2025-07-04, 23:17
Medlem
Vår upplevelse av tidens gång är endimensionell. Det finns en framtid som när den väl har nåtts blir till dåtid. Vi upplever en tydlig riktning i tiden, en tidspil. Tiden kan bara röra sig åt ett håll från vårt perspektiv. Universums entropi ökar ständigt.

Sen kom Einstein och komplicerade det hela. Tidens gång är inte absolut i universum, det finns ingen "universaltid", den är i högsta grad relativ och beror på hastigheten hos klockan relativt observatören. Vårt 3-dimesionella rum blev sammanbundet med tidsdimensionen i en 4-dimensionell rumtid.

Nu har några forskare formulerat en ny teori där tiden istället har 3 dimensioner och rummet bara en dimension. Denna förklaringsmodell skulle enligt dom bland annat förklara olika paradoxer på mikroskopisk nivå, såsom olika tidsassymetrier (ekvationerna är tidsreversibla och lika giltiga om tiden gick baklänges) och kan dessutom sammanbringa kvantmekanik med relativitetsteorin. Modellen är verifierbar med nästa generations partikelaccelerator.

Vad tror Flashback? Kommer denna nya teori göra att fysiken tar ett jättekliv framåt? Samt öka vår förståelse för vad tid egentligen är?

Länk till en sammanfattning av teorin:
https://phys.org/news/2025-06-theory...ry-effect.html

Deras publicerade papper:
https://www.worldscientific.com/doi/...24942425500045
Citera
2025-07-05, 16:58
Medlem
morgonstjaernans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einh
Vår upplevelse av tidens gång är endimensionell. Det finns en framtid som när den väl har nåtts blir till dåtid. Vi upplever en tydlig riktning i tiden, en tidspil. Tiden kan bara röra sig åt ett håll från vårt perspektiv. Universums entropi ökar ständigt.

Sen kom Einstein och komplicerade det hela. Tidens gång är inte absolut i universum, det finns ingen "universaltid", den är i högsta grad relativ och beror på hastigheten hos klockan relativt observatören. Vårt 3-dimesionella rum blev sammanbundet med tidsdimensionen i en 4-dimensionell rumtid.

Nu har några forskare formulerat en ny teori där tiden istället har 3 dimensioner och rummet bara en dimension. Denna förklaringsmodell skulle enligt dom bland annat förklara olika paradoxer på mikroskopisk nivå, såsom olika tidsassymetrier (ekvationerna är tidsreversibla och lika giltiga om tiden gick baklänges) och kan dessutom sammanbringa kvantmekanik med relativitetsteorin. Modellen är verifierbar med nästa generations partikelaccelerator.

Vad tror Flashback? Kommer denna nya teori göra att fysiken tar ett jättekliv framåt? Samt öka vår förståelse för vad tid egentligen är?

Länk till en sammanfattning av teorin:
https://phys.org/news/2025-06-theory...ry-effect.html

Deras publicerade papper:
https://www.worldscientific.com/doi/...24942425500045
De påstår ju att rymden fortfarande har tre dimensioner.

Citat:
Kletetschka's mathematical formula of six total dimensions—of time and space combined—could bring scientists closer to finding the single unifying explanation of the universe.
Citera
2025-07-05, 18:40
Medlem
nerdnerds avatar
Fattar inte just nu hur kausalitet kan bevaras med fler tidsdimensioner än en. Vad hindrar en partikel att t ex göra en cirkel i t1 och t2 med alla andra rumtidskoordinater konstanta? En sådan världslinje skulle vara tidsartad hela vägen, dvs vara en CTC - closed timelike curve - dvs en tidsmaskin.

Men ok, har inte läst särskilt noga. Men de påstår iaf att kausalitet är bevarad.
Citera
2025-07-07, 12:52
Medlem
Idén är ju minst 20 år gammal (snubben hänvisar till en opublicerad artikel från 2005 som någon form av utgångspunkt). Vad jag kan se gör han ju inget, ställer bara upp ett gäng ekvationer. Minst en av dem ser vid första anblick rätt suspekt ut (varför normaliseras kvadraten av vågfunktionens belopp över tiden?). Forskaren bakom artikeln är geolog vad det verkar.

Sannolikheten att detta är ett verkligt genombrott är låg.
Citera
2025-07-07, 16:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Nej
Idén är ju minst 20 år gammal (snubben hänvisar till en opublicerad artikel från 2005 som någon form av utgångspunkt). Vad jag kan se gör han ju inget, ställer bara upp ett gäng ekvationer. Minst en av dem ser vid första anblick rätt suspekt ut (varför normaliseras kvadraten av vågfunktionens belopp över tiden?). Forskaren bakom artikeln är geolog vad det verkar.

Sannolikheten att detta är ett verkligt genombrott är låg.
Ja, det villkoret ser konstigt ut, och har t ex inte någon motsvarighet i vanlig 4D fysik.

Jag är inte en stor fan till Sabine Hossenfelder, men här tycker jag att hon är klockren, bl a just om den underliga normeringen, och de märkliga formlerna för konservationslagarna utan kontraherade index. "Complete rubbish"...

https://youtu.be/LWzK6nITCK0?si=s-Us5CRKJxa9wa2y

Tänk om detta inte ens är seriöst? Tänker på Sokal när han drog ner brallorna på postmodernismen med en fejkartikel som blev publicerad och allt.
Senast redigerad av nerdnerd 2025-07-07 kl. 16:29.
Citera
2025-07-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Tänk om detta inte ens är seriöst? Tänker på Sokal när han drog ner brallorna på postmodernismen med en fejkartikel som blev publicerad och allt.
Alltså jag tror inte det är "seriöst", killen är geolog och det här är sannolikt någon typ av hobbyprojekt. Han hänvisar till projektet "Environmental changes caused by extraterrestrial impacts and
volcanism: Evidence from lake sediments" (Grant 23-06075) som delvis finanserande av den här forskningen. Undrar vad tjeckiska vetenskapsrådet har att säga om det.
Citera
2025-07-08, 01:24
Medlem
Jag tycker detta på något vis låter som om han bara bytt namn på storheterna, och kallar tid för rum, och tvärtom!

Vad gör det för skillnad om jag graderar min tumstock i sekunder, istället för millimeter?
Citera
2025-07-08, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jag tycker detta på något vis låter som om han bara bytt namn på storheterna, och kallar tid för rum, och tvärtom!

Vad gör det för skillnad om jag graderar min tumstock i sekunder, istället för millimeter?
Nej det är inte det han gör. Han har fortfarande 3d rum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in