• 1
  • 2
2025-07-07, 16:42
Medlem
Tjena!.

Har en gammal polare som varit rätt öppen med att han kör tjack på helgerna. Inget han skriker om direkt, men jag och några andra vänner vet. Hans Ex kanske också har koll, svårt att säga.

Vi snackade iallafall i lördags över telefon när han var ”Pigg och Alert” .. och då berättade han att han tagit ungefär ett gram varje helg i 2–3 år. Alltid på helgerna – enligt honom själv håller han sig nykter på veckodagarna när han har sin kiddo hemma (men det kanske är lättare sagt än gjort). Så fort han lämnat ungen hos mamman på fredagseftermiddagen så drar han igång, lite som en rutin.

Det som är märkligt är att han ändå verkar fungera. Jobbar heltid, har barnet måndag till fredag, ser fräsch ut, inga ”uppenbara” tecken på att det skulle spåra. Man märker att han är lite överladdad ibland när han ringer eller dyker upp på helgen, men annars inget.

Kommer amfetamin på tal så hör man enbart om vilket bra hjälpmedel det är och att enda bieffekten han har är att magen kan bli lite skum i början av veckan. Inget mer. Tänderna kvar, inte någon tjackkäke, inga paranoiagrejer, inga konstigheter. Känns lite för clean om jag ska vara ärlig.

Jag själv har Elvanse utskrivet och vet hur det blir när man inte tagit den på ett tag – energin bara dör, man blir sur, seg och allmänt off. Och jag tar ändå en relativt låg dos. Så man kan ju undra hur han lyckas köra varje helg, sen bara stänga av och kliva in i jobb- och föräldrarollen utan att det märks. Jag är verkligen inget proffs när det kommer till amfetamin men blev lite fundersam när man läst om alla skräckexempel på FB.

Min tanke är bara – ljuger han om hur mycket han tar? Eller överdriver han hur stabil han är? Eller finns det folk som faktiskt lyckas hålla det så här "kontrollerat"?

Någon som sett liknande?
Bör man vara orolig?
Citera
2025-07-07, 16:45
Medlem
Full-Retards avatar
Det finns folk som klarar av att ha kontroll, dock riskabelt att vara ett functional meth-head.
Citera
2025-07-07, 16:48
Medlem
Gingers avatar
Högfungerande missbrukare är ordet du söker
Citera
2025-07-07, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ginger
Högfungerande missbrukare är ordet du söker

Ja, där sa du något.. Sanningens ord.
Citera
2025-07-07, 17:35
Medlem
Lite kul att du är orolig över honom för han tar amfetamin varje helg när du själv tar amfetamin varje dag(antar att du tar elransen dagligen).
Citera
2025-07-07, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smolov
Lite kul att du är orolig över honom för han tar amfetamin varje helg när du själv tar amfetamin varje dag(antar att du tar elransen dagligen).

Jo jag lär ju framstå som en hycklare. Det förstår jag!

Men jag har aldrig kommit upp i varv och fått den ”kicken/Energin” han beskriver. Sen tar jag ju medicin varje dag, precis som du skrev. Så jag vet hur det känns när man är utan..

Blev bara kluven!
Citera
2025-07-07, 18:16
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen0
Tjena!.

Har en gammal polare som varit rätt öppen med att han kör tjack på helgerna. Inget han skriker om direkt, men jag och några andra vänner vet. Hans Ex kanske också har koll, svårt att säga.

Vi snackade iallafall i lördags över telefon när han var ”Pigg och Alert” .. och då berättade han att han tagit ungefär ett gram varje helg i 2–3 år. Alltid på helgerna – enligt honom själv håller han sig nykter på veckodagarna när han har sin kiddo hemma (men det kanske är lättare sagt än gjort). Så fort han lämnat ungen hos mamman på fredagseftermiddagen så drar han igång, lite som en rutin.

Det som är märkligt är att han ändå verkar fungera. Jobbar heltid, har barnet måndag till fredag, ser fräsch ut, inga ”uppenbara” tecken på att det skulle spåra. Man märker att han är lite överladdad ibland när han ringer eller dyker upp på helgen, men annars inget.

