Flashback bygger pepparkakshus!
2025-07-06, 14:34
Medlem
Man påstår att världens största fyndighet av högkvalitativt kol finns i sydöstra delen av Jakutien.
Sådant kol används endast till masugnar i järnverk, och är ungefär dubbla priset mot kol som man bränner i kraftverk.
Tidigare fanns endast järnväg som var ca 180 mil till exporthamnen, Sovetskaya Gavan.
Men nu finns en nybyggd järnväg direkt till en ny hamn i Ochotska Havet, som är ca 50 mil lång.
Man räknar med att exporten kommer öka från 5-10 miljoner ton, till 20-30 miljoner ton per år.
Men nu har man börjat bygga denna nya järnväg dubbelspårig, och då kan produktionen bli minst 50 miljoner ton om några år.

Kolgruvan wiki https://en.wikipedia.org/wiki/Elga_coal_mine
Kolgruvan karta https://www.google.se/maps/@56.19276...oASAFQAw%3D%3D
Nya hamnen karta https://www.google.se/maps/@55.12163...oASAFQAw%3D%3D
2025-07-06, 14:59
Medlem
adelsnabels avatar
Jag hoppas och tror att den rysk ekonomin gått i sank innan de får denna i bruk. Kanske kan inkomsterna hjälpa till att bygga upp ryssland igen eller vad det blir istället.
2025-07-06, 15:47
Moderator
Fear2bes avatar
För den som oroar sig för CO2 så räknade jag på gruvan lite ungefärligt och den verkar producera nog kol nu för att motsvara hela Sveriges CO2 utsläpp gånger två.

Tillgång till billig energi är grunden för ett industrisamhälle. Hitintills är det som hindrat Ryssland från att bli en framgångsrikt industrination deras politik och deras ideologi.
2025-07-06, 16:25
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
För den som oroar sig för CO2 så räknade jag på gruvan lite ungefärligt och den verkar producera nog kol nu för att motsvara hela Sveriges CO2 utsläpp gånger två.

Tillgång till billig energi är grunden för ett industrisamhälle. Hitintills är det som hindrat Ryssland från att bli en framgångsrikt industrination deras politik och deras ideologi.
Fast detta handlar ju om specialkol väl. Dvs sådant skulle ändå används i järnbruk?

Jag bara gissar utan specialkunskaper. Rent logiskt borde specialkol ha en viss efterfågemängd antar jag.
2025-07-06, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Fast detta handlar ju om specialkol väl. Dvs sådant skulle ändå används i järnbruk?
Jag bara gissar utan specialkunskaper. Rent logiskt borde specialkol ha en viss efterfågemängd antar jag.

Ja så är det givetvis!
Det mesta kommer säkert gå till Kina, men även Japan och Sydkorea har en betydande stålindustri.
Och levererar inte ryssarna kol till masugnarna, då kommer man köpa detta kol från annat håll, bl.a. Australien.
2025-07-06, 17:06
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adelsnabel
Jag hoppas och tror att den rysk ekonomin gått i sank innan de får denna i bruk. Kanske kan inkomsterna hjälpa till att bygga upp ryssland igen eller vad det blir istället.
Tvivlar också på att detta projekt någonsin blir färdigt, pga deras utsatta ekonomiska situation i och med kriget.

Får mig snarast att tänka på Hitlers tokiga järnvägsplaner, eller autobahn-sträckan mellan Berlin och Moskva som faktiskt påbörjades och fortfarande finns kvar i Polen.
2025-07-06, 17:11
Moderator
oilslicks avatar
Jahopp....Ryssland bygger en järnväg.
Inte mycket för PU och väldigt oklart vad som ska avhandlas.

*Låst

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in