• 1
  • 2
2025-07-10, 21:52
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBurek
Butiker antar jag? Telefoner kan låsas då de har IMEI som kan spåras med RF-chippet så fort en telefonmast ser enheten. Den är lite mer teknisk att skriva om - men även där finns lösningar.

Mig veterligen har inte en laptop något sådant. Det kanske finns nån HW mac-address men den kan man ju ändra på om man vill och även då skulle det krävas uppkoppling innan den skulle kunna låsas. Datorn vet inte ifall den är köpt eller stulen. Låter långsökt.

Edit: läste lite mer om det och apple har någon typ av HW lås på sina datorer.

Lite konstigt att man så sällan läser om stölder i de vanliga vänstermedierna liksom. Kan nästan aldrig komma ihåg när jag senast läste om ett butiksinbrott i ett varuhus elektronik kedja liksom men det händer väl nån gång pr år iaf. Eller hur det skulle gå till att stjäla en större lastpall av nya Mac Books via insider anställda i butiken eller lager eller liknande annan logistik. Däremot andra typer av stölder av utrustning av ifrån konstruktion och byggbranschen kan vara mer publicerat aktualiserat i medier men jag kan ju ha missat elektronik stölderna som sker då och då

Iaf så kan ju även macbooken säkert beställas som en struntbillig piratkopia ifrån tex temu osv och säljas vidare som en fejkad äkta version till nån stackare, eller att de själva riggar macbooken med annan hårdvara som de monterar dit som är billigare fast att den visar i systeminformationen att den skulle va av äkta prestanda men när man gräver lite djupare så är det bara fejkad systeminfo man camoflerar det med mm fusk

https://support.apple.com/sv-se/102541
Citera
2025-07-11, 00:05
Medlem
Kanske någon som ska flytta till Kina och gör ett sista kap genom att belåna sig överallt?

Lycka till med inkasso om personen är på andra sidan jordklotet...

Det är typ så jag har misstänkt att folk gör. Verkar så skumt annars, väldigt många har ju inte ens kvitto.
Citera
2025-07-11, 12:37
Medlem
BalkanBureks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2025-06-05
Kanske någon som ska flytta till Kina och gör ett sista kap genom att belåna sig överallt?

Lycka till med inkasso om personen är på andra sidan jordklotet...

Det är typ så jag har misstänkt att folk gör. Verkar så skumt annars, väldigt många har ju inte ens kvitto.

En norsk kamrat från när jag bodde i USA maxade två kreditkort på $15,000 vardera innan han flyttade hem till Norge. Jag ångrar att jag inte gjorde samma sak .
Citera
2025-07-11, 12:41
Medlem
BalkanBureks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Lite konstigt att man så sällan läser om stölder i de vanliga vänstermedierna liksom. Kan nästan aldrig komma ihåg när jag senast läste om ett butiksinbrott i ett varuhus elektronik kedja liksom men det händer väl nån gång pr år iaf. Eller hur det skulle gå till att stjäla en större lastpall av nya Mac Books via insider anställda i butiken eller lager eller liknande annan logistik. Däremot andra typer av stölder av utrustning av ifrån konstruktion och byggbranschen kan vara mer publicerat aktualiserat i medier men jag kan ju ha missat elektronik stölderna som sker då och då

Iaf så kan ju även macbooken säkert beställas som en struntbillig piratkopia ifrån tex temu osv och säljas vidare som en fejkad äkta version till nån stackare, eller att de själva riggar macbooken med annan hårdvara som de monterar dit som är billigare fast att den visar i systeminformationen att den skulle va av äkta prestanda men när man gräver lite djupare så är det bara fejkad systeminfo man camoflerar det med mm fusk

https://support.apple.com/sv-se/102541

AFAIK så är varorna försäkrade så det enda apple egentligen förlorar på det är tid. Det finns massor med videos online som visar hur främst svarta i USA bum-rushar applebutiker och rånar stället på precis allt.

Går säker att göra som du säger - men då får man ju nästan skylla sig själv. Om du hittar en splajans macbook pro från Temu för 5000 kr så bör en alarmsignal ringa nånstans. Det är ju som när man ska köpa ett begagnat fordon. Är det för billigt för att vara sant så är det inte sant.
Citera
2025-07-13, 05:59
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBurek
AFAIK så är varorna försäkrade så det enda apple egentligen förlorar på det är tid. Det finns massor med videos online som visar hur främst svarta i USA bum-rushar applebutiker och rånar stället på precis allt.

Går säker att göra som du säger - men då får man ju nästan skylla sig själv. Om du hittar en splajans macbook pro från Temu för 5000 kr så bör en alarmsignal ringa nånstans. Det är ju som när man ska köpa ett begagnat fordon. Är det för billigt för att vara sant så är det inte sant.

