• 1
  • 2
2025-07-10, 18:17
Medlem
Och sedan sälja eller skrota den och ta flyget hem när jag inte orkar köra längre.

Då hinner man se en del länder och uppleva en del.

Köpa nåt billigt åbäke 10-15 tusen serva å gå igenom motor å andra viktiga delar sen åka.

Någon annan som gjort något liknande eller funderat?

Vad bör jag tänka på?
Citera
2025-07-10, 18:22
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konta-Kinte
Och sedan sälja eller skrota den och ta flyget hem när jag inte orkar köra längre.

Köpa nåt billigt åbäke 10-15 tusen serva å gå igenom motor å andra viktiga delar sen åka.

Vad bör jag tänka på?
Inser du bekymret med att köpa en sån gammal häck? Hur många driftstopp kommer du få ut med vägen? Även om du servar den innan. Vad kommer dessa att kosta dig? Dessutom att skrota i annat land? Lär nog inte vara helt enkelt.
Citera
2025-07-10, 18:24
Medlem
Kalk-Allans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Inser du bekymret med att köpa en sån gammal häck? Hur många driftstopp kommer du få ut med vägen? Även om du servar den innan. Vad kommer dessa att kosta dig? Dessutom att skrota i annat land? Lär nog inte vara helt enkelt.
Att köpa en husbil och ha som permanent boende är min dröm
Citera
2025-07-10, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Den kan ju bli stulen
Citera
2025-07-10, 19:03
Medlem
Det är en liten fantasi jag haft några ggr också.

Som född tidigt 70tal så har man ju bilsemestrar i blodet från start. Bilarna på den tiden var ju inte bulletproof direkt, och inte fanns det nåt internet eller mobiler. In med packning och ungar och dra iväg.

En verktygsväska med det nödvändigaste, en dunk vatten och lite olja, så man kan klara det enkla.
Hoppar motorn rent ur led, klarar man ju inte ut det ändå, vilken bil man än har.

En gammal kollega berättade om sitt 80tal. Han ville ner till Spanien av nåt skäl. Jag gissar att flyget var lite för dyrt, eller så var han bara äventyrslysten för han fyllde tanken på sin Ford Taunus och stack iväg.
Exakt hur länge den överlevde minns jag inte, men när den inte orkade mer lät han den den stå kvar på en mack och hoppade på bussen. Han hörde aldrig nåt om den bilen igen.

Det kan låta som livet var enklare förr, men det borde inte va svårare nu!
Citera
2025-07-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konta-Kinte

Vad bör jag tänka på?
Gillar vad du menar, har själv samma tankeen snarare en van lr en husbil. Men räcker med en van för mig å min tjej. Däremot måste man köpa något som it drar för mkt soppa och som it går sönder var 15 mil också. Blir ju en investering, som att köpa en båt. Men runt 100-200lax, sen aldrig hotell i eu igen.
Citera
2025-07-10, 19:43
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Att köpa en husbil och ha som permanent boende är min dröm

Min med.
Citera
2025-07-10, 20:05
Medlem
67arigGubbes avatar
Tyvärr för lite pengar för att ens komma 1 mil med.

Lägg till en 0a så kanske du kommer till tyskland.
Spara mer o lycka till! Tänk på att du ska ta dig hem med!
Citera
2025-07-10, 20:27
Medlem
Ts om du är oroligt att husbil lr skåpbil lr liten buss kan bli stöld ...

Köp air tagg. Spår app.

Fixa toastol på föraresäte och låta bajs kvar. Och choklad sås på toapapper på ratten...

Motordel bör man ta med och kan inte starta..

Högmusik startar när bildörren öppnar. Tjuter aldrig sluta.. så det gör ont i öronen...

Det finns 1 miljon folk som vill bo i såna bil eftersom det är hemsk dyrt att bo i lägenhet och villa...
Citera
2025-07-10, 20:34
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Du får ingen bil värd namnet för 10-15.000:-! En vettig husvagn kostar runt 100.000:- och husbil i bättre skick runt 500.000:-!
Citera
2025-07-10, 21:25
Medlem
För dom summorna hade jag satsat på att köpa en billig kombi och riva ut baksätet på..

Har själv tryckt in en skön madrass i en SAAB 9-5 och sovit där några nätter ..
Citera
2025-07-10, 23:48
Medlem
Jordgubbes avatar
Låter som en rätt skön programidé: tio flashbackare som inte känner varandra drar iväg tills budgeten är slut (oklart när, vilda diskussioner om hur bättra den, därtill en del konflikter, endast en kom hem). I tre delar, på Femman.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in