2025-07-09, 14:31
Medlem
De trodde livet efter 65 skulle innebära lugn och resor.

I stället går pensionen åt till att försörja deras 27-åriga dotter, med över 47 000 kronor – varje månad.

Föräldrar skjuter upp pensionen
Ett äldre par i Sherman Oaks, Kalifornien i USA, har fått sin livsplan omkullkastad. Sedan deras vuxna dotter flyttade hem igen i början av 2024 har paret tvingats lägga ut omkring 5 000 dollar i månaden, motsvarande cirka 47 650 kronor, för att täcka hennes kostnader.

Det handlar om allt från mat och transporter till kattens utgifter.

“Vi hade inte planerat den här typen av utgifter i det här skedet av livet”, säger 66-åriga mamman till CNBC, som valt att vara anonym för att skydda dotterns identitet.

Semesterresor är numera uteslutna, och pappan, som är radiolog, kan tvingas skjuta upp pensionen.

“Anledningen till att vi gör det är att vi inte vill se henne hamna på gatan”, säger hon.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/dottern-flyttade-hem-igen-foraldrar-betalar-over-47-000-kr/

Jag har inga barn själv. Hur ser ni som har barn på detta? Gör man som förälder allt för sina barn?
Senast redigerad av snigelslum 2025-07-09 kl. 15:21. Anledning: lade till rätt länk
Citera
2025-07-09, 14:34
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Har inte barn, men när orken tar slut hos föräldrarna väntar ju gatan iaf för ludret till slut.

Det är väl ca 20% av tjejer i åldern 20-30 som jobbar på OF också såklart som sexarbetare.. då kan hon hålls i barnrummet.
Citera
2025-07-09, 14:43
Medlem
Vadå måste betala 5000 dollar/månad? De behöver väl inte betala en enda dollar, sparka ut aset och låt henne klara sig själv i stället.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-07-09 kl. 15:20.
Citera
2025-07-09, 14:47
Medlem
Att man ställer upp för sina vuxna barn är ju självklart. Att börja pynta hennes lyxutgifter är däremot bara korkat!
Citera
2025-07-09, 15:04
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Jag har inga barn själv. Hur ser ni som har barn på detta? Gör man som förälder allt för sina barn?

Svårt att säga hur man skulle reagera. Jag gör ju allt nu för att mina barn ska kunna ta hand om sig själv. Det kommer inte vara något enkelt alternativ att fråga om att flytta tillbaka. Men visst, måste de så får de väl sova här - får väl se om det går att han något eget rum eller om det blir soffan. De får väl äta här också. Men där någonstans stoppar det.

Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Att man ställer upp för sina vuxna barn är ju självklart. Att börja pynta hennes lyxutgifter är däremot bara korkat!

Ja det är sjukt. Men - det är å andra sidan helt andra priser och löner i USA.
Citera
2025-07-09, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^

Ja de är skillnad på att ställa upp för sina barn och att lägga sig platt och låta de köra över en
Citera
2025-07-09, 15:12
Medlem
kalkryggars avatar
Om min dotter riskerade att hamna på gatan och gjorde vad hon kunde för att lösa det men inte lyckas så skulle jag givetvis ställa upp. Hon skulle få flytta hem igen och jag skulle ge henne mat och lite fickpengar. Men långt ifrån 50 000 kr/mån. Det låter ju löjligt.

Jag skulle givetvis även betala kattens mat.

Samtidigt så skulle jag säga till henne att ringa en batikhäxa på socialkontoret och boka in ett möte omedelbart så hon kan få socialbidrag. Då skulle hon haft fickpengarna och kunnat slanta upp lite för maten hemma.

Nu är det dock skillnad på USA och Sverige med regler och vad man kan få i bidrag.

När hon väl bor hemma hos mig så gäller det att hon jobbar nästan dagligen på att lösa det problem hon har med försörjningen.

Men varför i helvete skulle jag inte hjälpa min doter för om hon är i knipa och riskerar hemlöshet?
Citera
2025-07-09, 15:13
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
De trodde livet efter 65 skulle innebära lugn och resor.

I stället går pensionen åt till att försörja deras 27-åriga dotter, med över 47 000 kronor – varje månad.

