• 5
  • 6
2025-07-11, 00:27
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Om det gällde mitt barn, i Sverige så skulle jag hjälpa till med hyra och mat - inget annat! Och då menar jag verkligen hjälpa till, på ett minimum - hon skall självklart klara sig själv, allt annat blir konstgjord andning och ris åt egen rygg...

Finns bidrag och en väldig massa jobb, bara man inte är pretentiös om vad som skall fixa husrum och mat åt sig. Sjukt att betala i princip allt - bortskämd brat!
Citera
2025-07-12, 21:07
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModernisticMan
Det här känns ju som ett extremfall. Varför skulle hon ha 700 dollar i transportkostnad? Antar att hon inte ens jobbar om hon kostar sina föräldrar så mycket i månaden. Mat i USA är svindyrt, men 1500 dollar för en person är även det långt över överkant, t o m i Kalifornien. Så i just det här fallet så hade jag strypt kostnaderna och bara betalat det absolut mest nödvändiga, typ mat och för katten.

Jag har själv två vuxna barn. Den yngsta har ett år kvar på gymnasiet och jobbar 20 timmar i veckan. Hon bor hemma och jag betalar hennes leverne till stor del. Det enda hon betalar själv är för sitt sociala liv samt gymmedlemskap. Min äldre dotter är 22 och pluggar på annan ort men bor hos mig under loven. Hon sommarjobbar och lever på de pengarna tills CSN kommer igång igen i höst. Visst kostar det mig lite mer att hon är hemma några månader men vi pratar kanske om ett par tusen i månaden. Väldigt värt det för min del och jag ser hellre att spar så mycket pengar de kan så att de kan köpa boende så småningom än att de betalar hyra till mig.
Garanterat ny bil på avbetalning. Det har i princip alla amerikaner. Gissar att en del även är studielån och kontokorts-krediter.

The average new car payment in the first quarter of 2025 was $745 per month. Used car payments were lower, averaging $521 per month. These figures represent averages and actual payments can vary based on credit score, loan terms, and other factors.
Citera
2025-07-12, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Garanterat ny bil på avbetalning. Det har i princip alla amerikaner. Gissar att en del även är studielån och kontokorts-krediter.

The average new car payment in the first quarter of 2025 was $745 per month. Used car payments were lower, averaging $521 per month. These figures represent averages and actual payments can vary based on credit score, loan terms, and other factors.

Så kan det vara ja. Sjukt beteende både från föräldrar och "barn".
Citera
2025-07-12, 22:31
Medlem
Roidberts avatar
Det här låter helt vansinnigt. Vore förmodligen bättre för henne om föräldrarna inte hjälpte till. Då hade hon varit tvungen att hitta en man som kan ta hand om henne istället. Det skulle kunna leda till barn och ett lyckligt familjeliv istället för detta elände för alla inblandade.

Gissar på att hon är föräldrarnas enda barn och förmodligen är hon även barnlös.
Citera
2025-07-13, 11:56
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
De trodde livet efter 65 skulle innebära lugn och resor.

I stället går pensionen åt till att försörja deras 27-åriga dotter, med över 47 000 kronor – varje månad.

Föräldrar skjuter upp pensionen
Ett äldre par i Sherman Oaks, Kalifornien i USA, har fått sin livsplan omkullkastad. Sedan deras vuxna dotter flyttade hem igen i början av 2024 har paret tvingats lägga ut omkring 5 000 dollar i månaden, motsvarande cirka 47 650 kronor, för att täcka hennes kostnader.

Det handlar om allt från mat och transporter till kattens utgifter.

“Vi hade inte planerat den här typen av utgifter i det här skedet av livet”, säger 66-åriga mamman till CNBC, som valt att vara anonym för att skydda dotterns identitet.

Semesterresor är numera uteslutna, och pappan, som är radiolog, kan tvingas skjuta upp pensionen.

“Anledningen till att vi gör det är att vi inte vill se henne hamna på gatan”, säger hon.

https://www.dagensps.se/privatekonom...ver-47-000-kr/

Jag har inga barn själv. Hur ser ni som har barn på detta? Gör man som förälder allt för sina barn?

Vilka mähän till föräldrar.
Citera
2025-07-13, 12:39
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Ett äldre par i Sherman Oaks, Kalifornien i USA, har fått sin livsplan omkullkastad.

Det är lätt att skylla på dottern, eller till och föräldrarna för att de inte uppfostrat henne rätt. Kalifornien är jättedyrt att leva i och är nästan som en koncentration av allt som är fel i västvärlden. Att det krävs enormt mycket utbildning för att få de simplaste jobben, att det är dyrt att bygga bostäder, att skatterna är höga vilket driver upp priset på allt.

Tittar man på åldrarna på de iblandade i detta drama så ser man att det hela började redan innan dottern var född. Mamman är 66 år gammal och dottern 27, vilket innebär att hon fick sin dotter när hon var 39 år gammal. Det är meningen att kvinnor ska skaffa barn när de är runt 20 år gamla, och hon har alltså väntat dubbelt så länge, antagligen för att det inte gick tidigare rent ekonomiskt.

Att dottern då inte kan försörja sig själv vid 27 års ålder under samma system är inte så konstigt. Problemen ökar desto längre systemet är igång.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in