Citat:
Ursprungligen postat av
snustorr
Har tänkt köpa mig en nyare bil, två-tre år gammal och max 2000 mil. Budgeten är kring 400k. Helst fyrhjulsdrift och gärna suv.
Kikat på Toyota och Kia men deras services är rätt dyra och dom har ett serviceintervall på ett år eller 1500 mil.
Jag kör drygt 3000 mil per år så då hade man behövt serva två gånger per år.
Kollat på rena elbilar också. Hade jag bara varit hemma så hade det inte varit nåt problem att installera en laddbox. Jobbar dock på annan ort varannan vecka där det endast finns vanligt uttag. Bor dessutom i norrlands inland så är rädd räckvidden minskar markant på vintern.
Någon som har nåt förslag?
RAV4 kommer hålla i evighet så oroa dig inte för kostnader. Servar du den dessutom hos Toyota så förlängs din nybilsgaranti. Sikta dock på facelifts för de har bättre infotainment. Syskonet Lexus NX rekommenderas också. Mer premium, samma utmärkta driftsäkerheten, garantier och mycket vass design. Lite synd att den får vara max tre år gammal. Då hade jag även rekommenderat större RX450h.
KIA Sportage är inte dåligt val heller, men designen, speciellt fronten är minst sagt udda.
Andra SUVar som kan vara värda att titta på:
1. Volvo XC40. De flesta är antingen B4 eller Recharge. Sikta på en B4. Bryr du dig inte om utrustningsnivån så räcker Core gott.
2. Renault Austral - Tycker själv den ser minst sagt lockande ut och verkar vara fullproppad med det mesta. Driftsäkerheten är garanterad bättre nu än när de tillverkade andra generations Laguna. Kolla efter en med högre utrustningsnivå och E-Tech.
3. Cupra Formentor VZ - Om du vill ha en Crossover med mycket skarp design så är den du ska titta på. Med rätt färg och fälgar så sticker den ut bland andra mer tråkiga alternativ.
Annat som kan vara bra att titta på:
1. Subaru Outback med xFuel. Den har steglös CVT som kan göra att motorn hörs en del när man kör dynamiskt. Men du får Symmetrical AWD som är minst sagt enastående. Du får också rejäl markfrigång, mycket utrustning, bra garantier och esset - möjlighet att köra på E85 som sänker skatten rejält. Rekommenderar Limited-versionen.
2. Skoda Superb - Mycket underskattad, speciellt som kombi. Erbjuder enorma utrymmen och då menar jag enorma. Generös utrustning och bättre interiör än syskonet Passat, enligt mig.
Av elbilar så hade jag kollat antingen på en Tesla Model 3, BYD Atto 3, Seal eller Seal U, Volvo EX30, KIA EV3 eller Hyundai Ioniq 5