2025-07-09, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Själv hatar jag det. Tycker bara det är drygt och tråkigt. Blir bara trött och mindre hungrig.
Jag hade inget val. Min fru kunde inte laga mat så jag har lagat mat varenda dag i 45 år.
Citera
2025-07-09, 15:39
Medlem
Pitschkas avatar
Man blir jävligt nöjd med sig själv när man lyckas åstadkomma något extra, något gott och något man kanske provar att tillaga för första gången.

Något som har fått ta lite tid och som tillagats medan man sippar på ett par bärs.

Ursprungs DNA:t.

Som att överraska frugan med en mammut till helgen.
Citera
2025-07-09, 16:03
Medlem
Att laga mat blir väldigt mycket roligare om man köper finare råvaror.

Hatade laga mat när jag var student och käkade fryst kyckling och potatis, nu när jag köper roliga kryddor, dyra oljor och färska råvaror så är det väldigt mycket roligare.

Samma gäller köksredskap, se till att ha en bra skärbräda, flera kökshanddukar runt om dig, vassa knivar och bra pannor. Behöver inte vara värstinggrejer men lite bättre än Ikea iallafall gör stor skillnad. En KitchenAid har gjort så jag nu gärna gör eget bröd, tortillas och pajdeg som jag tidigare inte orkade.
Citera
2025-07-09, 16:17
Medlem
Andersdamaans avatar
Jag älskar att laga mat, och har känt så ända sedan jag fick börja att hjälpa morsan och farmor i småskoleåldern!

Finns knappt något bättre än att smuttandes på något alkoholberikat, samt med schysst musik i bakgrunden, stå och laga käk! Ren terapi för mig! Visst.. Att laga korv och makaroner en slödag är kanske inte det roligaste som finns, men att lägga litet ansträngning bakom rätterna är väldigt trevligt!

Idag t.ex så vankas det en rejäl Côte de boef som skall få sig en kolgrillsbehandling för att sedan serveras med rostad potatis och persilje-vitlökssmör. Inget finlir dvs, men nog så trevligt att laga ändå!
Citera
2025-07-09, 16:45
Medlem
Paris24s avatar
Man kan köpa en matkasse så slipper man det tråkiga att hitta recept. När man gjord den i några månader börjar man fatta hur man steker, kokar, kryddar, hackar lök. DÅ blir det kul.

Men huvudanledningen till att laga mat är att man får äta den, och inte är i händerna på fryst mat eller snabbmat. Hemlagad mat är överlägset godast.

Matlagning ger mig samma känsla som en golfrunda, att pyssla i trädgården, att stryka tvätt. Det är mysigt, ostressigt, och man gör något positivt med kroppen och hjärnan.
Citera
2025-07-09, 17:13
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Själv hatar jag det. Tycker bara det är drygt och tråkigt. Blir bara trött och mindre hungrig.

Beror det på vilken mat man lagar, finns det mat som är roligare att laga än andra rätter? Eller är det lika kul och göra pannkakor som till flamberad lax? Vad är kul och laga och vad är tråkigt?

Ska man gå på någon substans för att göra det roligare? Vore kul och få tips på hur man får det roligare i köket.

Jag går aldrig efter recept, utan uppfinner istället olika typer av exempelvis grytor, antingen med kött som bas eller fisk/skaldjur. Detta kan vara ganska roligt och blir ofta väldigt lyckat. Varje rätt blir unik. Dricker naturligtvis rikligt med alkohol under processens gång, för kreativitetens skull.
Citera
2025-07-09, 17:21
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Jag hade inget val. Min fru kunde inte laga mat så jag har lagat mat varenda dag i 45 år.
Min exhustru var en ren naturbegåvning när det gällde matlagning och bak, hon jobbade dessutom med mat i hela sitt yrkesliv. En sån hustru är guld värd, tyvärr var vi inte ett par under så lång tid, jag brukar försöka mig på att laga mat precis som hon gjorde men det blir aldrig samma sak, inte ens när hon stod bredvid och sa hur jag skulle göra blev det lika bra, skumt fenomen men vissa människor har det i generna... Jag är dock inte på något sätt dålig att laga mat, men hon var bättre. Mina barns mamma är också grym på att laga mat. Och båda de övriga kvinnorna jag haft längre förhållanden med var duktiga i köket, det kanske ligger nåt i talesättet "vägen till mannens hjärta går genom magen".
Citera
2025-07-09, 17:30
Citat:

Beror det på vilken mat man lagar, finns det mat som är roligare att laga än andra rätter? Eller är det lika kul och göra pannkakor som till flamberad lax? Vad är kul och laga och vad är tråkigt?

Ska man gå på någon substans för att göra det roligare? Vore kul och få tips på hur man får det roligare i köket.
För mig blir det kul när jag improviserar och hittar på helt egna grejer, följer aldrig några recept sådant tycker jag är skittråkigt, just kryddning är ju det jag finner roligast.

T.ex jag har genom detta lärt mig ett klockrent sätt att koka ris på, blir aldrig fel, har lärt mig exakt hur jag ska göra perfekt stekt potatis, allt via trial and error.
Senast redigerad av Kalk-Allan 2025-07-09 kl. 17:33.
Citera
2025-07-09, 18:33
Medlem
Merwinnas avatar
Kul och kul, till vardags lagar man mat när man är hungrig och då ser man ju fram emot när maten ska vara färdig, hur gott det ska bli.

Om jag bjuder på middag, eller prövar rätter inför att jag ska hålla en middag, så tycker jag däremot att det är roligt för att jag förbättrar mig själv. Det är ytterligare en facett på en själv att kunna laga god och (ibland) avancerad mat, som man får beröm för!
Citera
2025-07-09, 18:38
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Det roligaste tycker jag är när det är fattigt i kylen eller mycket rester och få ihop nått av det som folk blir som tokiga av.
När man får vara kreativ alltså
Att följa ett recept till punkt och pricka är väl inte lika stimulerande.

Reverse engineering är kul också.
Att försöka nå nått man smakat på tidigare utan recept
Citera
2025-07-09, 19:57
Medlem
Storfetdases avatar
Drick ett glas vin och ha en vass kniv så blir det roligare.
Citera
2025-07-09, 21:24
Medlem
carminaburanas avatar
Älskar att laga mat till mig själv. Och med mamma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in