2025-07-09, 19:48
Jag har en ny klagomålstråd på g efter att jag fått en rapportering "avslagen", moderatorn har kommit med en motivering men efter att jag bemött det med lite saxad text från regelverket om vad som gäller så moderatorn lyst med sin frånvaro.

När anses diskussionen utagerad egentligen? Eller är det fritt fram för min efterlängtade klagomålstråd då moderatorn kommit med en motivering eller ska jag bedriva någon slags utsiktslös övertalningskampanj?
Citera
2025-07-09, 19:57
Moderator
Parongatans avatar
Här beskrivs tillvägagångssättet: (FB) ·♦·♦·♦ Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator♦·♦·♦·
Citera
2025-07-09, 19:59
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag har en ny klagomålstråd på g efter att jag fått en rapportering "avslagen", moderatorn har kommit med en motivering men efter att jag bemött det med lite saxad text från regelverket om vad som gäller så moderatorn lyst med sin frånvaro.

När anses diskussionen utagerad egentligen? Eller är det fritt fram för min efterlängtade klagomålstråd då moderatorn kommit med en motivering eller ska jag bedriva någon slags utsiktslös övertalningskampanj?

Om moderatorn inte svarar på 24 timmar så kan du starta en klagomålstråd oavsett hur långt diskussionen nått.

Från riktlinjerma:

Citat:
Ge moderatorn tid att svara innan du går vidare, minst ett dygn (24 timmar).
Citera
2025-07-09, 20:02
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Här beskrivs tillvägagångssättet: (FB) ·♦·♦·♦ Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator♦·♦·♦·

Jag har lusläst texten men det framgår ju inte när den s.k. diskussionen anses vara över. Användaren Zeddis fick ju erfara att "för mycket" diskussion var fel också ex.
Citera
2025-07-09, 20:07
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Om moderatorn inte svarar på 24 timmar så kan du starta en klagomålstråd oavsett hur långt diskussionen nått.

Från riktlinjerma:

Ja men om moderatorn svarar så är ju inte diskussionen över för det.

Grundfrågan var mer vad som anses som en färdig diskussion.
Citera
2025-07-09, 22:03
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jag har lusläst texten men det framgår ju inte när den s.k. diskussionen anses vara över. Användaren Zeddis fick ju erfara att "för mycket" diskussion var fel också ex.

Som jag tolkar det har du rätt att starta en klagomålstråd efter 24 timmar från att du skickat ett PM till berörd moderator. Detta även om ni har en pågående dialog, som du inte känner dig nöjd med.

Då kan moderatorn själv gå in i tråden och öppet svara. Men det är frivilligt för både andra medlemmar och även moderatorer att delta. Så hade jag gjort, om jag känt att jag kommit till vägs ände.

Reglerna är alltså 24 timmar från det första PM:et till moderatorn, till rätten att skapa en klagomålstråd.
Citera
2025-07-09, 22:42
Citat:
Som jag tolkar det har du rätt att starta en klagomålstråd efter 24 timmar från att du skickat ett PM till berörd moderator. Detta även om ni har en pågående dialog, som du inte känner dig nöjd med.

Då kan moderatorn själv gå in i tråden och öppet svara. Men det är frivilligt för både andra medlemmar och även moderatorer att delta. Så hade jag gjort, om jag känt att jag kommit till vägs ände.

Reglerna är alltså 24 timmar från det första PM:et till moderatorn, till rätten att skapa en klagomålstråd.

Okej tack för klargörande!
Citera
2025-07-10, 11:39
Moderator
Lapapps avatar
Citat:

Förstår jag dig rätt att din tolkning är att 24 timmar efter att man skickade sitt första klago-pm får man starta en klagotråd, även om man har en pågående pm-diskussion med berörd moderator? Så har jag inte förstått det, men håller med om att regelverket inte är helt tydligt.
Citera
2025-07-10, 14:10
Moderator
Maviels avatar
Om man är missnöjd hör man av sig till berörd moderator. Detta är steg 1. Man ger moderatorn minst 24 timmar på sig att svara. Har man en konversation med moderatorn så får man ro den i land. Om man inte kommer någonvart så går man vidare med en klagomålstråd, steg 2. Man kan se det som en slags överklagan.

Får man inget svar av moderatorn efter 24 timmar så kan man gå direkt till steg 2.

Det är alltså inte meningen att man ska driva sitt fall både i en PM konversation och i en klagomålstråd samtidigt.

Det vanliga är att moderatorn hänvisar till klagomålsprocessen när man kommit till vägs ände.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in