2025-07-10, 14:54
Medlem
Ett problem med stora språkmodeller är att det inte finns tillräckligt med träningsdata. Ett sätt att komma runt detta är ”human aligned feedback” där låglönearbetare i tredje världen svarar på frågor för att träna AI med.

https://www.theguardian.com/technolo...or-meta-openai

Självkörande fordon verkar inte vara så lönsamt som det utlovas. Det är mycket lättare att utrusta bilar med kamera så att ett gäng indier i ett skjul kan fjärrstyra dem.

https://www.iotworldtoday.com/transp...ives-in-europe

Min fundering är därför om AI hypen går över till ett läge där det inte längre är fråga om att artificiell intelligens tar jobb från Västvärlden, utan det istället går över till fjärrstyrningsteknologi. På så sätt kan man också komma runt nya lagar i Europa/USA mot lågkvalificerad arbetskraftsinvandring genom att personal inte behöver vara på plats.
Citera
2025-07-10, 15:00
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torpex
Min fundering är därför om AI hypen går över till ett läge där det inte längre är fråga om att artificiell intelligens tar jobb från Västvärlden, utan det istället går över till fjärrstyrningsteknologi. På så sätt kan man också komma runt nya lagar i Europa/USA mot lågkvalificerad arbetskraftsinvandring genom att personal inte behöver vara på plats.

Just kring fordon så kan man säkert ha AI där AIn är säker på hur den ska agera, men ha fjärrstyrning där det blir mer komplext. Låter ju inte så dumt. För vanlig stadstrafik är det svårt, men kanske går att hitta någon lösning. T.ex. så är kanske AIn väldigt bra på landsvägar och motorvägar. Mer komplex stadstrafik kanske är svårare. En AI brukar kunna själv bedöma hur säker den är på hur den ska agera (confidence). Problemet är väl om det ändras väldigt snabbt.

Däremot för mer isolerade områden såsom arbetsplatser, gruvor, fabriker, osv., där kan man ha autonomt på många ställen och så växlar man till en människa där det behövs. Då kan en människa sköta väldigt många maskiner. Det skulle jag tro redan görs.

Finns säkert liknande man kan tänka kring annan teknik. Vissa saker gör AI, sen växlar man.
Citera
2025-07-10, 17:25
Medlem
Jag tror TS gått in i en tankefälla.
Bara för att AI inte klarar ALLT just nu betyder det inte att AI av imorgon inte gör det.

Tänk såhär: Alla stora flygbolag flyger alla sina flygningar delvis på autopilot. Autopiloten kan göra det rutinmässiga bättre än människan, och den blir aldrig trött, är aldrig bakfull, har aldrig en dålig dag. Men man har en erfaren pilot och styrman på plats ifall något ovanligt händer, eller ifall någon manöver styrs av lagar och regler.
Autopiloten brukar dock oftast redan klara av att åtminstone landa flygplanet själva, ifall både piloten och styrman begår självmord medan planet är uppe i luften. (Bara som ett exempel).

Det är så lång autopiloten kommit idag.

Titta nu på alla billiga små drönare som du kan köpa i nästan varje el-butik. De kan starta och landa själv, de kan åka en förprogrammerad bana, de kan hamna långt bort men hitta hem själva. De kan följa en person, flyga runt den, etc.

Den billiga (< 3.000:-) drönaren har AI som redan idag klarar det mesta som autopiloten klarar, och ingen skulle komma på tanken att sätta en utbildad pilot för att följa drönaren. Den är för billig och för oumbärlig (och den flygs ofta inte i så extrema situationer). Det lönar sig inte ens att ha den mest lågavlönade indiern i den uslaste baracken för jobbet. AI klarar allt själva.

Min poäng: Idag kanske det är meningsfullt eller billigare att ha en indier i ett skjul som på distans sköter en uppgift. men kom ihåg att det bara vara 8 år sedan LLM blev till. Vad tror ni att AI kan göra om ytterligare 8 år?
Vad kan Meta's "V-JEPA 2" göra redan nästa år?
Citera
2025-07-23, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torpex
Ett problem med stora språkmodeller är att det inte finns tillräckligt med träningsdata. Ett sätt att komma runt detta är ”human aligned feedback” där låglönearbetare i tredje världen svarar på frågor för att träna AI med.

https://www.theguardian.com/technolo...or-meta-openai

Självkörande fordon verkar inte vara så lönsamt som det utlovas. Det är mycket lättare att utrusta bilar med kamera så att ett gäng indier i ett skjul kan fjärrstyra dem.

https://www.iotworldtoday.com/transp...ives-in-europe

Jag har tidigare trott att remote körda taxi skulle komma före självkörning. Just för att det senare är så pass knöligt. Men det förra kan man hitta en ekonomi i.

Dock ser vi ju inte remote-körda taxi öka lavinartat. Det finns men för en liten tillvaro.

Det finns ett latenstidsproblem. Föraren måste vara någorlunda nära bilen. Och så ett bandbreddsproblem där länken mellan fordon och förare måste vara tillräcklig.
5G skulle i sig lösa det, men det kanske inte är tillräckligt ännu.

Möjligen är tröskeln för stor så man går mer all in på självkörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in