2025-07-06, 16:18
Medlem
Ajss avatar
Köpte en ny och fin Diggger i November. För att andändas som en Hashpipa.
Fick med honingsvertyg och en stampare/sked/sticka att hålla kopp och hål öppna.
I början bled det inte så äckligt under koppen, rengjorde med några dagars mellanrum. för att ta bort tjock tjära.

Då jag rengör den så sköljer jag pipan under hetvatten tills det inte kommer mer små oljeprickar i handfater, om man inte har piprensare då, men tycker 50+°c vatten verkar lösa upp tjäaran bättre om man get det lite tid.

Tyvärr avände jag i min lathet vid ett svagt ögonblick en smal pincett för att peta
a upp håler och det blev då typ dubbelt så stort i diam.
Sedan dess ramlar det ner mycket mer skräp i ibehållaren under. Tobakbsrester/tjära och högconcentrerart bongvattens smakar det dom >_<
Det blir även en svart vätska nder koppen som 11/10 kommer ge en överaskning för den rökare som glömmer hålla kopper nedåt.

Har filter jag kanske borde prova, de ska väl klippas till för att passa och jävlas.
Enklast att bara köra en ny Digger för 1000+ och hoppas att koppen passar kanske, den jag köpte var den enda böjda modellen jag hittade i hela landet 2024 :E
Citera
2025-07-06, 16:29
Rengöra en pipa med vatten? hoppas verkligen du trollar nu
Citera
2025-07-06, 17:24
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Rengöra en pipa med vatten? hoppas verkligen du trollar nu
Böjd att hålla med.

Måste bero på vattnet. Problemet som TS beskriver är inte normalt för en digger.

När jag läste rubriken "sabbat pipkoppen" var jag helt säker på att det var det vanliga problemet, dvs att vederbörande eldat för hårt så att träet blivit förkolnat, sprött och trasigt.

Off topic:
Kostar en Digger alltså över 1000 kr nu för tiden?
Jösses. Sist jag köpte en så kostade den 300-400 kr och det var inget problem att hitta med böjt munstycke.
Citera
2025-07-06, 17:41
Medlem
jackdaniels1098s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Böjd att hålla med.

Måste bero på vattnet. Problemet som TS beskriver är inte normalt för en digger.

När jag läste rubriken "sabbat pipkoppen" var jag helt säker på att det var det vanliga problemet, dvs att vederbörande eldat för hårt så att träet blivit förkolnat, sprött och trasigt.

Off topic:
Kostar en Digger alltså över 1000 kr nu för tiden?
Jösses. Sist jag köpte en så kostade den 300-400 kr och det var inget problem att hitta med böjt munstycke.

Helt riktigt! Håller med om allt som ovanstående skriver. Även priset på en Diggerpipa idag. Galet!

Till TS. Vatten i en pipa, sluta nu! Du måste skämta. Pipor skrapas ur (med pipverktyg och pipkniv) och rensas med piprensare. Alla pipor i trä behöver vila mellan användningar för att torka ut fukten som bildas, även för dom som inte aktivt tillsätter vatten. Så var det med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in