2025-07-06, 16:36
Medlem
Faltas avatar
Igår skulle jag messa en person och när jag fyllt i hennes mobil nr och skrivit mitt meddelande då ser jag att det står RCS alltså krypterat och jag har inte RCS på dom andra vännerna jag skickar till!!
Det stod att mejlet skickades iväg men hon har inte ringt upp. Jag raderade messet tyvärr efter att jag skickat. Ca 5min senare, men det brukar jag efter att messet skickats iväg.

Men hur kan RCS finnas på en vän medans dom andra står SMS? Kan någon förklara för mig. Förlåt om det låter rörigt men jag fattar inte riktigt och det har aldrig tidigare kommit RCS på någon annan.
Citera
2025-07-06, 16:55
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Igår skulle jag messa en person och när jag fyllt i hennes mobil nr och skrivit mitt meddelande då ser jag att det står RCS alltså krypterat och jag har inte RCS på dom andra vännerna jag skickar till!!
Det stod att mejlet skickades iväg men hon har inte ringt upp. Jag raderade messet tyvärr efter att jag skickat. Ca 5min senare, men det brukar jag efter att messet skickats iväg.

Men hur kan RCS finnas på en vän medans dom andra står SMS? Kan någon förklara för mig. Förlåt om det låter rörigt men jag fattar inte riktigt och det har aldrig tidigare kommit RCS på någon annan.
Mejlet, RCS, SMS och mess, vet du ens vad du har skickat?

Den du skickat till har väl RCS på, och så även du. Stäng av så är det löst.
Citera
2025-07-06, 17:03
Medlem
Mansingens avatar
Nej RCS är inte krypterat
Citera
2025-07-06, 17:08
Medlem
Faltas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Mejlet, RCS, SMS och mess, vet du ens vad du har skickat?

Den du skickat till har väl RCS på, och så även du. Stäng av så är det löst.
Men jag har den ju inte på! Det är bara denna person som har. Det går väl inte på automatiskt för en speciell person. Jag är dålig på att förklara, men bara det numret går rcs på men inte dom andra 50-60numren.
Citera
2025-07-06, 17:11
Medlem
Mansingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Men jag har den ju inte på! Det är bara denna person som har. Det går väl inte på automatiskt för en speciell person. Jag är dålig på att förklara, men bara det numret går rcs på men inte dom andra 50-60numren.
Har dom 50-60 numren iPhone?
Citera
2025-07-06, 21:39
Moderator
Chantres avatar
Utgången rubrik: Rcs

Ny rubrik: Hur kan RCS finnas på en vän medans dom andra står SMS?

/Mod

Telefoni, surfplattor och läsplattor --> Telefoner, surf- och läsplattor: felsökning och problem
/Moderator
Citera
2025-07-07, 09:50
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansingen
Nej RCS är inte krypterat
RCS kan väl vara E2E-krypterat om man kör Google Messages med detta påslaget hos båda klienterna?
Antar att detsamma gäller meddelanden mellan två Apple-enheter. Dock inte meddelanden mellan Apple och Android eller meddelande mellan två Android-enheter som inte kör Google Messages med E2E aktiverat.
Senast redigerad av Enterprise 2025-07-07 kl. 09:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in