Citat:
Butiker antar jag? Telefoner kan låsas då de har IMEI som kan spåras med RF-chippet så fort en telefonmast ser enheten. Den är lite mer teknisk att skriva om - men även där finns lösningar.
Mig veterligen har inte en laptop något sådant. Det kanske finns nån HW mac-address men den kan man ju ändra på om man vill och även då skulle det krävas uppkoppling innan den skulle kunna låsas. Datorn vet inte ifall den är köpt eller stulen. Låter långsökt.
Edit: läste lite mer om det och apple har någon typ av HW lås på sina datorer.
Mig veterligen har inte en laptop något sådant. Det kanske finns nån HW mac-address men den kan man ju ändra på om man vill och även då skulle det krävas uppkoppling innan den skulle kunna låsas. Datorn vet inte ifall den är köpt eller stulen. Låter långsökt.
Edit: läste lite mer om det och apple har någon typ av HW lås på sina datorer.
Lite konstigt att man så sällan läser om stölder i de vanliga vänstermedierna liksom. Kan nästan aldrig komma ihåg när jag senast läste om ett butiksinbrott i ett varuhus elektronik kedja liksom men det händer väl nån gång pr år iaf. Eller hur det skulle gå till att stjäla en större lastpall av nya Mac Books via insider anställda i butiken eller lager eller liknande annan logistik. Däremot andra typer av stölder av utrustning av ifrån konstruktion och byggbranschen kan vara mer publicerat aktualiserat i medier men jag kan ju ha missat elektronik stölderna som sker då och då
Iaf så kan ju även macbooken säkert beställas som en struntbillig piratkopia ifrån tex temu osv och säljas vidare som en fejkad äkta version till nån stackare, eller att de själva riggar macbooken med annan hårdvara som de monterar dit som är billigare fast att den visar i systeminformationen att den skulle va av äkta prestanda men när man gräver lite djupare så är det bara fejkad systeminfo man camoflerar det med mm fusk
https://support.apple.com/sv-se/102541