• 1
  • 2
2025-07-08, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/b...ter-arsskiftet

Vad kommer detta leda till?
Notera att det var INTE en folkomröstning. Folket ville inte ha Euro i Zigenska Bulgarien.
Kommer Zigenska Bulgarien få det bättre eller kommer deras export minska?

Zigenska bulgarien?

Inte ens bulgarerna själva gillar zigenare.

Vanligt folk kommer få det sämre medans stora företag och företagare och de som jobbar med turister kommer få mer i plånkan.

Vanligt folk kommer få det skitigare som i kroatien där de gått över alla gränser i priser sen de gick över till euron.
+ att de kommer förlora turister ifall de blir för giriga och höjer priserna för mycket.
Citera
2025-07-08, 17:16
Medlem
pn222jws avatar
På sikt lär det vara bra för dom - deras export måste däremot öka sin effektivitet och produktivitet - om handelsbalansen förblir densamma kommer dom vinna på det... (deras centralbank har inget större inflytande som EZ-land).
Citera
2025-07-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
För Danmark, Sverige och Norge så är jag inte säker på att det skulle vara någon vinst att gå med utan jag tror snarare att det är bra att vi står utanför.
Danmark är väl egentligen med i EMU redan även om de har ett permanent undantag. DKK har fast kurs mot EUR.
Sverige är ålagda att gå med i EMU så snart fort vi knyter SEK mot EUR

Bulgarien kommer nog i stort gynnas även om allt blir dyrare.
Citera
2025-07-08, 18:12
Medlem
Damen101s avatar
Zigge Bulgariens folk kommer nog hitta en plats i Sverige när dom inser hur kass Euro och EU är.
Citera
2025-07-08, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag tror att mindre ekonomiskt utvecklade länder tjänar förhållandevis mycket på att gå med i EMU medan rikare länder tjänar mindre eller rent av förlorar på att gå med i valutaunionen. För Danmark, Sverige och Norge så är jag inte säker på att det skulle vara någon vinst att gå med utan jag tror snarare att det är bra att vi står utanför.

Jag vet inte om Norge ens skulle kunna gå med i EMU utan att vara medlem i EU.

Ekonomin är enligt min uppfattning för spretigt inom EU/EMU att jag anser att vi står minst lika bra ensamma där vi till viss del kan bedriva vår egen valutapolitik.

Vad baserar du detta på? Gissar du bara?

Vet du hur mycket Svenska kronan (Sveriges aktie) är värd just nu kontra stora valutar som Euro och USD? Det är gått ner något enormt dom senaste 15 åren.

Kort och gått har vi i Sverige blivit betydligt fattigare internationellt. SEK är en riktig skräpvaluta och vi borde ha bytt för länge sedan när vi hade chansen. Nu sitter vi fast här med det det sjunkande skeppet SEK istället.
Citera
2025-07-08, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Vad baserar du detta på? Gissar du bara?

Vet du hur mycket Svenska kronan (Sveriges aktie) är värd just nu kontra stora valutar som Euro och USD? Det är gått ner något enormt dom senaste 15 åren.

Kort och gått har vi i Sverige blivit betydligt fattigare internationellt. SEK är en riktig skräpvaluta och vi borde ha bytt för länge sedan när vi hade chansen. Nu sitter vi fast här med det det sjunkande skeppet SEK istället.
Min uppfattning är att Tyskland och Frankrike inte tjänat på EMU utan att det är främst svagare ekonomier som Portugal och Grekland som tjänat. Kan till och med vara så att Tysklands och Frankrikes ekonomier bromsats till förmån för de svagare.
Citera
2025-07-08, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Zigenska bulgarien?

Inte ens bulgarerna själva gillar zigenare.

Vanligt folk kommer få det sämre medans stora företag och företagare och de som jobbar med turister kommer få mer i plånkan.

Vanligt folk kommer få det skitigare som i kroatien där de gått över alla gränser i priser sen de gick över till euron.
+ att de kommer förlora turister ifall de blir för giriga och höjer priserna för mycket.

Det är väl bara de bulgariska romerna som inför Euro. Övriga Bulgarien fortsätter som vanligt. Antar jag.
Citera
2025-07-09, 11:10
Moderator
HelgeBuks avatar
Rubrik ändrad. /Mod
Citera
2025-08-08, 11:48
Medlem
upplaenningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Danmark är väl egentligen med i EMU redan även om de har ett permanent undantag. DKK har fast kurs mot EUR.
Sverige är ålagda att gå med i EMU så snart fort vi knyter SEK mot EUR

Bulgarien kommer nog i stort gynnas även om allt blir dyrare.

Jag har funderat lite över detta fenomen och tankar om att alt går och blir dyrare i början när man inför euron. Är väl något som är självklart när det är en starkare valuta än den man hade innan, men låt oss fantisera att även vi själva ersätter kronan mot euron, ja det kommer att gnällas på priser lika mycket eller ännu mer, men åker vi till närmaste euro-granne eller bor nära en sådan och handlar det vi behöver hos denna så borde vi ju göra en vinst då vi med skulle ha euro som valuta och då en hel del saker är billigare redan nu i andra EU-länder än på hemmaplan.
Citera
2025-08-10, 13:45
Medlem
Vet inte så mycket om deras ekonomiska tillstånd. Men har de en bra budget med små till inga skulder, är de ekonomiskt en tillgång eller en börda? Om de har en bra ekonomi så ser jag inte vad de tjänar på att flytta deras cb till bryssel och ta över andras skulder. Har de en dålig ekonomi, så gynnas de nog även om cb-flytten till bryssel kan ställa till problem långsiktigt. Sedan ökar det korruptionen och gör dem mindre demokratiska, då all överstatlighet är oförenligt med demokrati.
Citera
2025-08-21, 08:12
Medlem
Att införskaffa euro i ett land blir bara skit oavsett. Blir mycket dyrare exakt allting. Ser inte något positivt i ett införande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in