Kommer amfetamin på tal så hör man enbart om vilket bra hjälpmedel det är och att enda bieffekten han har är att magen kan bli lite skum i början av veckan. Inget mer. Tänderna kvar, inte någon tjackkäke, inga paranoiagrejer, inga konstigheter. Känns lite för clean om jag ska vara ärlig.

Jag själv har Elvanse utskrivet och vet hur det blir när man inte tagit den på ett tag – energin bara dör, man blir sur, seg och allmänt off. Och jag tar ändå en relativt låg dos. Så man kan ju undra hur han lyckas köra varje helg, sen bara stänga av och kliva in i jobb- och föräldrarollen utan att det märks. Jag är verkligen inget proffs när det kommer till amfetamin men blev lite fundersam när man läst om alla skräckexempel på FB.

Min tanke är bara – ljuger han om hur mycket han tar? Eller överdriver han hur stabil han är? Eller finns det folk som faktiskt lyckas hålla det så här "kontrollerat"?

Någon som sett liknande?
Bör man vara orolig?
Jah jobbade med en amfetaminbrukare som tog en spruta varje dag när han kommit hem från arbetet i över tio år utan problem.
Dock då ballade han ur på slutet och fick tigga på soc för han saknade alla tänder i truten så soc gbetalade hans tandläkarräkning på över 100 000kr.
Citera
2025-07-07, 19:00
Medlem
1 gram amfetamin, säg 20% renhet, det blir 200mg. Alltså 100mg per dag lör-sön. Det är väl cirka 30mg dexamfetamin i en 70mg elvanse. Men inte ovanligt att man kan få mer eller en eftermiddagsbooster. Så upp till 50mg per dag kan du få utskrivet i runda slängar. Han ligger på det dubbla i detta räkneexempel. Sen måste man ta i beaktning att racematet har annan potens än dexet och hur det funkar vet jag inte. Känns inte omöjligt att han kan köra på som han gör, men ska han snorta och ha sig så kommer det nog slira förr eller senare.
Citera
2025-07-07, 19:22
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen0
Tjena!.

Någon som sett liknande?
Bör man vara orolig?

Har själv brukat mer än så både helg och vardag under en lika lång period. Med uppehåll några få veckor. De gick typ hur bra som helst. Jag kunde sitta på familjemiddagar och sköta mitt arbete. Hade även relation hon visste/fattade ingenting.
Vissa klarar av det, men som någon skrev.. Det är riskabelt att vara ett fungerande crackhead.
Någon gång måste man sluta.
Min enda bieffekt var att jag vart otroligt trött när jag slutade. Inga ticks eller liknande. Och runka
Kändes meningslöst .

Mvh nykter sedan 4 år
Citera
2025-07-09, 14:55
Medlem
Storsta problemet borde väl va sömnlöshet och AT efter att ha dragit tjack under helgen? Men han kanske kör fre-lör och vilar ut under söndagen? Har bara provat enstaka gånger och det som fått mig att inte ta tjack fler gånger är just sömnrubbningen. Blir ju helt omöjligt att fungera normalt efter att varit vaken halva natten och lite AT på det..
Citera
2025-07-09, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Har själv brukat mer än så både helg och vardag under en lika lång period. Med uppehåll några få veckor. De gick typ hur bra som helst. Jag kunde sitta på familjemiddagar och sköta mitt arbete. Hade även relation hon visste/fattade ingenting.
Vissa klarar av det, men som någon skrev.. Det är riskabelt att vara ett fungerande crackhead.
Någon gång måste man sluta.
Min enda bieffekt var att jag vart otroligt trött när jag slutade. Inga ticks eller liknande. Och runka
Kändes meningslöst .

Mvh nykter sedan 4 år

Jävlar… Då kanske han säger sanningen!
Grattis till nykterheten!
Citera
2025-07-09, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Storsta problemet borde väl va sömnlöshet och AT efter att ha dragit tjack under helgen? Men han kanske kör fre-lör och vilar ut under söndagen? Har bara provat enstaka gånger och det som fått mig att inte ta tjack fler gånger är just sömnrubbningen. Blir ju helt omöjligt att fungera normalt efter att varit vaken halva natten och lite AT på det..

Kan säkert vara så att han enbart kör Fre-Lör, det har jag inte frågat, men det är nog ganska troligt!

Blir själv som en Zombie om jag glömmer ta min medicin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in