Citat:
Ursprungligen postat av
CoolTjej84
Kanske dum fråga, men tycker inte jag fått svar på detta.
Exempel:
Jag har ett konto i Nordea. och ett i Handelsbanken.
Båda står i mitt namn. Båda har jag haft i 20 år. Det förekommer inget fuffens med någonting.
Jag vill föra över 500 000 från Handelsbanken till Nordea.
Fråga: Kommer då Nordea ställa frågor om pengarnas ursprung?
Eller går den typen av överföringar att göra fritt?
Frågan kan givetvis komma upp, men du kommer inte att ha några problem med att svara på den. Sedan är det väl också en god motivering att man vill avsluta sitt ena konto. Helt normal aktivitet.
Men för en såpass stor överföring så kan det kanske vara en fördel att gå till bankkontoret, så får du klart uppgiften snabbare tror jag, än om du försöker att göra det via din app.
Jag skulle gå till den bank där jag hade pengarna, be om att avsluta kontot och överföra pengarna till den andra banken. Det gör hela ärendet solklart, de enda frågor du kanske får är väl om de försöker att behålla dig som kund. Med en halv miljon på kontot är du en bra kund.
Tänker att de kanske undrar varför du överger deras bank.
Mänskliga reaktioner helt enkelt.
Iallafall när man går till bankkontoret och gör det hela så lär det synas att detta gjordes av en tjänsteman på banken och ge en legitimitet åt ärendet som gör att du slipper frågor eller reaktioner från den mottagande banken.
Det jag då tänker på är att bankerna idag blir lite lätt nervösa när de ser avvikande mönster, stor överföring att det inte är du som gör överföringen utan någon annan. Då kickar en rad säkerhetsåtgärder in som kan bli jobbiga för dig att traggla dig igenom och hela överföringsprocessen fördröjs.