Citat:
Ursprungligen postat av
bithax
Min fiolfikus blev gul och tappade nästan alla blad i vintras. För att fixa detta bytte jag jord på den i våras. Jag blandade också i lite hönsgödsel i jorden och satte jag den i en självvattnade kruka.
Det resulterade i att den satte väldigt många nya blad och växte också något på höjden. Problemet nu är att den inte kan stå själv pga tyngden från alla bladen, utan jag har blivit tvungen att binda upp den.
Är detta nu resultatet av för mycket gödning och vatten? Vad kan jag göra för att förmå stammen att växa till sig?
Ett annat problem är att den är som en lång pinne. Man kanske skulle behöva beskära den lite så den förgrenar sig mer? Men har inte vågat då den höll på att dö tidigare.
Aha jag har haft exakt samma problem. Jag flyttade på den. Det låg ingen tanke bakom flyttningen direkt, men i ny miljö förgrenade den sig på ett bra vis. Den har mer "balans" nu o behöver inte stagas upp.
Innan stod den i ett stort fönster med mycket sol, nu i ett litet fönster (men högt) i köket. Där är det också ljust och soligt iofs.