Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-07-08, 21:19
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Då jag funderar på köpa en macbook kollade jag av nyfikenhet på blocket vad som finns. Något som jag finner lite underligt är hur många som säljer helt nya (oöppnad förpackning, med/utan kvitto), eller typ nästa nya (några månader gamla) macbooks. Varför köper man en dator för typ 35+ tusen och säljer den kort därefter med relativt stor förlust? Dessa folk skriver och nästan aldrig varför de säljer en datorn så snabbt. Förstår de inte att man tycker det är skumt. Jag är ganska säker på att jag inte ska köpa någon dator från blocket, men man blir ju lite nyfiken vad det är för personer, och om deras annonser är seriösa.
Citera
2025-07-08, 21:21
Medlem
Med all säkerhet köpta på faktura av folk med skulder osv... som de sedan inte betalar. De vill göra om varan till pengar.
Citera
2025-07-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Då jag funderar på köpa en macbook kollade jag av nyfikenhet på blocket vad som finns. Något som jag finner lite underligt är hur många som säljer helt nya (oöppnad förpackning, med/utan kvitto), eller typ nästa nya (några månader gamla) macbooks. Varför köper man en dator för typ 35+ tusen och säljer den kort därefter med relativt stor förlust? Dessa folk skriver och nästan aldrig varför de säljer en datorn så snabbt. Förstår de inte att man tycker det är skumt. Jag är ganska säker på att jag inte ska köpa någon dator från blocket, men man blir ju lite nyfiken vad det är för personer, och om deras annonser är seriösa.

De kanske har fått den på jobbet och vill sälja den!
Citera
2025-07-08, 22:51
Medlem
kobents avatar
Läs på om refund scams. Dessa blir köpta och sedan refundade. De får tillbaka pengarna och behåller varan. Sedan säljer de varorna på blocket.
Citera
2025-07-08, 23:00
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
De kanske har fått den på jobbet och vill sälja den!
Precis, eller fått en ny på jobbet och säljer den dom precis köpt själv, precis som med telefoner. Ska själv göra det nu i dagarna.
Citera
2025-07-08, 23:00
Medlem
TweentyFives avatar
De kanske inser att de inte har råd när verkligheten slår de
Citera
2025-07-09, 00:34
Medlem
Sereenas avatar
En bekant gör sånt hela tiden då han är periodare, så han köper nya fina saker när han är ren/torr och sen trillar han dit och blåser alla sina pengar, och behöver då kränga sin nya telefon/platta/laptop/konsoll för att få loss pengar till mat/hyra, eller mer kröka/röka.
Citera
2025-07-09, 09:22
Medlem
Hälare. Vad trodde du?
Citera
2025-07-09, 09:42
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
En del människor gör föhastade inköp och inser efteråt att de inte hade råd, känner till en del exempel på sånt. Scam är en annan sak.
Citera
2025-07-10, 11:29
Medlem
BalkanBureks avatar
Är det utan kvitto så är den stulen, förstår du väl? Kolla upp vem det är som säljer - det är säkert inte en Svensson om man säger så.
Citera
2025-07-10, 12:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBurek
Är det utan kvitto så är den stulen, förstår du väl? Kolla upp vem det är som säljer - det är säkert inte en Svensson om man säger så.

Men vars stjäls dom ifrån, kontor ? Har ingen koll. Men är inte macbook skyddade med massa elektroniska låsningar om de skulle stjäla den ifrån en butik likadant som du kan spärra en mobil på distans liksom. Men det går väl forcera spärrtjänsterna antar jag. Med tanke på priset så på 30k + tycker man ju att de bör kunna spärras lätt för inkräktare, stölder osv
Citera
2025-07-10, 12:21
Medlem
BalkanBureks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Men vars stjäls dom ifrån, kontor ? Har ingen koll. Men är inte macbook skyddade med massa elektroniska låsningar om de skulle stjäla den ifrån en butik likadant som du kan spärra en mobil på distans liksom. Men det går väl forcera spärrtjänsterna antar jag. Med tanke på priset så på 30k + tycker man ju att de bör kunna spärras lätt för inkräktare, stölder osv
Butiker antar jag? Telefoner kan låsas då de har IMEI som kan spåras med RF-chippet så fort en telefonmast ser enheten. Den är lite mer teknisk att skriva om - men även där finns lösningar.

Mig veterligen har inte en laptop något sådant. Det kanske finns nån HW mac-address men den kan man ju ändra på om man vill och även då skulle det krävas uppkoppling innan den skulle kunna låsas. Datorn vet inte ifall den är köpt eller stulen. Låter långsökt.

Edit: läste lite mer om det och apple har någon typ av HW lås på sina datorer.
Senast redigerad av BalkanBurek 2025-07-10 kl. 12:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in