2025-07-07, 20:33
Protagonism och antagonism är ungefärliga personlighetsdrag.

100-procentiga protagonister är mainstream. Inga egna åsikter. Småprat om väder, mat, semester och teven är vad som finns på tapeten. Allt utanför Aftonbladet och SVT är tabu. Dessa tycker vad de tror att massan håller med om.
Antagonister är politiskt sett ofta utanför åttaklövern men stannar ibland strategiskt inom den.

Vilka av era åsikter har ni anammat som motpol/reaktion mot vad ni upplever vara mainstream, och vad vet ni säkert att ni hade stått bakom oavsett?
Citera
2025-07-07, 20:43
Många åsikter och politiska färger bottnar/stems only out of antagonism men när man skrapar på ytan så finns egentligen inget där. Detta går under radarn och över huvudet troligen för de allra flesta.
Å andra sidan finns per definition lika många mainstream på vågskålen som tycker vad de tycker bara för att det upplevs vara vanliga uppfattningar, men lika tomt där.
Citera
2025-07-07, 20:52
Medlem
OnkelUnkass avatar
Inga alls

Unkas är sin egen anka. Han tycker det han tycker oavsett vad andra tycker. Har alltid gjort, kommer alltid göra. Ibland överlappar han med mainstream, ibland inte.
Citera
2025-07-07, 22:11
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Inga alls

Unkas är sin egen anka. Han tycker det han tycker oavsett vad andra tycker. Har alltid gjort, kommer alltid göra. Ibland överlappar han med mainstream, ibland inte.
Jajamän! Är ju helt befängt att ha en ovanlig åsikt, enbart för att gå emot strömmen.
contrarian

A person who likes or tends to express a contradicting viewpoint, especially from one held by a majority of people, usually because of nonconformity or spite.
https://en.wiktionary.org/wiki/contrarian
Citera
2025-07-07, 23:39
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Jajamän! Är ju helt befängt att ha en ovanlig åsikt, enbart för att gå emot strömmen.
Agreed. Men inte så enkelt jag menar. Många är upphängda på diffust motstånd respektive ointresserade/liknöjda.
Som exempel kan folk utan anledning tycka antingen tex Ukraina eller Ryssland. SD tycker Ukraina och Israel. Vänster- och högerut blir det omvänt igen for no reason.
Citera
2025-07-08, 07:43
Medlem
Landsbygdens avatar
Inga, som jag kan komma på, på rak arm.
Mina åsikter och politiska åsikter, baserar jag på massa annat.
Och är icke-överensstämmande med något parti eller gruppering.
Citera
2025-07-08, 11:28
Medlem
Påminner mig om en essä av Paul Graham (Silicon valley profil), som går ut på att dela upp folk i fyra grader av konformism. Mycket läsvärt med konsekvenser för samhället.

https://paulgraham.com/conformism.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in