• 1
  • 2
2025-07-08, 15:12
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/b...ter-arsskiftet

Citat:
Zigenska Bulgarien har fått klartecken att gå över till euron. Landet blir därmed det 21 medlemslandet att införa EU:s gemensamma valuta.

EU:s finansministrar gav på tisdagen grönt ljus för Zigenska Bulgarien att införa euron och gå med i euroområdet, rapporterar nyhetsbyrån AFP. Detta efter att man antagit de tre sista rättsakterna som krävs för att landet ska införa valutan den 1 januari 2026.

Vad kommer detta leda till?
Notera att det var INTE en folkomröstning. Folket ville inte ha Euro i Zigenska Bulgarien.
Kommer Zigenska Bulgarien få det bättre eller kommer deras export minska?
Citera
2025-07-08, 15:17
Medlem
Trodde zigenarna var från Rumänien, Serbien, Finland och Albanien, har nog aldrig sett en zigenare under mina korta vistelser i Bulgarien.
Citera
2025-07-08, 15:28
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Trodde zigenarna var från Rumänien, Serbien, Finland och Albanien, har nog aldrig sett en zigenare under mina korta vistelser i Zigenska Bulgarien.

Det är ett så kallat resande folk, så dom finns lite överallt.
Jo. Finns massor i Zigenska Bulgarien.
Citera
2025-07-08, 15:55
Medlem
Onanikrems avatar
Om du som ditt nick antyder är finne så vet du att allt kommer bli dyrare. Alla, från de som tillverkar nagelfilar för dvärgväxta taxar till det som tillverkar hovets kläder kommer att prisjustera uppåt.
Citera
2025-07-08, 16:00
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/b...ter-arsskiftet

Vad kommer detta leda till?
Notera att det var INTE en folkomröstning. Folket ville inte ha Euro i Zigenska Bulgarien.
Kommer Zigenska Bulgarien få det bättre eller kommer deras export minska?

Trams till trådstart, men för den som har lite koll är det välkänt att Bulgarien har använt en valuta med fast växelkurs 1:1 till D-Mark och senare Euro (1:1,95583) sedan 1999. Någon större förändring bör man alltså inte förvänta sig, varken i positiv eller negativ riktning.
Citera
2025-07-08, 16:03
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Trams till trådstart, men för den som har lite koll är det välkänt att Bulgarien har använt en valuta med fast växelkurs 1:1 till D-Mark och senare Euro (1:1,95583) sedan 1999. Någon större förändring bör man alltså inte förvänta sig, varken i positiv eller negativ riktning.

Men nackdelen med att gå med i Euro är att detta gynnar endast starka Euro-länder.
Skulle Sverige gå Euro så skulle detta driva upp inflationen.
Citera
2025-07-08, 16:05
Medlem
Romerna är inget problem i detta sammanhang med valuta. Vill man inte ha romer som snurrar runt en så får man helt enkelt förbjuda den romerska aktiviteten.

Angående om Bulgarien gör rätt eller fel med att använda Euro som valuta, det får framtiden utvisa. Jag vet inte.
Citera
2025-07-08, 16:20
Medlem
Nu kommer folket snart att se att det blir dyrare att leva i landet..
Citera
2025-07-08, 16:26
Medlem
Citat:
Men nackdelen med att gå med i Euro är att detta gynnar endast starka Euro-länder.

Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Nu kommer folket snart att se att det blir dyrare att leva i landet..

Exakt så är det.
Fråga bara Kroatien, Grekland eller varför inte Nederländerna. Allt blev helt plötsligt dyrt som tusen. Ex. fick du köpa bröd för 2 euro istället för 1 euro innan valutabytet i Aten.

Den zigenska Bulgarien måste börja hora sig, det kommer bli dyrt framöver. Kanske en hel del bulgarer mot Sverige i framtiden?
Citera
2025-07-08, 16:37
Medlem
Bulgarien bajsar nog på sig p.g.a ryssen. Så de tackar nog ja till allt från EU just nu.

Euro? Jaja.

Natokillar på er mark? Jaja

Suga kuk? jaja
Citera
2025-07-08, 16:40
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:

På vilket sätt gynnar det starka Euro-länder? Hur drivs inflation upp av att använda en gemensam valuta? Svara med riktiga argument underbyggt av statistik, inte detta ständiga "en gammal kärring i Spanien sa att allt blev dyrare med Euro" som man ständigt hör. Det är alltid samma sak som ligger bakom, folk är helt värdelösa på att uppskatta vad inflationen ligger på och hur mycket priser förändrats.

De jämför priser från Francos tid med priserna idag och konstaterar att det blivit väldigt mycket dyrare med Euro, utan att ta hänsyn till att det gått 50 år emellan. Om du frågar folk på stan vad de tror inflationen ligger på, hur mycket priset på vardagliga varor förändrats, och så vidare, så får du svar som är flera storleksordningar fel. Även om du går tillbaka några år till när inflationen låg stabilt på 2% så svor folk på att mjölken blivit dubbelt så dyr som förra året.

Om Sverige skulle gå med så skulle vi övernatt ha en fast växelkurs till majoriteten av våra handelspartner, vilket innebär ökat prisstabilitet, lägre valutarisk, lägre transaktionskostnader, full tillgång till SEPA och lägre ränta på statsobligationer. Alla faktorer som skulle innebära lägre eller i alla fall oförändrade priser.
Citera
2025-07-08, 16:51
Medlem
Jag tror att mindre ekonomiskt utvecklade länder tjänar förhållandevis mycket på att gå med i EMU medan rikare länder tjänar mindre eller rent av förlorar på att gå med i valutaunionen. För Danmark, Sverige och Norge så är jag inte säker på att det skulle vara någon vinst att gå med utan jag tror snarare att det är bra att vi står utanför.

Jag vet inte om Norge ens skulle kunna gå med i EMU utan att vara medlem i EU.

Ekonomin är enligt min uppfattning för spretigt inom EU/EMU att jag anser att vi står minst lika bra ensamma där vi till viss del kan bedriva vår egen valutapolitik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in