• 1
  • 2
2025-07-05, 00:37
Medlem
Vad är det vi egentligen förväntar oss från våra politiker?
Jag säger: skydd. Det är vad vi förväntar oss, oavsett höger- eller vänstersyn.

Så vad har hänt på sistone? Kaustiksoda förbjuds därför att barn har skadats, på grund av idioter till föräldrar. Men kan fortfarande köpas och förvaras i hushåll, dock inte för propplösning.
Förbud i stället för att utbilda elever i hemkunskap... 🤯

Strumpor och kallingar som inte kan återanvändas ska skickas över Östersjön för att "energiåtervinnas", i stället för att bara förbrännas här i Sverige. Vad är tanken där? Att vi "bönder" är oförmögna att själva bedöma om våra strumpor och kallingar är i skick att återvinnas?

Dessa förbud (verboten!) urholkar snarare än stärker förtroendet för rättssystemet.

Nu har vi även förbudet mot AR-15 i Sverige.
Varför? För att vi har en idiot i det här landet som missbrukat sin jaktlicens?

Personen ifråga använde en Browning Automatic Rifle (BAR), som användes frekvent under både första och andra världskriget. Men det är inte det systemet som förbjuds.
Det som förbjuds är AR-15, kaliber .223, .556 – en kaliber som militären tog fram just för att skada snarare än döda, eftersom en skadad soldat förbrukar mer resurser än en död. Så frågan är: om idioten i Örebro hade haft en AR-15 – hade då fler dött, eller bara fler skadats?

Men som vanligt när det kommer till politiker, så handlar det bara om känslor och tyckande – aldrig kunskap och logik.

Vi lever i en demokrati, men bara på pappret. När något negativt händer, då är det minoriteten som får bestämma över laglydiga medborgare.

Jag är varken höger eller vänster – men hur fan får vi in intelligenta människor i styret???
Citera
2025-07-05, 01:22
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lux-Et-Veritas3
Jag är varken höger eller vänster – men hur fan får vi in intelligenta människor i styret???
Problemet är väl att du inte satt dig in i frågorna ordentligt utan läser rubriker, partsinalgor så du blir lite okunnig.
Du förstår t ex inte att det vapen som förbjuds
1. anses ha militär karaktär med höga magasinvolymer och automatisk omladdning – ökar risken för grova våldsbrott oavsett vilket vapen som användes i Örebro - check
2. görs förebyggande, inspirerat av internationell statistik - check
3. för risk att vapnet sprider sig i samhället och hamnar i orätta händer - check.
4. att det verkligen inte behövs vid jakt - check
5. att jägarna får ngt i utbyte med mer generösa regler - check
-----------
Det är alltså ett mycket förnuftigt beslut men inte egendomligt att okunniga personer skriker sig hesa utan anledning.
För att svara på frågan om vem det är som egentligen är en idiot
Citera
2025-07-05, 01:23
Medlem
skoputss avatar
Citat:

Så vad har hänt på sistone? Kaustiksoda förbjuds därför att barn har skadats, på grund av idioter till föräldrar. Men kan fortfarande köpas och förvaras i hushåll, dock inte för propplösning.

Strumpor och kallingar som inte kan återanvändas ska skickas över Östersjön för att "energiåtervinnas", i stället för att bara förbrännas här i Sverige. Vad är tanken där? Att vi "bönder" är oförmögna att själva bedöma om våra strumpor och kallingar är i skick att återvinnas?

Dessa förbud (verboten!) urholkar snarare än stärker förtroendet för rättssystemet.

Personen ifråga använde en Browning Automatic Rifle (BAR), som användes frekvent under både första och andra världskriget. Men det är inte det systemet som förbjuds.
Det som förbjuds är AR-15, kaliber .223, .556 – en kaliber som militären tog fram just för att skada snarare än döda, eftersom en skadad soldat förbrukar mer resurser än en död. Så frågan är: om idioten i Örebro hade haft en AR-15 – hade då fler dött, eller bara fler skadats?

Men som vanligt när det kommer till politiker, så handlar det bara om känslor och tyckande – aldrig kunskap och logik.

Vi lever i en demokrati, men bara på pappret. När något negativt händer, då är det minoriteten som får bestämma över laglydiga medborgare.

De intelligenta är för smarta att slösa bort sitt liv med politiskt maktspel bland dumskallar. Klart är också att människor med ryggrad stöts bort, och där ligger väl socialdemokraterna i topp? Exempel:

Citat:
Ann-Sofie Hermansson har länge engagerat sig mot hedersförtryck. I tidigare intervjuer har hon själv nämnt detta som en av orsakerna till att hon tvingades bort och att hon blev ombedd av partiet att ”tona ner det”.

/.../

Ann-Sofie Hermansson hamnade i ytterligare blåsväder 2018 då hon anklagades för grovt förtal för att ha kallat två kvinnor i Muslimska Mänskliga Rättighetskommittén för extremister på sin blogg.

Bakgrunden var att Göteborgs stad hade godkänt en visning av filmen Burka Songs 2.0, men beslutet drogs tillbaka och filmvisningen och efterföljande debatt ställdes in.