Det här med att "bumrusha" stora varuhus i usa är nog väldigt vanligt för butikerna tillåter det ochså när det gäller stora kampanjer som black friday osv eller före och efter högstidshandel. Står flera 1000 "kunder" och hänger på låset bakom kravall staketen liksom och sen stormar dom butiken oavsett hur många ordningsvakter det är

Ja det går nog fejka med det mesta så tom garantipapperna är fiktiva och redigerade
Man ska nog va noga med att kolla upp diverse IMEI eller serienummer, produktnummer om produkten isig är äkta på nån äkthetslista online och region / land

Tror sk piratkopia branschen är nog mer etablerad än man tror, sinsemellan privat personers beg handels kedjor
Citera
2025-07-14, 08:59
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Dom köper datorerna från lågprisländer i parti och säljer dom med vinst på Blocket!

Nej, jag vet ärligt talat inte.
Citera
2025-07-14, 22:09
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
Dom köper datorerna från lågprisländer i parti och säljer dom med vinst på Blocket!

Nej, jag vet ärligt talat inte.
dom tar avbetalning och säljer för snabba pengar
Citera
2025-07-15, 08:22
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Då jag funderar på köpa en macbook kollade jag av nyfikenhet på blocket vad som finns. Något som jag finner lite underligt är hur många som säljer helt nya (oöppnad förpackning, med/utan kvitto), eller typ nästa nya (några månader gamla) macbooks. Varför köper man en dator för typ 35+ tusen och säljer den kort därefter med relativt stor förlust? Dessa folk skriver och nästan aldrig varför de säljer en datorn så snabbt. Förstår de inte att man tycker det är skumt. Jag är ganska säker på att jag inte ska köpa någon dator från blocket, men man blir ju lite nyfiken vad det är för personer, och om deras annonser är seriösa.
Du missar en naturlig förklaring. Apple säljer runt 50 000 datorer per år i Sverige, eller ~100 stycken per dag. Är det så osannolikt om några procent av dessa köpare har fullt legitima skäl att sälja datorn efter bara några veckor/månader?

Men visst, kan ju även nämna hur en kille jag känner till som vid årsskiftet köpte en ny värstingdator på avbetalning, spec var typ i7-14700K, RTX 4080 etc. Pris 32 000 kronor. Tre månader senare försökte han desperat sälja den för att han knarkat upp alla pengar och nu hade inkasso på sig.
Citera
2025-07-16, 19:40
Medlem
Apples datorer har sjukt avancerat "hårdvarulås".

Logga in en gång med AppleID på den och sen kan ingen annan använda datorn. Hjälper inte att installera om/blåsa. Datorn vet att den tillhör ett AppleID och den kräver kontakt med internet för att verifiera att användaren är den "rätta" genom 2-faktor-inlogg till AppleID, annars har du en dyr dörrstopp.

Detta funkar på högre nivå om datorn köps till företag. Sen vi började med ADE (Automatic Device Enrollment) på våra datorer på jobbet har stölderna gått ner till i princip noll. Det händer fortfarande att de stjäls vid väskstölder och liknande, men inbrott har vi i princip aldrig längre. Tjyvarna har lärt sig att datorerna är värdelösa. I fallet med en dator registrerad för ADE kräver den också att den kopplas upp mot internet och så fort den gjort det hamnar den i vårt hanteringssystem och vi kan spåra, låsa, blåsa datorn bäst vi vill.

I båda fallen går det inte att komma runt genom att undvika kontakt med internet.
Det här sitter så djupt ner i hårdvaran att jag då inte hört talas om någon som lyckats gå runt detta.
Sen Apple införde T2-chippen på sina Intel-datorer 2018 har det varit omöjligt komma runt det här låset. De nyare M-baserade datorerna har låset om möjligt ännu djupare i hårdvaran.
Citera
2025-07-17, 15:27
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Då jag funderar på köpa en macbook kollade jag av nyfikenhet på blocket vad som finns. Något som jag finner lite underligt är hur många som säljer helt nya (oöppnad förpackning, med/utan kvitto), eller typ nästa nya (några månader gamla) macbooks. Varför köper man en dator för typ 35+ tusen och säljer den kort därefter med relativt stor förlust? Dessa folk skriver och nästan aldrig varför de säljer en datorn så snabbt. Förstår de inte att man tycker det är skumt. Jag är ganska säker på att jag inte ska köpa någon dator från blocket, men man blir ju lite nyfiken vad det är för personer, och om deras annonser är seriösa.
Lika relevant att fråga sig är vilka köper desssa datorer?
Det som verkar vara för bra för att vara sant är till 99.99999% just det - för bra för att vara sant (om man inte vill köpa stöldgods eller bidra till brottslig verksamhet).
Man måste vara bra jävla dum i huvudet och/eller sjukligt snål om man köper en "ny" dator utan någon garanti eller ordentlig dokumentation bara för att det är några tusenlappar billigare än att köpa från en legitim återförsäljare med garanti, ångerrätt och möjlighet till service och support.

Blocket - vilken jävla hälericentral.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in