• 1
  • 2
2025-07-07, 17:08
Medlem
tomatlarss avatar
I dag när jag körde bil kom jag ikapp en helt vanlig pickup men den hade en udda regplåt svart plåt med gula sifror inga bokstäver eller EU märke. Den var millitär grön och betäde sig som en följebil låg nämligen en lastbil före som den inte hade något inträsse att köra om. Någon som vet vad det är om det är millitären eller någon annan myndighet?
Citera
2025-07-07, 17:12
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
I dag när jag körde bil kom jag ikapp en helt vanlig pickup men den hade en udda regplåt svart plåt med gula sifror inga bokstäver eller EU märke. Den var millitär grön och betäde sig som en följebil låg nämligen en lastbil före som den inte hade något inträsse att köra om. Någon som vet vad det är om det är millitären eller någon annan myndighet?
Försvarsmaktens bil.
Citera
2025-07-07, 17:16
Medlem
ChatGPT gav detta, med beskrivningen svart plåt med endast gula siffror.

Citat:
Om du sett en bil med svart registreringsskylt och enbart gula siffror (inga bokstäver), finns det några möjliga förklaringar, men det är inte en vanlig registreringsskylt enligt svensk eller europeisk standard.

Här är några troliga alternativ:

🔸 1. Militärfordon
Vissa länders militärfordon använder registreringsskyltar med bara siffror, ibland med färgkombinationen gula siffror på svart bakgrund.

Exempel: Vissa gamla ryska, östeuropeiska eller mellanöstern-militärfordon.

Citera
2025-07-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Tack snälla GPT för informationen att det antagligen är ryska militären som är ute och åker. Verkligen hjälpsamt.
Citera
2025-07-07, 17:29
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro

ChatGPT är dum i huvudet, Gemini gav korrekt svar:

svart registreringsskylt gula siffror

Svar: En svart registreringsskylt med gula siffror i Sverige används på fordon som tillhör Försvarsmakten (militära fordon).
Citera
2025-07-07, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolarensPolare
Tack snälla GPT för informationen att det antagligen är ryska militären som är ute och åker. Verkligen hjälpsamt.

Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
ChatGPT är dum i huvudet, Gemini gav korrekt svar:

svart registreringsskylt gula siffror

Svar: En svart registreringsskylt med gula siffror i Sverige används på fordon som tillhör Försvarsmakten (militära fordon).

Alltid bra att vara skeptisk till AI-svar utan källa, som mycket väl kan vara hallucinerade. Här är en källa från Försvarsmakten som stödjer att det är deras skyltar (se sida 19):

https://www.forsvarsmakten.se/siteas...ffs-2021-2.pdf
Citera
2025-07-07, 17:45
Medlem
SituationStockholms avatar
Enkelt att söka svaret..

https://sv.wikipedia.org/wiki/Regist...ltar_i_Sverige
Citera
2025-07-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler
Alltid bra att vara skeptisk till AI-svar utan källa, som mycket väl kan vara hallucinerade. Här är en källa från Försvarsmakten som stödjer att det är deras skyltar (se sida 19):

Men ChatGPTs svar var ju i sak korrekt, men sen verkade folk misstolka det.

"Vissa länders militärfordon" betyder att det finns minst två länder vars militärfordon använder sådana.

T.ex. .... betyder att uppräknade länder utgör exempel på länder som använder det. I detta fall att det finns minst två militärfordon i ryssland, östeuropa och mellanöstern som använder det. Men märk väl att "t.ex" gör inte något anspråk på att vara en uttömmande uppräkning - snarare kan man anta att det är en icke uttömmande dvs att det troligen finns ytterligare ett land som använder dessa...

...ta-da, t.ex. sverige.
Citera
2025-07-07, 17:47
Medlem
Brantforss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vgebler

Gemini, dvs. svaret man får överst när man 'googlar', ger alltid källor (i det här fallet FFS, SFS, Wikipedia och en artikel på forsvarsmaktsrad.se).

Inte för att allmänt kända påståenden behöver någon källhänvisning, men ändå.
Citera
2025-07-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brantfors
Gemini, dvs. svaret man får överst när man 'googlar', ger alltid källor (i det här fallet FFS, SFS, Wikipedia och en artikel på forsvarsmaktsrad.se).

Inte för att allmänt kända påståenden behöver någon källhänvisning, men ändå.
Jag håller med om att det är allmänt känt och behövde själv varken Google eller AI som bekräftelse, eftersom jag redan kände till det. Men för TS var det tydligen tillräckligt obekant för att starta en tråd om ämnet (även om han korrekt verkar ha gissat att det kunde vara militärt) och då tycker jag det är på sin plats med ordentliga källor. Och AI-svar kan inte riktigt räknas dit i dagsläget p.g.a. att de hallucinerar tämligen ofta.

Det där med att Gemini alltid ger källor är lite intressant, eftersom den gör detta även då den har tokfel om något. Om man då undersöker vad som faktiskt står i källorna upptäcker man typiskt att felet inte kommer från källorna. Det verkar som att Gemini då hallucinerat fram fakta och slutsatser på egen hand och sedan klistrar in källor som visserligen är relevanta för ämnet, men inte direkt har svaret på den fråga som ställs. Gemini fyller i med sitt eget "tänkande", och då blir det ofta knas.
Senast redigerad av vgebler 2025-07-07 kl. 18:24.
Citera
2025-07-07, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Det är försvarsmakten. Även typsnittet på regplåten skiljer sig från mängden, det är Försvarsmakten Sans.
Citera
2025-07-07, 23:32
Medlem
Bone Collectors avatar
Hur kan så många i tråden ha varit ovetandes om detta fram till nu?

Trodde att detta tillhörde allmänbildningen. Försvarsmaktens regskyltar har ju sett ut så sen 40-talet.

Jag visste detta när jag var 10 år gammal, långt innan jag började köra bil.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in