2025-09-01, 11:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Att vinna ett par lopp på rullskidor mot dåligt motstånd säger absolut ingenting om den kommande skidsäsongen.

Inga andra A-lagåkare ställde upp och i sprint och 15 km kan långloppsåkare inte konkurrera.
Förväntat att någon skulle komma med denna typ av kommentar men ändå så tröttsamt tycker jag. Varför inte vara lite mera välvilligt inställd till spekulationer utifrån visad form under försäsongen?

Ribom åkte inte i Trollhättan förra året pga av att hennes fysiska status inte tillät det. Borde man inte då tycka att det är positivt att hon visar så bra försäsongsform som hon nu visade? Och visar hon bra form under försäsongen så presterar hon väl också bra under vintersäsongen? (2022 vann hon själva Alliansloppet och den efterföljande vintersäsongen tog hon två världscupsegrar och VM-silver i sprinten).
Citera
2025-09-01, 12:23
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nu så spekulerade jag lite och det måste man väl kunna få göra utan att ta hänsyn till vilka som är plusvarianter på rullskidor

Men, jo både Ribom och Hansson är plusvarianter på rullskidor och båda har gjort det bra i Trollhättan tidigare. Men Ribom var inte med förra året och man måste väl få glädjas åt och se positivt på hon var tillbaka på sin gamla toppnivå nu.

När det gäller Hansson så tror jag inte hon kommer ta en OS-plats. Det är ju mera om hon tagit ett ytterligare kliv till denna säsongen så spetsas kampen om OS-platser till ytterligare. Före jul så är det bara två klassiska sprintar i världscupen samt en klassisk sprint i den svenska premiären. Vem tar den sista platsen och vilka missar OS?
Håller med om att det är glädjande att "den gamla Ribom" (dvs den yngre &#128512 verkar vara tillbaka
Citera
2025-09-01, 12:25
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Beror ju lite på vad du menar med i A-landslaget. Specifikt på A-landslagets träningsläger eller rent allmänt? Alla åkare har ju personliga tränare och därmed kommer säkert träningen skilja sig åt mellan de olika åkarna (som inte behöver vara kopplat till vilken typ av åkare de är). Sedan har jag för mig att Jonna och Emma (som både väl har Thomson som tränare) inte kör så mycket sprintspecifik träning som man kan tro. Mer en allmän kommentar till din fråga än ett konkret svar.
Jag funderar över deras träningsprogram i största allmänhet och frågan beror på att min bild är att skillnaderna i träning är mycket mindre än skillnaderna i deras prestation, dvs att åkaren naturliga förutsättningar är den mest avgörande faktorn om en åkare blir bra på sprint eller distans
Citera
2025-09-01, 12:59
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag funderar över deras träningsprogram i största allmänhet och frågan beror på att min bild är att skillnaderna i träning är mycket mindre än skillnaderna i deras prestation, dvs att åkaren naturliga förutsättningar är den mest avgörande faktorn om en åkare blir bra på sprint eller distans

Fast det gäller ju att förädla och utveckla de naturliga förutsättningarna också. Se på Jonna, när hon vann sitt JVM-guld i sprint så var hon mer eller mindre en renodlad fristilssprinter. Under flera av hennes första seniorår var hon inte tillräckligt snabb i starten vilket gjorde att hon alltid kom iväg sist av alla och sedan hade problem med positioneringen och att sig fram i fältet. Det har hon ju utvecklat så att det nu väl bara är Skistad som är snabbare i starten. Hon var ju inte heller bra i klassiskt, det har hon också utvecklat. Hon var inte heller tillräckligt bra som distansåkare men det har hon också utvecklat. Så på tre punkter har hon utvecklat sig och vunnit över sina naturliga förutsättningar (om man vill se det på det sättet). Medan andra åkare aldrig kommer vinna över sina naturliga förutsättningar, exempelvis kommer aldrig Ebba bli bra i sprint.
Citera
2025-09-01, 13:43
Medlem
katws avatar
Citat:
Förväntat att någon skulle komma med denna typ av kommentar men ändå så tröttsamt tycker jag. Varför inte vara lite mera välvilligt inställd till spekulationer utifrån visad form under försäsongen?

Ribom åkte inte i Trollhättan förra året pga av att hennes fysiska status inte tillät det. Borde man inte då tycka att det är positivt att hon visar så bra försäsongsform som hon nu visade? Och visar hon bra form under försäsongen så presterar hon väl också bra under vintersäsongen? (2022 vann hon själva Alliansloppet och den efterföljande vintersäsongen tog hon två världscupsegrar och VM-silver i sprinten).

