• 1
  • 2
Idag, 08:53
Medlem
BavarianBeetles avatar
Söker efter tips på avslappnande/mysiga ljudböcker med svensk uppläsning. Exempel på vad jag tycker är avslappnande är Jack Kerouac, Charles Bukowski, Neal Stephenson, Terry Pratchett, William Gibson, David Sedaris, autobiografier etc. Det kan tyckas spretigt, men jag skulle nog säga att jag uppskattar det mesta förutom deckare, deppiga psykologiska böcker eller svåra 1800-talsförfattare som Dostojeskiv. Framförallt gillar jag:

Underhållande betraktelser
Historia
Spänning (ej svenska deckare)
Vetenskap
Böcker om samhälle och brott (t ex Selwyn Raabs Five Families)

Tyvärr hittar jag mest en massa deckare när jag kollar upp populära svenska uppläsare på Storytel, så skulle verkligen uppskatta tips.
Senast redigerad av BavarianBeetle Idag kl. 09:03.
Citera
Idag, 09:06
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Söker efter tips på avslappnande/mysiga ljudböcker med svensk uppläsning. Exempel på vad jag tycker är avslappnande är Jack Kerouac, Charles Bukowski, Neal Stephenson, Terry Pratchett, William Gibson, David Sedaris, autobiografier etc. Det kan tyckas spretigt, men jag skulle nog säga att jag uppskattar det mesta förutom deckare, deppiga psykologiska böcker eller svåra 1800-talsförfattare som Dostojeskiv. Framförallt gillar jag:

Underhållande betraktelser
Historia
Spänning (ej svenska deckare)
Vetenskap
Böcker om samhälle och brott (t ex Selwyn Raabs Five Families)

Tyvärr hittar jag mest en massa deckare när jag kollar upp populära svenska uppläsare på Storytel, så skulle verkligen uppskatta tips.

Håller inte med om att Dostojevskij skulle vara svår - visst är en del av hans verk långa, men inte svåra. Anteckningar från källarhålet (titel kan variera) är ett exempel på en väldigt kort bok han har skrivit. Kan man testa om man vill ha all galenskap kondenserad.

Men ja, du verkar villa ha lite annat ändå. Skulle rekommendera Röde Orm. Fantastisk mysbok. Äventyrsroman kan man säga kanske? Lite ungdomsbok för vuxna. Det är ju Historia, lite spänning, lite underhållning, osv.
Citera
Idag, 09:44
Medlem
PederBergmans avatar
Totte badar. (Spänning)

Kanske Queens gambit med Walter Tavis?
Senast redigerad av PederBergman Idag kl. 09:54.
Citera
Idag, 10:10
Medlem
kebobbs avatar
Två lättsamma klassiker:
Moment 22 av Joseph Heller
Candide av Voltaire
Citera
Idag, 10:10
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Håller inte med om att Dostojevskij skulle vara svår - visst är en del av hans verk långa, men inte svåra. Anteckningar från källarhålet (titel kan variera) är ett exempel på en väldigt kort bok han har skrivit. Kan man testa om man vill ha all galenskap kondenserad.

Men ja, du verkar villa ha lite annat ändå. Skulle rekommendera Röde Orm. Fantastisk mysbok. Äventyrsroman kan man säga kanske? Lite ungdomsbok för vuxna. Det är ju Historia, lite spänning, lite underhållning, osv.

Röde Orm har jag läst. Håller med om att den är mysig. Fler tips? Författaren behöver inte vara svensk, men jag skulle vilja hitta lite böcker med svensk uppläsning.

Fler författare jag gillar är Fredrik Lindström och Malcolm Gladwell.
Citera
Idag, 10:20
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Röde Orm har jag läst. Håller med om att den är mysig. Fler tips? Författaren behöver inte vara svensk, men jag skulle vilja hitta lite böcker med svensk uppläsning.

Fler författare jag gillar är Fredrik Lindström och Malcolm Gladwell.

Läste Doppler av Erland Loe för någon sommar sen. Den tyckte jag var rolig och mysig. Lennart Jähkel läser.

Citat:
Kultförklarade Erlend Loe är tillbaka med en ny roman. Den här gången berättas den tragikomiska historien om Andreas Doppler, som får nog av all duktighet, trivsamhet och konsumtionshysteri och helt sonika lämnar sitt välordnade familjeliv, flyttar till skogs och blir bästa vän med en älg. Men livet i skogen blir inte så fridfullt som han hoppats på. Loes absurda humor och underfundiga samhällskritik når denna gång nya höjder.
Citera
Idag, 10:20
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebobb
Två lättsamma klassiker:
Moment 22 av Joseph Heller
Candide av Voltaire

Tack. Hittar Catch 22 på Storytel. Liknar den Gravity's Rainbow?

Jag ska nog ändra till att jag helst letar efter svensk uppläsning, men att det annars går bra med engelska.
Senast redigerad av BavarianBeetle Idag kl. 10:39.
Citera
Idag, 10:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kanske kan biografier om hårdrocksgrupper vara ett alternativ för dig, Anders Tengner har skrivit om både Guns n´ Roses, AC/DC, Ozzy och många fler.
Kanske inte exakt vad du sökte efter men varför inte vidga vyerna.

Vill du ha lite knepiga men ändå roliga storys så kan du lyssna på Jonas Jonasson (100 åringen som hoppade ut genom fönstret och försvann) då han har ett gäng. Lite fyndiga men kanske inte alltid jättebra.

Gillar du Pratchett så kanske Douglas Adams kan vara ett alternativ men gissar att du redan lyssnat/läst den. Liftarens guide till galaxen är annars rätt trevlig och även historien om Dirk Gentlys holiastiska detektivbyrå är absolut läsvärd. Hans böcker ser tyvärr bara ut att finnas på engelska nu för tiden hos Storytel.

Böcker från skräckmästaren Stephen King kanske kan vara något. Börja i så fall med hans äldre böcker böcker som är riktigt bra såsom Jurtjyrkogården, DET, Pestens Tid, Maratonmarschen och många fler.
Citera
Idag, 10:32
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Läste Doppler av Erland Loe för någon sommar sen. Den tyckte jag var rolig och mysig. Lennart Jähkel läser.

Tack. Har lyssnat på ljudböcker med Lennart Jähkel förut och han är alltid trevlig att lyssna på.
Citera
Idag, 10:34
Medlem
BavarianBeetles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Gillar du Pratchett så kanske Douglas Adams kan vara ett alternativ men gissar att du redan lyssnat/läst den. Liftarens guide till galaxen är annars rätt trevlig och även historien om Dirk Gentlys holiastiska detektivbyrå är absolut läsvärd. Hans böcker ser tyvärr bara ut att finnas på engelska nu för tiden hos Storytel.

Har läst Liftarens guide men Dirk Gently. Får kolla upp den. Gärna fler liknande tips.
Citera
Idag, 10:34
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Tack. Har lyssnat på ljudböcker med Lennart Jähkel förut och han är alltid trevlig att lyssna på.

Han passar verkligen i Doppler! Känns som att han liknar huvudpersonen och han säger ordet Älg som man ska, riktigt Norrländskt och mysigt.
Citera
Idag, 10:37
Medlem
IRMEs avatar
Citat:

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in