• 1
  • 2
2025-07-08, 12:04
Medlem
Ja tydligen har ett tyskt flygplan med militr personal ombord pa rutinuppdrag ver rda havet attackerats av kineser med laser utan frvarning. Vad ligger bakom kinesernas beteende? Vill de vinna mark med militra medel?

Klla

https://x.com/AuswaertigesAmt/status...91893218029977
Citera
2025-07-08, 12:34
Avstngd
Tyskarna har uppenbarligen krnkt luftrummet ovanfr det kinesiska fartyget. FAFO.
Citera
2025-07-08, 13:52
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Tyskarna har uppenbarligen krnkt luftrummet ovanfr det kinesiska fartyget. FAFO.
Vilket kinesiskt luftrum d?
Citera
2025-07-08, 14:19
Medlem
FolkrepublikenKinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Vad ligger bakom kinesernas beteende?

Mitt land r hjrtligt trtt p tyskarnas spioneri. Man stryker regelmssigt lngs vr kust med sina krigsfartyg, och hr har vi att gra med ett "rekogniseringsuppdrag" rakt ovanfr vra fartyg. Det r signalspaning, och vi skickade drfr en symbolisk varning.
Citera
2025-07-08, 14:39
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FolkrepublikenKina
Mitt land r hjrtligt trtt p tyskarnas spioneri. Man stryker regelmssigt lngs vr kust med sina krigsfartyg, och hr har vi att gra med ett "rekogniseringsuppdrag" rakt ovanfr vra fartyg. Det r signalspaning, och vi skickade drfr en symbolisk varning.
Du menar de territorium Kina bara sdr tagit som sina egna?
Vi ska inte ta ltt p de rdas expansionspolitik.
Citera
2025-07-08, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FolkrepublikenKina
Vad har ett kinesiskt krigsfartyg i Adenviken att gra? Kineserna fr leka med sina prylar p egen mark.
Citera
2025-07-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Vad har ett kinesiskt krigsfartyg i Adenviken att gra? Kineserna fr leka med sina prylar p egen mark.

De skyddar handelsleden frn pirater. Den mesta trafiken r kinesiska containerfartyg.
Citera
2025-07-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73

Exakt det samma tnkte jag om det tyska flygplanet.
De fr vl flyga och leka i Tyskland.
Citera
2025-07-08, 16:15
Medlem
Om detta sker p kinesiskt territorium s har kineserna all rtt att vidta tgrder mot frmmande makts militra flyg. S r det fr alla lnder.

Jag vet inte vad en laserattack innebr i det hr fallet, men verkar varit en varning.

Allts vi behver sjlva tnka efter lite grann hur respekterar vi Kina? Det r inte ensidigt att "fiender" ska respektera oss enbart.
Citera
2025-07-08, 16:22
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Om detta sker p kinesiskt territorium s har kineserna all rtt att vidta tgrder mot frmmande makts militra flyg. S r det fr alla lnder.

Jag vet inte vad en laserattack innebr i det hr fallet, men verkar varit en varning.

Allts vi behver sjlva tnka efter lite grann hur respekterar vi Kina? Det r inte ensidigt att "fiender" ska respektera oss enbart.
Jsses, den sg jag inte komma. Framfrallt inte det fetade. Jag har inget att tillgga utver att det r s ovntat att se det komma frn dig. Det brukar lta helt annorlunda nr det gller Ryssland.

Men sjlvklart r respekt ett msesidigt frhllningsstt och man mste respektera sin motstndare. Det gr inte att stryka omkring utanfr grnserna och signalspana i ratal och fr att sedan skrika i hgan sky nr det andra landets oljetankers passerar utanfr den egna kusten.
Citera
2025-07-08, 16:23
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Vet ej vart du ftt det ifrnmen det var en civil operatr som styrde det tyska planet. Vet ej var du ftt det ifrn att det skulle vara ett militrt flyg? Dremot var krigskeppet opereraz av kinesisk militr
Citera
2025-07-08, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErlingBrautHaaland
Vet ej vart du ftt det ifrnmen det var en civil operatr som styrde det tyska planet. Vet ej var du ftt det ifrn att det skulle vara ett militrt flyg? Dremot var krigskeppet opereraz av kinesisk militr

Aspides r en militr operation.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in