så oroa dig inte för kostnader. Servar du den dessutom hos Toyota så förlängs din nybilsgaranti. Sikta dock på facelifts för de har bättre infotainment. Syskonet Lexus NX rekommenderas också. Mer premium, samma utmärkta driftsäkerheten, garantier och mycket vass design. Lite synd att den får vara max tre år gammal. Då hade jag även rekommenderat större RX450h.
KIA Sportage är inte dåligt val heller, men designen, speciellt fronten är minst sagt udda.

Andra SUVar som kan vara värda att titta på:
1. Volvo XC40. De flesta är antingen B4 eller Recharge. Sikta på en B4. Bryr du dig inte om utrustningsnivån så räcker Core gott.
2. Renault Austral - Tycker själv den ser minst sagt lockande ut och verkar vara fullproppad med det mesta. Driftsäkerheten är garanterad bättre nu än när de tillverkade andra generations Laguna. Kolla efter en med högre utrustningsnivå och E-Tech.
3. Cupra Formentor VZ - Om du vill ha en Crossover med mycket skarp design så är den du ska titta på. Med rätt färg och fälgar så sticker den ut bland andra mer tråkiga alternativ.

Annat som kan vara bra att titta på:
1. Subaru Outback med xFuel. Den har steglös CVT som kan göra att motorn hörs en del när man kör dynamiskt. Men du får Symmetrical AWD som är minst sagt enastående. Du får också rejäl markfrigång, mycket utrustning, bra garantier och esset - möjlighet att köra på E85 som sänker skatten rejält. Rekommenderar Limited-versionen.
2. Skoda Superb - Mycket underskattad, speciellt som kombi. Erbjuder enorma utrymmen och då menar jag enorma. Generös utrustning och bättre interiör än syskonet Passat, enligt mig.

Av elbilar så hade jag kollat antingen på en Tesla Model 3, BYD Atto 3, Seal eller Seal U, Volvo EX30, KIA EV3 eller Hyundai Ioniq 5
Senast redigerad av BeHPNemesis12345. 2025-07-10 kl. 18:51.
Citera
2025-07-10, 18:51
Medlem
Skulle säga en cupra formentor extremt mycket bil för pengarna typ denna:

https://www.blocket.se/annons/1002582953
Citera
2025-07-10, 18:54
Medlem
Majasmokers avatar
Men hur långt bort är "annan ort" då? De bästa Teslorna har ju rätt bra batteritid nu. Nu vet jag inte vad du får för 400 förstås. Men tänker att om du är där några dar & inte behöver använda bilen så om du får kan du ladda med den lägre effekten så du iaf får en del tillbaka. Tiden är ju också faktor.

Svågern har en låg effekt vid sommarstugan men han åker sällan när han väl är där så helgen räcker ganska långt ändå. Blir många timmar även om det är lågt uttag.

Med det sagt så gillar jag hederlig bensin eller e85 själv.
Citera
2025-07-10, 18:57
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:

Köp någon rs6 från 2014 ? helt ok vrid för kr!
Citera
2025-07-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majasmoker
Men hur långt bort är "annan ort" då? De bästa Teslorna har ju rätt bra batteritid nu. Nu vet jag inte vad du får för 400 förstås. Men tänker att om du är där några dar & inte behöver använda bilen så om du får kan du ladda med den lägre effekten så du iaf får en del tillbaka. Tiden är ju också faktor.

Svågern har en låg effekt vid sommarstugan men han åker sällan när han väl är där så helgen räcker ganska långt ändå. Blir många timmar även om det är lågt uttag.

Med det sagt så gillar jag hederlig bensin eller e85 själv.

Jobbar i gruva. Hyr ett rum när jag jobbar men måste ändå pendla 8 mil (landsväg) tor per dag till jobbet samt har 20 mil hem sen. Jobbar en vecka och är ledig en vecka.

Svarar rent allmänt
Toyota är helt klart intressant men blir lite avskräckt av serviceintervallerna och kostnaden på servicen.
Deras elhybrid (som laddar sig själv) känns som jag inte kommer ha så mycket nytta av. Är väl främst om man kör mycket stadstrafik.

Har idag en 10 år gammal Opel som det inte är nåt fel på egentligen. Billig att äga och köra men inte jättekul på vintern
Citera
2025-07-10, 21:20
Medlem
Citat:

Är inte Subaru ett givet val för dig? En helt ny Crosstrek eller Outback skulle kosta dig max 500 000 kr. 3 års fri service.
Citera
2025-07-10, 21:27
Medlem
Snicksnackarens avatar
Tesla Model Y Long Range om du vill ha en SUV och kan leva med lite flummiga lösningar.
Inga problem att ladda i vanligt vägguttag så länge du inte har bråttom.
Du kommer skitlångt så länge du inte hänger på ett släp. Oom du ändå ska envisas med att dra släp så kommer den gå som en dröm mellan laddstoppen.
Citera
2025-07-11, 01:27
Medlem
bithaxs avatar
Mycke pengar att slänga på en biljävel för att kunna ta sig från A till B. Man kan få en begagnad som gått under 8000 för halva det priset.
Senast redigerad av bithax 2025-07-11 kl. 01:30.
Citera
2025-07-11, 06:00
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Jobbar i gruva. Hyr ett rum när jag jobbar men måste ändå pendla 8 mil (landsväg) tor per dag till jobbet samt har 20 mil hem sen. Jobbar en vecka och är ledig en vecka.

Svarar rent allmänt
Toyota är helt klart intressant men blir lite avskräckt av serviceintervallerna och kostnaden på servicen.
Deras elhybrid (som laddar sig själv) känns som jag inte kommer ha så mycket nytta av. Är väl främst om man kör mycket stadstrafik.

Har idag en 10 år gammal Opel som det inte är nåt fel på egentligen. Billig att äga och köra men inte jättekul på vintern
Då förstår jag. Nä, inte el sålänge du inte kan ladda med högre effekt med de längderna på turerna. Av anledningen som du säger själv, skulle jag inte heller välja en hybrid. Vad ska man med det på landsväg liksom?

Toyota är annars kända som driftsäkra. Sånt är skönt med din typ av behov.
Citera
2025-07-11, 08:59
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:

Ursäkta men jag måste bara fråga... du hyr ett rum på annan ort när du jobbar och detta rum ligger fortfarande så långt från jobbet att du måste pendla 8 mil?

Nu vet jag Norrland är stort och glesbebyggt men finns där verkligen inget rum att hyra närmare jobbet än så? För i mina skånska öron låter det helt sjukt att hyra rum för att komma närmre jobbet och lik förbannat hamna 4 mil från detta jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in