2025-07-15, 07:37
Medlem
Det är väl bra, då slipper man snålt folk som äter för mycket och sitter och rapar.
Citera
2025-07-15, 07:52
Medlem
Minskad vinst och ökad beläggning ?
Nej inte min killgissning hur ett frukostskepiskt hotell kommer gå i Norden utan Scandics senaste kvartalsrapport.

https://www.tv4.se/artikel/tt-250715...r-hogre-priser
Citera
2025-07-15, 08:22
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans.Redux
Minskad vinst och ökad beläggning ?
Nej inte min killgissning hur ett frukostskepiskt hotell kommer gå i Norden utan Scandics senaste kvartalsrapport.

https://www.tv4.se/artikel/tt-250715...r-hogre-priser

Citat:
Hotellkedjan Scandic flaggar för högre hotellpriser de närmaste månaderna.

Det kunde man räknat ut

Haha
Citera
2025-07-15, 08:23
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Kollade priserna nu och de har sänkts KRAFTIGT. Vet detta eftersom vi alltid bor på Scandic då de är bäst för barnfamiljer.
Haha, Scandic ska nu höja priserna! Ingen frulle=höjda priser visdade det sig

https://www.gp.se/ekonomi/scandic-fl...gxNDgzMjc3Mjcz
Citera
2025-07-15, 08:38
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Kan det bli tyst på alla idioter i tråden nu, som naivt trodde att priserna skulle sänkas...
Citera
2025-07-15, 08:45
Medlem
So what?
Är inte Scandic konkurrenskraftiga när det gäller deras prissättning på rum så kommer detta att innebära minskade intäkter för dem.Det är ju inte direkt så att man är lagbunden att bo på Scandic precis.
Frukosten är annat.Att tvångsinbaka sådan i totalpriset är naturligtvis fel.
Många äter inte frukost och skall därför slippa tvingas betala för detta.
Rumspriset sköter därefter sig självt.Blir Scandic för dyrt så väljer man annat helt enkelt.
Vill man ha frukost så kan man käka denna på annan plats.
Citera
2025-07-15, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Kan det bli tyst på alla idioter i tråden nu, som naivt trodde att priserna skulle sänkas...
Troligen inte.
Man blir mörkrädd hur naiva många är som inte kan ana dom mest självklara saker.
Om Scandic vill behålla sina kunder och rykte så måste dom ju sänka priserna nu omgående något år framåt innan dom höjer, speciellt nu när dom fått så mycket negativ publicitet.
Gör dom inte det så kommer massmedia och reseforum ständigt påpeka det.

Men istället så skriver dom i sin senaste delårsrapport att dom tänker höja priserna!
Lite som att basunera ut att dom själva ljuger om att hotellpriset skall sjunka när frukosten tas bort.
Lägg dessutom till att många som reser i arbetet nu måste betala förmånsskatt för frukosten.
Det här blir spännande att följa.
Citera
2025-07-15, 09:10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Haha, Scandic ska nu höja priserna! Ingen frulle=höjda priser visdade det sig

https://www.gp.se/ekonomi/scandic-fl...gxNDgzMjc3Mjcz

Ja, de är dyrt redan idag och ska de nu höja och ta bort frukosten så lär de inte få högre beläggning direkt. Deras hotell är absolut inga lyxhotell (har inte bott på de nya inne i stockholm som kanske kan vara lite flashigare) och vi som bor på scandic gör det för att hotellen är ok, har bra läge och än så länge varit rätt ok i pris. Tar man nu bort frukosten, man höjer priserna så kommer även vi företagskunder ger upp och byter kedja. Vilka ska då bo på hotellen under veckorna?

Jag gissar att ett hotell tjänar mer pengar på hög beläggning än låg beläggning med lite högre priser men vi har säkert någon som kan räkna på detta. Personalen på hotellet ska ändå vara där och energin och driften av hotellet är nog densamma även om de har beläggning på 30% eller 80%.

Jag tror man skjuter sig själv i foten genom att höja priserna, scandic är som sagt inga lyxhotell även om deras priser ibland kan få en att tro det.
Citera
2025-07-15, 09:51
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ja, de är dyrt redan idag och ska de nu höja och ta bort frukosten så lär de inte få högre beläggning direkt. Deras hotell är absolut inga lyxhotell (har inte bott på de nya inne i stockholm som kanske kan vara lite flashigare) och vi som bor på scandic gör det för att hotellen är ok, har bra läge och än så länge varit rätt ok i pris. Tar man nu bort frukosten, man höjer priserna så kommer även vi företagskunder ger upp och byter kedja. Vilka ska då bo på hotellen under veckorna?

