Citat:
Ursprungligen postat av
Pripps0.0
Vilka är alla? Och vilken av hans påpucklade tjejer pratar du om?
Omgivningen. Och alla artiklar som den i TS, har du någonsin sett en artikel där intervjuaren ställer offret till svars för att ha utsatt sina barn för en våldsam man?
Så fort någon ens närmar sig något som liknar ett ifrågasättande av offrets beteende så gapas det om victim blaming.
BRÅ hade en rapport för något år sedan där man kom fram till att 40% (om jag inte missminner mig) av alla förövare av våld i nära relationer var anmälda för våldsbrott sedan tidigare. Hur kan en kvinna som inleder en realtion med en sådan man inte ha sig själv att skylla i alla fall delvis?
Jag skulle vilja se statistik på hur stor andel av kvinnor som blivit misshandlade av sin partner som sedan hamnar i samma situation med en ny partner. Min misstanke är att det är en inte oansenlig andel.
Det finns en viss typ av kvinna som alltid faller för samma typ av destruktiva män, och om man höll dem till svars för sitt betéende så kanske de kunde lära sig att undvika det. Det är något med offrerollen och allt kaos som dessa tjejer går igång på.