2025-07-09, 08:46
Medlem
Hej,

Har precis köpt ett par kostymskor med lädersula. Men rekommenderar ni att lägga på en slitsula direkt i en butik för att de ska hålla längre?
Citera
2025-07-09, 09:04
Medlem
vitalsignss avatar
Ja det behöver du göra, annars är de förstörda ganska så direkt.
Citera
2025-07-09, 09:10
Medlem
Om du tänker gå på blött underlag behövs det halvsula.
Citera
2025-07-09, 09:26
Medlem
Lucianuss avatar
Absolut inte, det är att förstöra skon. Behandla sulan med sulolja (Saphir) så blir den lite tåligare; förr eller senare blir du i alla fall tvungen att sula om dem. Är det blött, använd helgummisulade skor.
Citera
2025-07-09, 09:32
Medlem
Vantskruvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus
Absolut inte, det är att förstöra skon. Behandla sulan med sulolja (Saphir) så blir den lite tåligare; förr eller senare blir du i alla fall tvungen att sula om dem. Är det blött, använd helgummisulade skor.

https://www.skolyx.se/p/saphir-sulolja-foer-laedersulor
Citera
2025-07-09, 10:18
Medlem
Lucianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vantskruv
https://www.skolyx.se/p/saphir-sulolja-foer-laedersulor
Precis, den är det! Jag borde lagt med länken, tack! Iofs kan man använda linolja (kokt), det gjorde man förr, men talar man med skomakare så menar de att Saphir Sulolja är bättre, bland annat för att den inte tränger in lika djupt som linoljan och därmed inte riskerar att påverka limmade lager.
Citera
2025-07-09, 11:17
Medlem
HungalaBungalas avatar
Det är lätt att vara överdrivet nojjig också, visst vill man använda samma skor väldigt ofta kan det säkert vara värt med en slitsula, men det är absolut inga problem att använda lädersula när det har regnat lite lätt och själv använder jag lädersula så fort tillfälle ges då det är mycket bekvämare.

Regnar det mycket eller ligger mycket vatten på marken så är det bättre att ta en sko med gummi-sula istället i stil med Dainite eller som jag själv föredrar "city sole" som är lite mindre styv och smalare. Pratar vi gå runt i snö blir det ändå bäst att tillfälligt ta på sig någon annan sko man inte bryr sig om för att inte få saltskador på ovanlädret.
Citera
2025-07-09, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns

Har du plastat in din soffa också?

Skor med lädersula förstörs inte när man använder dem, de slitrs. Och när de är slutna byter man till en ny lädersula. Att byta till sltsula däremot, det är att förstöra skorna.
Citera
2025-07-09, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitalsigns

Citat:
Ursprungligen postat av Biffotto
Om du tänker gå på blött underlag behövs det halvsula.

Ska använda den främst för bröllop på sommaren, så förhoppningsvis regnar det inte? Oavsett är det inte mycket jag ska vara utomhus förutom vigsel osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Lucianus

Det som är planen är att jag kommer ha dem oavsett väder när det är bröllop, sålänge de håller dvs. Tänker inte använda dem i vardagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in