• 4
  • 5
2025-07-06, 05:48
Medlem
Långpanna med vinäger och diskmedel samt vatten. Låt stå under en timme på runt 125 grader. Ångar loss den första fettet. Efter det en Scotch rite och skrubba.
Citera
2025-07-06, 08:13
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CitrusInYourEye
Så hur fungerar den här rengöringsknappen, tror du att den kan ersätta fysisk rengöring?

Ja det är det den gör. Man bränner bort skiten, kvar blir lite aska att torka upp med en fuktig trasa. Galler och skenor behöver fortfarande göras rent eftersom de inte mår något vidare av pyrolytisk rengöring, men resten av ugnen blir ren.
Citera
2025-07-08, 23:23
Avstängd
SunshineShoeTrends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Använder mr muscle öppna fönster, spreja och sen låt stå ett tag smälter allt och förstör miljön garanterat
Okej då köper jag den
Citera
2025-07-08, 23:24
Avstängd
Jag menar att jag inte har Självrengörande ugn.

Att hålla ugnen som ny är inte svårt med vår smarta pyrolytiska rengöringsfunktion. Det självrengörande systemet värmer ugnen till en temperatur som förvandlar fett och andra rester till aska. Det betyder att du bara behöver torka av botten och aldrig mer skrubba.

https://www.elgiganten.se/product/vi...b-svart/609344
Citera
2025-07-09, 06:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Haha, ibland tror jag inte mina ögon!
Han menar ju att det kan finnas ett system som värmer upp ugnen så mycket att allt skit förkolnar.

Såpa eller ugnsrengöring med NaOH funkar bra. Båda är basiska och löser fettet som sitter fast. Resten får du rengöra mekaniskt.

Vet inte om det behövs göras faktiskt. Men den ser ju lite fräschare ut efteråt…
Senast redigerad av Vildmarkshotellet 2025-07-09 kl. 06:16.
Citera
2025-07-10, 22:44
Avstängd
Jag läste på internet om man inte städar ugnen så blir det brandrisk. Att ugnen börjar brinna.

https://www.electrolux.se/discover/b...g/rengora-ugn/

Citat:
Varför ska man göra rent ugnen?

Den största och viktigaste anledningen till att du ska rengöra ugnen är att fastbrända matrester och fett utgör en brandrisk. Men det som är fastbränt orsakar även en hel del os som sprider sig i bostaden och lukten kan hålla sig kvar i några dagar innan den gå ur. Så ta för vana att alltid ta bort överkok och matrester direkt när ugnen svalnat. Annars är risken att det bränns fast och blir extra svårt för dig att få bort vid ett senare tillfälle. Med en väl rengjord ugn kan du laga mat både säkert och os-fritt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in