Jag gissar att ett hotell tjänar mer pengar på hög beläggning än låg beläggning med lite högre priser men vi har säkert någon som kan räkna på detta. Personalen på hotellet ska ändå vara där och energin och driften av hotellet är nog densamma även om de har beläggning på 30% eller 80%.

Jag tror man skjuter sig själv i foten genom att höja priserna, scandic är som sagt inga lyxhotell även om deras priser ibland kan få en att tro det.

Deras flaggning för högre priser baseras på tillgång och efterfrågan, om de kan se i god tid innan att prognoserna framåt visar på en högre beläggning så gäller det över hela branschen och även andra kedjor och hotell kommer få högre priser för att möta efterfrågan.

Angående kostnaden för driften så varierar den så klart beroende på beläggning. Högre beläggning = högre elkostnader, tvätt, vatten, mer personal på plats etc. Vissa fastighetsägare tar också ut hyra baserad på beläggning. Högre beläggning = högre hyra.

Många är anställda "vid behov" eller på en lägre % än 100%. Därför behöver t ex inte alla som städar vara på plats och få lön om inte alla behövs. Så att "alla ändå är där" stämmer inte riktigt.
Citera
2025-07-15, 10:05
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Deras flaggning för högre priser baseras på tillgång och efterfrågan, om de kan se i god tid innan att prognoserna framåt visar på en högre beläggning så gäller det över hela branschen och även andra kedjor och hotell kommer få högre priser för att möta efterfrågan.

Angående kostnaden för driften så varierar den så klart beroende på beläggning. Högre beläggning = högre elkostnader, tvätt, vatten, mer personal på plats etc. Vissa fastighetsägare tar också ut hyra baserad på beläggning. Högre beläggning = högre hyra.

Många är anställda "vid behov" eller på en lägre % än 100%. Därför behöver t ex inte alla som städar vara på plats och få lön om inte alla behövs. Så att "alla ändå är där" stämmer inte riktigt.

Jo det vet jag, kan skilja mycket på priserna beroende på vad som händer i stan där hotellet ligger och så har det väl alltid varit. Men som sagt, scandic räknas inte hos mig som något mer än ett ok hotell där jag kan sova när jag är på resa. Då jag bor där en del så har jag också lite frinätter så det utnyttjas då och då med sambon men samma sak där, mest bara för att ha någonstans att bo då man ska vara på orten.

Städningen är redan bortplockad och nu får man säga till om man vill ha städning på rummet om man bor flera nätter, inga problem för mig då jag inte anser att städerskan ska behöva springa in och bädda sängar och putsa en spegel varje dag.

Klart kostnaden för driften blir lite högre vid högre beläggning men tror det inte märks så mycket då grundkostnaden redan finns där med värme, el och vatten.

Känns just nu som att scandic försämrar mer än vad många andra gör så kanske ska man börja titta på att byta kedja. Jag är absolut inte gift med scandic men en fördel som jag gillar är deras väghotell där det är smidigt att parkera, slippa ta sig in i stan när man ändå ska vidare dagen efter.
Citera
2025-07-15, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Priserna HAR redan sänkts, kraftigt, ditt nöt.
Sen kommer de säkert att smyghöja framöver men vad är problemet? Det är ju bara att bo någon annanstans.
Citera
2025-07-15, 10:37
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Det är väl rätt god id`e. Ofta serveras den för sent för att man skall hinna äta men ibland hinner man ju.
Man tänker då att skall jag orka gå och äta frukost och trängas med alla gamar. Äter för att man tycket man betalag för det och sitter mest och undrar vad det är för fel på folk.

Kan man välja är det ju fan så mycket mer flexibelt. Att priserna utan frukost kommer sänkas tror jag inte en sekund på. Kanske initialt.
Men numera är det ju oerhört enkelt att jämföra hotellpriser så vill de ha kunder är det ju knappast en väg att gå att tjyvhöja alltför mycket.

”Serveras för sent”?? Jag som gillar sovmorgon tycker frukosten serveras alldeles för tidigt. På helgerna tycker jag frukosten ska vara tillgänglig till 12.00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in