Citat:
Ursprungligen postat av
JonasM
Hej.
Till saker hör att min mamma och jag gör detta i hemlighet utan mitt syskons vetskap. Jag är därför inne på att mamma bör göra en klyvning av sin egen fastighet, betalar ca 100 000 kr till lantmäteriet och efter det sälja en del till mig och den andra till min syster. Men min syster kommer vägra att betala på grund av att hon inte vill betala för sin del utan få den gratis. Så min andra fråga är att om jag köper en del för exempelvis 1 miljon (lång under fastighetsvärdet) men mitt andra syskon vägrar betala för sin del. Hur ska vi göra så att hon inte får den som arv gratis?
Min mamma äger idag en fastighet på landet. Vi är två syskon som vill överta varsin del så snart fastigheten är uppdelad.
Alternativen vi tittar på är avstyckning eller klyvning hos Lantmäteriet, och därefter köp av respektive ny fastighet från vår mamma.
Vi vill gärna hålla ner kostnaderna så mycket som möjligt och undvika onödiga avgifter hos lantmäteriet.
Våra frågor
Har ni erfarenheter av klyvning kontra avstyckning ur kostnadssynpunkt?
Finns det några smarta upplägg eller moment att tänka på för att slippa flera lagfartsavgifter?
Några tips på hur man kan förbereda handlingar eller markgränser så handläggningen går snabbare och billigare?
Vilka fallgropar bör vi undvika (t.ex. servitut, förhandsbesked, gränsdragningskostnader)?
Kom gärna med tips.
Har kunnat en hel del men tänker inte sätta mig in i detta just nu för att ge ett 100 procentigt svar. Men jag är tämligen säker på för att göra en klyvning måste ni alla vara delägare i fastigheten vid klyvningstillfället. Ni kan alltså inte klyva och sedan köpa utan man delar helt enkelt en fastighet som man samäger. Så i ditt fall låter detta som att det i så fall är avstyckning som gäller och sedan köp. Tänk på att lagfarter är offentliga och brukar publiceras i tidningar så svårt att göra detta i hemlighet.