2025-07-05, 15:10
Avslutad
Hej, jag flyttade in en lägenhet för ett år sedan och vet inte hur man rengör en ugn?

Hur rengör man ugnen i köket då ugnen inte har rengöring knapp. Så man måste rengöra den manuellt.

Vilka rengöringsmedel funkar till ugnen?

Hur rengör man ugnen på en säker sätt?

Vad händer det om man inte rengör ugnen, så det spelar ingen roll om man städar ugnen eller inte?
Citera
2025-07-05, 15:12
Avslutad
Ugnsrengöring funkar för mig, finns på ICA osv typ denna https://www.buyersclub.se/produkt/mr-muscle-ungsrengoring-mr-muscle-300ml?gad_campaignid=21655775898

Mamma kanske skulle ha lärt dig att det inte finns knappar på allt innan hon lät dig flytta hemifrån?

Ja den sprängs och hela ditt område blir ett Tjernobyl om den inte städas inom en vecka.

Vad tror du själv?
Citera
2025-07-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SunshineShoeTrend
Hej, jag flyttade in en lägenhet för ett år sedan och vet inte hur man rengör en ugn?

Hur rengör man ugnen i köket då ugnen inte har rengöring knapp. Så man måste rengöra den manuellt.

Vilka rengöringsmedel funkar till ugnen?

Hur rengör man ugnen på en säker sätt?

Vad händer det om man inte rengör ugnen, så det spelar ingen roll om man städar ugnen eller inte?

Den blir skitig och äcklig! Här har du en länk! https://gds.se/vardag/rengoring/5-metoder-att-rengora-ugn
Citera
2025-07-05, 15:17
Medlem
Rengöringsknapp?
Citera
2025-07-05, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Rengöringsknapp?

Haha, ibland tror jag inte mina ögon!
Citera
2025-07-05, 15:21
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Jag sprayar den rikligt med Yes och vatten ... sen värmer jag den en timma på högsta värmen ... sen får den svalna då sprayar jag igen med diskmedelslösningen och låter det stå någon timma.

Sen blir det "Svinto" och efter det schotsbrite och sedan trasa ... ... sen sköljer jag ordentligt och hettar upp ugnen igen på max i 20 min.
Citera
2025-07-05, 15:21
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Haha, ibland tror jag inte mina ögon!
Bry dig inte om honom, han är knäpp.
Citera
2025-07-05, 15:24
Avstängd
67arigGubbes avatar
Vad fan är en rengöringsknapp? Det är inte en toalett du kan spola ren med ett knapptryck direkt… vad i hela friden!

Men vill du ha liknande resultat, högtryckstvätt fullt ös!

Vill du va normal, ta lite ugnrengöringsmedel, en ugnskrapa, disksvamp och gå loss.
Citera
2025-07-05, 15:35
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Ugnsrengöring funkar för mig, finns på ICA osv typ denna https://www.buyersclub.se/produkt/mr-muscle-ungsrengoring-mr-muscle-300ml?gad_campaignid=21655775898

Mamma kanske skulle ha lärt dig att det inte finns knappar på allt innan hon lät dig flytta hemifrån?

Ja den sprängs och hela ditt område blir ett Tjernobyl om den inte städas inom en vecka.

Vad tror du själv?

Ja, Mr. Muscle är bra. Dessvärre finns den inte på Ica eller mataffärer längre på grund av miljöskäl, så den måste beställas från andra försäljare.

Jag har en produkt som heter Oven Pride, köpt i England, som är ännu mer suverän.
Citera
2025-07-05, 15:37
Medlem
Gör en mix med hushållssoda eller bakpulver med lite ättika, blanda så det blir en trögflytande pasta.
Ta en kökssvamp och gnid in ugnen med detta och låt vara en timme+, sedan torka av med vatten
Citera
2025-07-05, 15:37
Medlem
Wikitomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Rengöringsknapp?

Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Vad fan är en rengöringsknapp? Det är inte en toalett du kan spola ren med ett knapptryck direkt… vad i hela friden!

Men vill du ha liknande resultat, högtryckstvätt fullt ös!

Vill du va normal, ta lite ugnrengöringsmedel, en ugnskrapa, disksvamp och gå loss.

TS menar säker att ugnen inte har ett rengörningsläge. Inbyggnadsugnar brukar ha det (Min har det). Om det är en knapp eller ett vred spelar väl ingen roll. Precis som man bränner ur en gjutjärnspanna så värms ugnen till ca 400 grader och bränner bort skiten. Bara att eftertorka med en vettex. Läs på innan ni dumskallar hånar folk. För dom som kan googla: Pyrolys.
Citera
2025-07-05, 15:40
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
TS menar säker att ugnen inte har ett rengörningsläge. Inbyggnadsugnar brukar ha det (Min har det). Om det är en knapp eller ett vred spelar väl ingen roll. Precis som man bränner ur en gjutjärnspanna så värms ugnen till ca 400 grader och bränner bort skiten. Bara att eftertorka med en vettex. Läs på innan ni dumskallar hånar folk. För dom som kan googla: Pyrolys.

Så hur fungerar den här rengöringsknappen, tror du att den kan ersätta fysisk rengöring?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in