2025-07-10, 10:05
Medlem
Hej
Just nu kör jag mest heidenhein maskiner /programmering men vill lära mig Siemens också . Finns det nån bok typ för dummies ni kan rekommendera så man kan iaf få grundläggande kunskaper inom Siemens. Mvh
Citera
2025-07-10, 10:23
Medlem
Siemens har en "PLC programming basics", boken är från tidigt 2010-tal men de kanske finns nyare.

Kika in Sitrain, siemens kursprogram, osäker om det är gratis eller om man måste bjudas in via en arbetsgivare eller liknande.
Citera
2025-07-10, 10:26
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Jag tror du menar PLC-programmering då jag inte tror siemens har något i CNC-världen att göra.

Googla på denna sting så kommer du hitta mängder med youtubekurser att titta på och komma vidare med. "tia portal for beginners"
Problemet med tia portal är väl att det inte finns gratis utan du är tvungen att ha en licens men har du löst det så är det bara att sätta igång.

Jag hade fel, de har även CNC-programmering i simunerik men samma sak gäller där, går att googla fram tutorials en tyvärr inte lika många svar på den.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2025-07-10 kl. 10:29.
Citera
2025-07-10, 13:39
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hej
Just nu kör jag mest heidenhein maskiner /programmering men vill lära mig Siemens också . Finns det nån bok typ för dummies ni kan rekommendera så man kan iaf få grundläggande kunskaper inom Siemens. Mvh

Jag kan svara dig kortfattat:

Siemens NC och CNC-styrningar marknadsförs under varumärket "SINUMERIK". Man bör vara medveten om detta så att man inte blandar ihop NC-styrningar med exempelvis PLC-styrningar som heter "SIMATIC" i Siemensvärlden. Vi har redan sett exempel på det grundläggande misstaget i tråden.

Heidenhain är mest uppskattade för sin effektiva dialogprogrammering (Heidenhains dialogprogramspråk).

Siemens använder i princip uteslutande ISO programspråk samt dialekter av ISO-språk.

Sinumerik styrsystem har funnits på marknaden i +60 år och beroende på om du jobbar vid en sinumerikmaskin från 1970-talet eller från 2020-talet så kommer av naturliga skäl funktionsomfånget att ha förändrats.

Glöm råden i tråden att du skall "googla" finns dessvärre mycket lite att lära inom detta specialområde om du inte mycket specifikt vet vad du söker på en detaljnivå.

Till syvende och sist så är var maskin unik och styrsystemet är av maskintillverkaren anpassad till den den specifika maskintypen. Svarv, fräsmaskin, laser eller nibbler handhas och programmeras på ett sätt som är anpassat till aktuell teknologi, axlighet, hjälpfunktioner osv.

Så jag antar att din fråga egentligen är intresserad av att lära dig ISO-programmering istället för den Heindenhain Dialog som du är van vid ?

Om så är fallet och din Heidenhainstyrning inte är lastgammal så kan du ställa om den till ISO och därmed lära dig att använda det globalt sett mest utbredda programspråket för numeriska styrsystem.
Senast redigerad av holmium 2025-07-10 kl. 13:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in