Citat:
Ursprungligen postat av
BavarianBeetle
Söker efter tips på avslappnande/mysiga ljudböcker med svensk uppläsning. Exempel på vad jag tycker är avslappnande är Jack Kerouac, Charles Bukowski, Neal Stephenson, Terry Pratchett, William Gibson, David Sedaris, autobiografier etc. Det kan tyckas spretigt, men jag skulle nog säga att jag uppskattar det mesta förutom deckare, deppiga psykologiska böcker eller svåra 1800-talsförfattare som Dostojeskiv. Framförallt gillar jag:
Underhållande betraktelser
Historia
Spänning (ej svenska deckare)
Vetenskap
Böcker om samhälle och brott (t ex Selwyn Raabs Five Families)
Tyvärr hittar jag mest en massa deckare när jag kollar upp populära svenska uppläsare på Storytel, så skulle verkligen uppskatta tips.
Håller inte med om att Dostojevskij skulle vara svår - visst är en del av hans verk långa, men inte svåra. Anteckningar från källarhålet (titel kan variera) är ett exempel på en väldigt kort bok han har skrivit. Kan man testa om man vill ha all galenskap kondenserad.
Men ja, du verkar villa ha lite annat ändå. Skulle rekommendera Röde Orm. Fantastisk mysbok. Äventyrsroman kan man säga kanske? Lite ungdomsbok för vuxna. Det är ju Historia, lite spänning, lite underhållning, osv.