Citat:
Ursprungligen postat av
Noetlovskij
Deras flaggning för högre priser baseras på tillgång och efterfrågan, om de kan se i god tid innan att prognoserna framåt visar på en högre beläggning så gäller det över hela branschen och även andra kedjor och hotell kommer få högre priser för att möta efterfrågan.
Angående kostnaden för driften så varierar den så klart beroende på beläggning. Högre beläggning = högre elkostnader, tvätt, vatten, mer personal på plats etc. Vissa fastighetsägare tar också ut hyra baserad på beläggning. Högre beläggning = högre hyra.
Många är anställda "vid behov" eller på en lägre % än 100%. Därför behöver t ex inte alla som städar vara på plats och få lön om inte alla behövs. Så att "alla ändå är där" stämmer inte riktigt.
Jo det vet jag, kan skilja mycket på priserna beroende på vad som händer i stan där hotellet ligger och så har det väl alltid varit. Men som sagt, scandic räknas inte hos mig som något mer än ett ok hotell där jag kan sova när jag är på resa. Då jag bor där en del så har jag också lite frinätter så det utnyttjas då och då med sambon men samma sak där, mest bara för att ha någonstans att bo då man ska vara på orten.
Städningen är redan bortplockad och nu får man säga till om man vill ha städning på rummet om man bor flera nätter, inga problem för mig då jag inte anser att städerskan ska behöva springa in och bädda sängar och putsa en spegel varje dag.
Klart kostnaden för driften blir lite högre vid högre beläggning men tror det inte märks så mycket då grundkostnaden redan finns där med värme, el och vatten.
Känns just nu som att scandic försämrar mer än vad många andra gör så kanske ska man börja titta på att byta kedja. Jag är absolut inte gift med scandic men en fördel som jag gillar är deras väghotell där det är smidigt att parkera, slippa ta sig in i stan när man ändå ska vidare dagen efter.