Hon friades från anklagelserna av en enig Göteborgs tingsrätt.
https://www.expressen.se/gt/soffan-d...ades-jag-bort/

Citat:
Turbulensen var en starkt bidragande orsak till att Ebba Östlin under kuppartade former och med två rösters övervikt avsattes som chef över arbetarkommunen tidigare i år och ett par månader senare förlorade striden om ordförandeposten i kommunstyrelsen i Botkyrka.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...an-s-politiker

Att införa tjänstemannaansvar är ett steg, de politiker som slösar bort miljarder i ogenomtänkta beslut, går emot folkviljan (massinvandring utan konsekvenstänk) och liknande ska ställas till svars.

Citat:
Maud Olofsson intervjuas i SvD idag om Nuonaffären, som kallats den sämsta affären hittills i svensk historia. För att förklara sig gör Maud idag ett riktigt klassiskt politikeruttalande när det kommer till slöseri med skattepengar: ”det var en massa andra som inte tog sitt ansvar”. Ridå.
https://skattebetalarna.se/nuon-den-...ensk-historia/

Eller sjuklöverns skitsnack "vi har varit naiva". Ställs ingen till svars på ett kännbart sätt, kan dumskallarna fortsätta sin ryggkliande lekstuga. Media är bara att glömma, de har abdikerat för längesedan.
Citera
2025-07-05, 01:26
Medlem
Citat:

Ja så är det tyvärr när de som tror sig veta något men inte vet något alls. När politiker tror sig veta bättre än folket i övrigt så blir det så här tyvärr.
Citera
2025-07-05, 01:43
Medlem
Du har noll koll på vapen och vapen ägare, jag rekomenderar att du går på en familjeträff på din lokala skytteklubb och du kommer att träffa väldigt trevliga medborgare.
1. Magasin för halvautomater finns för fler vapen än just AR-15
2. Förebyggande? Så halvautomatiska vapen i 30 kaliber är ok?
3. Så de olagliga AUTOMATISKA vapnen i samhället kommer från lagliga licenser?
4. Har du jagat björn?
5. Jägare vill, precis som du ha den senaste iPhone

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Problemet är väl att du inte satt dig in i frågorna ordentligt utan läser rubriker, partsinalgor så du blir lite okunnig.
Du förstår t ex inte att det vapen som förbjuds
1. anses ha militär karaktär med höga magasinvolymer och automatisk omladdning – ökar risken för grova våldsbrott oavsett vilket vapen som användes i Örebro - check
2. görs förebyggande, inspirerat av internationell statistik - check
3. för risk att vapnet sprider sig i samhället och hamnar i orätta händer - check.
4. att det verkligen inte behövs vid jakt - check
5. att jägarna får ngt i utbyte med mer generösa regler - check
-----------
Det är alltså ett mycket förnuftigt beslut men inte egendomligt att okunniga personer skriker sig hesa utan anledning.
För att svara på frågan om vem det är som egentligen är en idiot
Citera
2025-07-05, 01:52
Medlem
Ta det lugnt. Oavsett vad som nu händer och inget kommer typ hända men ändå. Dom har tagit semester typ i ett halvår till september. Fatta, sen ska dom inviga riksdagen igen då, och det gör dom varje år. Då är dom ändå valda för 4 år i taget. Det ska ändå invigas varje år igen som nån jävla ritual, alltså. Dom ska jobba jämnt och hela tiden för 80k i månaden, finns ingen jävla semester eller riksdagens invigelse.
Citera
2025-07-05, 01:55
Medlem
Denna post är inte enbart om vapnet AR-15 vill jag påpeka.
Det hadlar om kunskapen hos våra styrande.

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ta det lugnt. Oavsett vad som nu händer och inget kommer typ hända men ändå. Dom har tagit semester typ i ett halvår till september. Fatta, sen ska dom inviga riksdagen igen då, och det gör dom varje år. Då är dom ändå valda för 4 år i taget. Det ska ändå invigas varje år igen som nån jävla ritual, alltså. Dom ska jobba jämnt och hela tiden för 80k i månaden, finns ingen jävla semester eller riksdagens invigelse.
Citera
2025-07-05, 01:55
Medlem
Problemet idag är att "alla" är skolade politiker ung och utan erfarenhet från arbetsliv eller fått erfarenhet av historien, vet själv när jag var ung och "tyckte" mycket men har lärt mig att gammal är älst.
Citera
2025-07-05, 01:57
Medlem
Word

Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Problemet idag är att "alla" är skolade politiker ung och utan erfarenhet från arbetsliv eller fått erfarenhet av historien, vet själv när jag var ung och "tyckte" mycket men har lärt mig att gammal är älst.
Citera
2025-07-05, 02:34
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:

Jag tror det är helt kört att få in personer med goda egenskaper i Sveriges regering. Det känns som det alltid varit och kommer alltid att vara ett krav att vara en empatilös och lögnaktig jävel för att styra detta landet.
Det finns inget parti eller politiker jag ger fem öre för i Sverige.
Citera
2025-07-05, 02:43
Medlem
Jag håller med till viss del, men hur kan vi maximera intelligens i systemet?

Citat:
Ursprungligen postat av VetusSpiritus
Jag tror det är helt kört att få in personer med goda egenskaper i Sveriges regering. Det känns som det alltid varit och kommer alltid att vara ett krav att vara en empatilös och lögnaktig jävel för att styra detta landet.
Det finns inget parti eller politiker jag ger fem öre för i Sverige.
Citera
2025-07-05, 02:45
Medlem
VetusSpirituss avatar
Citat:
Jag håller med till viss del, men hur kan vi maximera intelligens i systemet?
En idé kan vara att skapa en politikerutbildning på högskolenivå som sträcker sig över minst fem år som har höga intagningspoäng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in