2025-07-07, 16:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Vad är det för fel på Steam, är dom onda?
Citera
2025-07-07, 16:34
Medlem
Testoguy666s avatar
Skulle nog påstå att privata företagare är mycket mer lojala än dem som ägs av staten. Korruptionen har blivit större i Sverige, idag kan du inte ha förtroende för någon myndighet.. Kika på polisen samt försäkringskassan så kommer du vilja hänga dig...
Citera
2025-07-07, 16:38
Medlem
Mr.RedHats avatar
Valve - av de du nämner - kan jag tycka varit extremt giriga genom att pumpa ut skitspel på marknaden så att den blev mättad på alla pissdåliga early access till överpris.
Och sen tar 30% i avgift på försäljningen på deras plattform. Har hört att vissa haft problem med återbetalning. Jag har dock aldrig haft problem med det. Utan har till och med fått återbetalt trots att jag spelat 3-4 timmar (limit ligger mig veterligen på 1 timme). Ska dock nämnas att jag skrev till kundsupporten att jag nog hellre ville köpa en bundle till det spelet. Dvs återbetalar dem så spenderar jag mer pengar. Vilket gick bra.

Övriga som nämns tycker jag nog inte är så giriga, utan till och med konsumentvänliga. Jämför EA med Microsoft. Där EA bokstavligen ruinerat flera spelföretag genom corporate styrning, och sedan lägga ner studion när det inte funkar. Exempel: Maxis och Lionhead är de jag kommer på på rak arm.

Microsoft ger i alla fall spelutvecklare utrymme för kreativ frihet och skjuter till pengar när det behövs. Alltså man satsar på kvalitet framför kvantitet.

Så de du nämner var inte ens bra exempel. Men som sagt: Steam är den värsta av dem. Kan sedan tyckas lite ironiskt att jag själv använder deras plattform. Men det beror på att nu har jag ju ändå haft en profil där så pass länge att det bara är synd att byta.

Ska sedan erkänna att jag aldrig haft med nintendos produkter att göra, och är sällan på mitt PS4 och handlar, där senaste gången var i vintras när jag köpte bundle till Borderlands i samband med filmsläppet, som råkade vara på REA.
Sen uppstår väl frågan om jag faktiskt äger dem spelen när jag köpt dem via Playstation Store. Och där kan jag väl vara enig i att det finns saker att diskutera om det är särskilt konsumentvänligt att så inte är fallet.
Citera
2025-07-07, 16:58
Medlem
Nästan allt vi köper idag
Tillverkas i låglöneländer

Vi skulle knappt ha råd med dessa produkter
Om de tillverkades i tex USA
Speciellt med Trumps kommande tullar
Citera
2025-07-07, 16:58
Medlem
MrMarios avatar
Microsoft på delad plats med EA.
De japanska företagen känns bättre för industrin och konsumenterna.
Citera
2025-07-07, 17:18
Medlem
Detvarenolyckas avatar
Själv välkomnar jag AI till att översätta kommande japanska spel, det kan inte gå fort nog. I dagens läge är det vänsteraktivister som översätter så jävla dåligt, sätter in sina egna värderingar, vilket gör att originalets egentliga mening går förlorad. Och är det inte det så är det Internet memes och slang som förstör inlevelsen helt.

Inget av dom företag som listats ser jag som riktigt ond, Nintendo och Valve har jag inget som helst problem med. För mig tar Ubisoft första priset och dom förtjänar verkligen sin plats i smutsen, som man bäddar får man ligga.
Citera
2025-07-07, 17:24
Medlem
tomatlarss avatar
Nintendo är i dagsläget ett riktigt skit företag
Citera
2025-07-07, 17:33
Medlem
Måste säga Sony på grund av deras no return policy. Har du köpt ett spel får du lämna tillbaka det fram tills dess du laddat ner det. Har du laddat ned spelet får du inte lämna tillbaka det trots att du aldrig har startat det.
Citera
2025-07-07, 19:12
Medlem
Elementarts avatar
EA - Har väl haft rykte om sig länge (närmare 20 år) att vara giriga och en rätt otrevlig plats att arbeta på. Har ju inte kommit med några nya bra spel på länge utan lever på titlar som NHL, FIFA m.m. Är ju så pass lata idag också att man i ex. Madden kunde se 'reklam' som sa Madden 2X från året innan.
Microsoft - Har väl knappt släppt något exklusivt spel till sina konsoler som gör det värt att köpa en Xbox, köper också upp en massa företag bara för att lägga ner dem kort därefter.
Nintendo - Börjar bli riktigt giriga, ska spara och tjäna pengar på varenda liten krona. Interfacet och konsolen till Switch 2 är ju identiskt till ettan. Väldigt dålig fan-service sett till att man nästan aldrig får något extra av dem. Finns massor av collections som fans skulle vilja ha eller handkontroller/konsoler i coola färger, man skulle ju gärna se lite behind-the-scenes på många titlar (vid ex. Super Mario 3D-collection). Kan släppa samma spel till tre olika konsoler. Går hårt mot folk som streamar/delar klipp osv. när de egentligen borde vara lite schysstare mot många fler.
Citera
2025-07-07, 19:23
Medlem
Sqrbankens avatar
Microsoft är ondskan självt i min bok men Nintendo arbetar sedan ett gäng år hårt för att överta ondsketronen vad det verkar.
Citera
2025-07-07, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Alla är lika dålig.

Är själv spelutvecklare och har släppt spel på de flesta av dessa plattformar.

Det är inte ens deras ansvar att ersätta musiker osv.

Så det är väldigt okunniga frågor.

Det enda de gör är att ta % av försäljningen och se till att distributionen fungerar till rätt kunder.
(Ålder hanteras, inga spel som bryter mot reglerna osv).
Men är du ding? Alla fyra utvecklar egna spel också, särskilt Nintendo.
Citera
2025-07-08, 08:51
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus
Nintendo ligger väl bra till. Önskar man en dag får se Shigeru Miyamoto få åtminstone en kritisk fråga, t ex varför man stämmer barn.

Nej, jag vet att det inte är han personligen som bestämmer dylikt, men han är Nintendos gosedjur och maskot som man tvättar sitt varumärke med.

Jag respekterar honom för övrigt, men även ikoner kan få smaka på riktig journalistisk ibland.

Vilka barn har han stämt?

Det var väl mest förtal? https://medium.com/@aydin.j.zubair/n...n-4abaeeee53a3

Folk snackar så mycket skit på nätet, man ska inte bry sig om sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in