Skribenten menar väl att rullskidor och längdskidor är helt olika sporter. Glädjande om Ribom är tillbaka i "2022-form" men hon har väl gjort det bra tidigare i Trollhättan just utan att lyckas under vintersäsongen (delvis pga sjukdom ska sägas)
Citera
2025-09-01, 15:15
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Fast det gäller ju att förädla och utveckla de naturliga förutsättningarna också. Se på Jonna, när hon vann sitt JVM-guld i sprint så var hon mer eller mindre en renodlad fristilssprinter. Under flera av hennes första seniorår var hon inte tillräckligt snabb i starten vilket gjorde att hon alltid kom iväg sist av alla och sedan hade problem med positioneringen och att sig fram i fältet. Det har hon ju utvecklat så att det nu väl bara är Skistad som är snabbare i starten. Hon var ju inte heller bra i klassiskt, det har hon också utvecklat. Hon var inte heller tillräckligt bra som distansåkare men det har hon också utvecklat. Så på tre punkter har hon utvecklat sig och vunnit över sina naturliga förutsättningar (om man vill se det på det sättet). Medan andra åkare aldrig kommer vinna över sina naturliga förutsättningar, exempelvis kommer aldrig Ebba bli bra i sprint.
Ja, och just därför vore det intressant om nån gjorde en mer konkret jämförelse av träningsprogrammen 😀
Citera
2025-09-01, 19:19
Medlem
Eiduka verkar lämnat Aker Dählie och satsar på eget håll. Var ju en bedrövlig säsong förra året för henne med ryggproblem så hoppas hon kan komma tillbaka, har sett att hon tränat med Cramer och italienarna så hon kanske kör med dem nu.

Annars tycks Gina del Rio börjat träna med AD så synd om Eiduka inte är med där längre.
Citera
2025-09-02, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Att vinna ett par lopp på rullskidor mot dåligt motstånd säger absolut ingenting om den kommande skidsäsongen.

Rollin', rollin', rollin'!

Bra jobbat, Emma! Visar att hon har glöden! Kan Jonna, kan jag!

Om vi har friplåt i OS-SPRINTEN FÖR DAMER siktar vi på FEM-dubbelt! Wahwahwah-waaaah!

PS. Kan nån kunnig förklara hur Ribom kan vara rankad 34:a i sprint? När hon knappt varit så högt placerad tidigare.
Citera
2025-09-02, 14:18
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut

Om vi har friplåt i OS-SPRINTEN FÖR DAMER siktar vi på FEM-dubbelt! Wahwahwah-waaaah!

PS. Kan nån kunnig förklara hur Ribom kan vara rankad 34:a i sprint? När hon knappt varit så högt placerad tidigare.
Finns inga friplatser i OS, bara i VM. Så åtminstone en av Jonna, Maja, Johanna, Emma och Linn får inte starta i OS.

Sen är FIS poängen inte någon ranking utan en siffra beräknad på deras insatser i sprintkval (dvs att vinna en final påverkar inte din FIS-poäng) - och senaste vintern var hon inte så värst vass
Citera
2025-09-02, 19:23
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut

Lite anmärkningsvärt ändå, var nog distansrankingen du kollade på. På sprinten är hon "39:a"'.

Anmärkningvärt oxå är att svenskorna är på udda nummer.
1. Jonna S
3. Johanna H
5. Linn S
7. Moa L
9. Maja D
11. Märta R

Sedan spricker det med Skistad på plats 13. Fortsätter dock senare med
37. Moa I
39. Emma R

Moa Hansson är bäste svenska jämnnumraren på plats 72.

Edit. Oj, USA har sina 8 toppsprinters på jämna nummer, Lucinda Anderson bryter trenden på plats 139.
Senast redigerad av rainbowia 2025-09-02 kl. 19:41.
Citera
2025-09-02, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Lite anmärkningsvärt ändå, var nog distansrankingen du kollade på. På sprinten är hon "39:a"'.

Anmärkningvärt oxå är att svenskorna är på udda nummer.
1. Jonna S
3. Johanna H
5. Linn S
7. Moa L
9. Maja D
11. Märta R

Sedan spricker det med Skistad på plats 13. Fortsätter dock senare med
37. Moa I
39. Emma R

Moa Hansson är bäste svenska jämnnumraren på plats 72.

Edit. Oj, USA har sina 8 toppsprinters på jämna nummer, Lucinda Anderson bryter trenden på plats 139.

Vi kanske kan låta udda vara jämnt. Fast nä.
Citera
2025-09-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Finns inga friplatser i OS, bara i VM. Så åtminstone en av Jonna, Maja, Johanna, Emma och Linn får inte starta i OS.

Sen är FIS poängen inte någon ranking utan en siffra beräknad på deras insatser i sprintkval (dvs att vinna en final påverkar inte din FIS-poäng) - och senaste vintern var hon inte så värst vass

Moa L är en jävel på kval jämfört med Ribom!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in