Citat:
Ursprungligen postat av
Brantfors
Gemini, dvs. svaret man får överst när man 'googlar', ger alltid källor (i det här fallet FFS, SFS, Wikipedia och en artikel på forsvarsmaktsrad.se).
Inte för att allmänt kända påståenden behöver någon källhänvisning, men ändå.
Jag håller med om att det är allmänt känt och behövde själv varken Google eller AI som bekräftelse, eftersom jag redan kände till det. Men för TS var det tydligen tillräckligt obekant för att starta en tråd om ämnet (även om han korrekt verkar ha gissat att det kunde vara militärt) och då tycker jag det är på sin plats med ordentliga källor. Och AI-svar kan inte riktigt räknas dit i dagsläget p.g.a. att de hallucinerar tämligen ofta.
Det där med att Gemini alltid ger källor är lite intressant, eftersom den gör detta även då den har tokfel om något. Om man då undersöker vad som faktiskt står i källorna upptäcker man typiskt att felet inte kommer från källorna. Det verkar som att Gemini då hallucinerat fram fakta och slutsatser på egen hand och sedan klistrar in källor som visserligen är relevanta för ämnet, men inte direkt har svaret på den fråga som ställs. Gemini fyller i med sitt eget "tänkande", och då blir det ofta knas.