Citat:
Nåja, minst en bil har ju bättre räckvidd än Model 3 LR RWD - både uppgiven och verklig, kanske nån mer, men så många är de inte som har bättre, även Model Y ligger högt upp i räckviddsligan, S och X säljs ju inte längre så de kan man väl räkna bort.
Ja jag håller med om att Tesla kastat bort sitt försprång.
För många år sedan hade dom bäst räckvidd, snabbast laddning, smidigast laddning, prestanda, bäst teknik med mera.
Nu däremot är andra ikapp och vissa också förbi Tesla på det mesta.
Tesla har absolut inte längst räckvidd, finns många som har mycket längre.
Tesla har absolut inte snabbast laddning med sina 250 kW max (under mycket kort tid) Finns många som laddar snabbare och vissa kineser som är uppe i 800+ kW.
Smidig laddning säger jag för att Tesla bara var att koppla in och sen laddas det. Det finns sedan flera år och har blivit allt vanliga på andra bilar. Autocharge och Plug & Charge finns för andra bilar.
Prestanda finns det många som har lika mycket av eller mer.
Bäst teknik har de blivit omsprungna på också av vissa. Speciellt kinesbilarna som kan ha otroligt mycket teknik och nya funktioner, men även lite finare Audi, BMW med flera har rätt imponerande teknik.
Vad har Tesla kvar egentligen? Jo de har ju kvar allt de hade tidigare förstås, men det ser ju inte lika imponerande ut längre. Finns ingen jättebra anledning till att köpa Tesla när det finns så mycket annat att välja bland.
För många år sedan hade dom bäst räckvidd, snabbast laddning, smidigast laddning, prestanda, bäst teknik med mera.
Nu däremot är andra ikapp och vissa också förbi Tesla på det mesta.
Tesla har absolut inte längst räckvidd, finns många som har mycket längre.
Tesla har absolut inte snabbast laddning med sina 250 kW max (under mycket kort tid) Finns många som laddar snabbare och vissa kineser som är uppe i 800+ kW.
Smidig laddning säger jag för att Tesla bara var att koppla in och sen laddas det. Det finns sedan flera år och har blivit allt vanliga på andra bilar. Autocharge och Plug & Charge finns för andra bilar.
Prestanda finns det många som har lika mycket av eller mer.
Bäst teknik har de blivit omsprungna på också av vissa. Speciellt kinesbilarna som kan ha otroligt mycket teknik och nya funktioner, men även lite finare Audi, BMW med flera har rätt imponerande teknik.
Vad har Tesla kvar egentligen? Jo de har ju kvar allt de hade tidigare förstås, men det ser ju inte lika imponerande ut längre. Finns ingen jättebra anledning till att köpa Tesla när det finns så mycket annat att välja bland.
https://alltomelbil.se/sa-gick-rackv...-korde-832-km/
Laddhastigheten är de omsprungna på men är det en stor sak? Inte egentligen men när det gäller marknadsdföring och vad folk tror de behöver är det så.
Teslas laddnätverk är fortfarande överlägset på alla sätt, möjligtvis att de ibland ligger för långt från något men smidigheten är överlägsen och att man som ägare automatiskt har billigare laddning är ett klart plus för ägare.
Andra är bättre på design och känsla det håller jag helt med om men många håller fortfarande Tesla som bästa helhetspaketet, teknik är inget om den inte fungerar, vilket det visat sig på kinabilarna. Men å andra sidan, i Europa är det inte kinabilarna som konkurrerar ändå, de är det ju ännu färre som vill ha.
VW och BMW har ju faktiskt närmat sig, kanske ikapp, men jag håller inte med om att de är om än. Men att det skulle ske förr eller senare att de stora gick om i försäljning var ju väntat, tog bara väldigt mycket längre tid än jag trodde. När Model 3 blev kraftigt försenad trodde jag det var kört, men det dröjde tydligen 8 år till innan det skedde.
Och att grannarna inte längre tycker du är ballaste katten i kvarteret för att du har en Tesla på garageuppfarten...
)