2025-07-10, 13:07
Medlem
Utan mycket skitsnack. Är det viktigt att en gravid vaccinerar sig mot kikhosta eller ska man låta bli? Förklara för mig som om jag vore fem år gammal.
Citera
2025-07-10, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bitcoin4ever
Utan mycket skitsnack. Är det viktigt att en gravid vaccinerar sig mot kikhosta eller ska man låta bli? Förklara för mig som om jag vore fem år gammal.
Barn under 6 månader med kikhosta behandlas med antibiotika, du får avgöra själv om du tycker att ett vaccin som förhindrar det låter bra eller dåligt.
Citera
2025-07-10, 13:25
Medlem
PederBergmans avatar
Kika med en läkare och se vad denna säger.
Citera
2025-07-10, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Barn under 6 månader med kikhosta behandlas med antibiotika, du får avgöra själv om du tycker att ett vaccin som förhindrar det låter bra eller dåligt.
Ok så det litar mer åt ett ja om jag förstår rätt. Varför skulle antibiotika vara dåligt t.ex annars?

Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Kika med en läkare och se vad denna säger.
Nej jag vill kika med flashback
Citera
2025-07-10, 15:59
Medlem
Citat:
Ok så det litar mer åt ett ja om jag förstår rätt. Varför skulle antibiotika vara dåligt t.ex annars?

Man bygger upp resistans mot antibiotika så man vill undvika det i den mån som går till den dagen det verkligen behövs.
Citera
2025-07-10, 16:05
Medlem
PederBergmans avatar
Citat:

Uppenbarligen förstod du inte skämtet. KIKA med en läkare.
Citera
2025-07-10, 17:10
Medlem
korrektamund0s avatar
Det finns flera personer som uttrycker galna och rent av fanatiska åsikter i ämnet i massor av andra trådar. I synnerhet vad gäller vaccination mot COVID, men även andra vaccin.

Ja, det är viktigt. För att förklara som om du vore fem år - eller en Golden Retriever (älskar Jeremy Irons...!) - så handlar det om att mamman vid vaccination utvecklar antikroppar som mamman kommer att dela med sig av till fostret. Det ger barnet ett skydd den första tiden efter förlossningen. Problemet är att barnet inte har några minnesceller (de delas INTE av mamman), vilket gör att antikropparna kommer att försvinna efter en tid och återigen göra barnet mottagligt för kikhosta eftersom barnet inte har några minnesceller och inte klarar att producera nya antikroppar.

Av den anledningen vaccineras nyfödda barn relativt tidigt mot kikhosta.
Senast redigerad av korrektamund0 2025-07-10 kl. 17:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in