2025-07-05, 13:23
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Har kört denna bil ungefär 800 mil på 7 månader.

Vid ungefär 4-5 tillfällen har den börjat dra 2-3x mer diesel under hela färden tills man stänger av bilen helt i 8h-24h. Ibland har fläkten gått på och stannat på när den är avstängd, detta är 50% av tillfällena.

Kylarvätskan har aldrig nått mer än 90 grader och alla värden gällande oljor är i bra nivåer.

Bilen har gått ungefär 7500mil och jag har kört den med en förbrukning på ett genomsnitt av 5,7l / 100km.

Ska vara nyservad med nya filter när jag köpte den. Det låter inget extra förutom om fläkten slås på efter färd men det är konstigt.

Några idéer på vad det skulle kunna vara?

Som sagt, detta händer inte ofta så det är väldigt skumt. Säg cirka 8mil / 800mil.
Citera
2025-07-05, 13:41
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NykteristJaVisst
Har kört denna bil ungefär 800 mil på 7 månader.

Vid ungefär 4-5 tillfällen har den börjat dra 2-3x mer diesel under hela färden tills man stänger av bilen helt i 8h-24h. Ibland har fläkten gått på och stannat på när den är avstängd, detta är 50% av tillfällena.

Kylarvätskan har aldrig nått mer än 90 grader och alla värden gällande oljor är i bra nivåer.

Bilen har gått ungefär 7500mil och jag har kört den med en förbrukning på ett genomsnitt av 5,7l / 100km.

Ska vara nyservad med nya filter när jag köpte den. Det låter inget extra förutom om fläkten slås på efter färd men det är konstigt.

Några idéer på vad det skulle kunna vara?

Som sagt, detta händer inte ofta så det är väldigt skumt. Säg cirka 8mil / 800mil.
Regenerering av partikelfiltret.
Citera
2025-07-05, 14:05
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Regenerering av partikelfiltret.

Tack för svar.

Denna process sätts igång automatiskt för att göra det du säger? Regenerera partikelfilter?
Citera
2025-07-05, 14:08
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Tack för svar.

Denna process sätts igång automatiskt för att göra det du säger? Regenerera partikelfilter?
Det är automatiskt. Det du ska göra är att ta ut den på vägarna och köra tills regenereringen är klar.
Citera
2025-07-05, 14:15
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Perfekt. Känner den av när de e smutsigt i filtret och börjar regenerera ?

Och the other way around. Känner den av när det blivit rent och slutar?
Citera
2025-07-05, 15:51
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Perfekt. Känner den av när de e smutsigt i filtret och börjar regenerera ?

Och the other way around. Känner den av när det blivit rent och slutar?
Den rengör filtret automatiskt under körning, inget du behöver fundera över.
Du kan märka det genom att motorn hörs lite annorlunda, ligger högre på tomgång, drar mer diesel och fläktar mer.
En rengöringsprocess brukar hålla på typ 10-30 minuter.
Citera
2025-07-05, 16:18
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Tack för alla svar. Tog ungefär 1 timmas körning. Nu fortsätter jag köra som en snål kärring igen. Superskön bil förövrigt
Citera
2025-07-05, 16:35
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Tack för alla svar. Tog ungefär 1 timmas körning. Nu fortsätter jag köra som en snål kärring igen. Superskön bil förövrigt

Du rengör det snabbast om du kör i jämn hastighet med ca 2000 varv.
Så brukar jag göra på min Audi, tar max 10 minuter då, sen är det klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in