Föräldrar skjuter upp pensionen
Ett äldre par i Sherman Oaks, Kalifornien i USA, har fått sin livsplan omkullkastad. Sedan deras vuxna dotter flyttade hem igen i början av 2024 har paret tvingats lägga ut omkring 5 000 dollar i månaden, motsvarande cirka 47 650 kronor, för att täcka hennes kostnader.

Det handlar om allt från mat och transporter till kattens utgifter.

“Vi hade inte planerat den här typen av utgifter i det här skedet av livet”, säger 66-åriga mamman till CNBC, som valt att vara anonym för att skydda dotterns identitet.

Semesterresor är numera uteslutna, och pappan, som är radiolog, kan tvingas skjuta upp pensionen.

“Anledningen till att vi gör det är att vi inte vill se henne hamna på gatan”, säger hon.

https://www.dagensps.se/privatekonomi/inte-ens-rika-kanner-sig-rika-langre-inte-sa-nojda/

Vet inte vad ni andra pratar för artikel? Eller antar att ni bara läst det TS skrivit om den?

TS - du har länkat till fel artikel, här är rätt länk https://www.dagensps.se/privatekonomi/dottern-flyttade-hem-igen-foraldrar-betalar-over-47-000-kr/

Det du länkat till är en med text som detta:

Citat:
Amerikanska höginkomsttagare kämpar för att få ekonomin att gå ihop: “Jag känner inte att vi är rika”.
Att tjäna 350 000 dollar om året – över 3 miljoner kronor – borde vara en biljett till ekonomisk trygghet. Men trots att man med den lönen befinner sig i den översta 10 procenten av inkomsttagare i USA, känns det precis tvärtom.
Citera
2025-07-09, 15:15
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Svårt att säga hur man skulle reagera. Jag gör ju allt nu för att mina barn ska kunna ta hand om sig själv. Det kommer inte vara något enkelt alternativ att fråga om att flytta tillbaka. Men visst, måste de så får de väl sova här - får väl se om det går att han något eget rum eller om det blir soffan. De får väl äta här också. Men där någonstans stoppar det.

Ja det är sjukt. Men - det är å andra sidan helt andra priser och löner i USA.

Samma här. Misslyckas de i livet så blir det möjligtvis en sängplats och mat, men det lär komma med motprestation. Några 47.000 i månaden är helt uteslutet. Risken om de misslyckas i livet är att de redan dragit på sig problem med kriminella eller myndigheter och du vill inte utsätta resten av familjen för de riskerna. Ett annat alternativ är ju att köpa en svinbillig bostad ute på vischan och ge till henne så får hon ta ett städjobb eller liknande för att betala sitt löpande uppehälle.

Man hjälper sina barn men man hjälper dem inte genom att själv gå i personlig konkurs. Spel, droger, shoppingmissbrukare osv skulle jag porta från hemmet.
Citera
2025-07-09, 15:20
Medlem
exoticspices avatar
Varför flyttade hon hem till sina föräldrar?
Citera
2025-07-09, 15:20
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Om min dotter riskerade att hamna på gatan och gjorde vad hon kunde för att lösa det men inte lyckas så skulle jag givetvis ställa upp. Hon skulle få flytta hem igen och jag skulle ge henne mat och lite fickpengar. Men långt ifrån 50 000 kr/mån. Det låter ju löjligt.

Jag skulle givetvis även betala kattens mat.

Samtidigt så skulle jag säga till henne att ringa en batikhäxa på socialkontoret och boka in ett möte omedelbart så hon kan få socialbidrag. Då skulle hon haft fickpengarna och kunnat slanta upp lite för maten hemma.

Nu är det dock skillnad på USA och Sverige med regler och vad man kan få i bidrag.

När hon väl bor hemma hos mig så gäller det att hon jobbar nästan dagligen på att lösa det problem hon har med försörjningen.

Men varför i helvete skulle jag inte hjälpa min doter för om hon är i knipa och riskerar hemlöshet?
De får väl fixa en husvagn och en plats i närmsta trailerpark åt henne, så har hon någonstans att bo. Sedan får hon försörja sig själv när boendeproblemet är löst.
Citera
2025-07-09, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Vet inte vad ni andra pratar för artikel? Eller antar att ni bara läst det TS skrivit om den?

TS - du har länkat till fel artikel, här är rätt länk https://www.dagensps.se/privatekonomi/dottern-flyttade-hem-igen-foraldrar-betalar-over-47-000-kr/

Det du länkat till är en med text som detta:

Tack, har bytt till rätt länk i TS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här