Citat:
Ursprungligen postat av
Justeringsperson
Jag skriver låtar och gör enkla demos i garageband. Dessa skickar jag ibland till artister som om de vill ha låten får spela in riktiga produktioner.
Vid vilket tillfälle bör man registrera verket hos stim?
Skickar man in en fil med låten eller skriver man bara basfakta om låten vid registrering?
Personligen tycker jag inte att det viktigaste i det här läget är att Stimma låten eftersom den är långt ifrån klar. Det är först när låten är helt klar som det visar sig vem, eller vilka, som har bidragit till den slutliga versionen som kommer att streamas eller spelas i radio/TV.
När du registrerar ett verk på STIM så anger du vilka som varit med och skapat låten samt hur många % de bidragit med. Du behöver även fylla i en ISRC-kod som antingen skivbolaget ger dig eller publiceringstjänster som TuneCore, DistroKid m.fl.
Det viktigaste i ditt fall är istället att du kan bevisa att det är du som skrivit låten om någon skulle försöka blåsa dig. Personligen laddar jag alltid upp låten till Soundcloud innan jag skickar den vidare. Du kan ställa in så att låten inte är publik, vilket innebär att det är bara den som du skickar länken till som kan lyssna. När du laddat upp den så har den fått datum och klockslag, vilket är det viktiga om det blir en process sen. Då kan du bevisa att du skrev den först.
Jag ska tillägga att jag varken är en expert eller jurist.