• 2
  • 3
2025-07-24, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Klart det är en okej gräns, serieproducerade mopeder kan omöjligt gå exakt i 45 allihopa. Och trimmar man en moped så gör man det väl inte för att uppnå ynka det där.

Om det nu är en gräns. Allt tyder på att det är en myt, eftersom ingen kan visa var det här står skrivet. Någon form av förordningen måste det finnas i.
Citera
2025-07-24, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Ja detär nog att däcken kan variera

Hastighetsmätaren på en moped mäter vanligtvis hastigheten genom att registrera hjulens rotationshastighet. Detta kan göras med hjälp av en magnetisk hastighetsmätare eller en sensor som är kopplad till växellådan eller hjulnavet.

Ja, det stämmer att det är så hastighetsmätaren fungerar.

Tror inte att det är storleken på hjulen som gör att det finns en diff. En 10-tums scooter går inte att sätta större hjul på. Det finns inte plats. Till exempel.
Citera
2025-07-24, 07:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
[quote=troligengud|92499648] Hjulen beräknas vara normala antagligenJag har sagt det flera gånger,
Beorende på däck så kan diametern skilja några % mellan nytt o slitet.

Citat:
Min visa 72 när det var nerför.
Jag har haft mätare som visat både för mycket och för lite med stor o liten marginal, nuförtiden när det finns gps i var o varannan mobiltelefon så är det ett rätt dåligt argument att inte ha koll på hastigheten.

Citat:
Ursprungligen postat av gart
Om det nu är en gräns. Allt tyder på att det är en myt, eftersom ingen kan visa var det här står skrivet. Någon form av förordningen måste det finnas i.
Citera
2025-07-24, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Nu får du för fan skärpa dig. Är du tretton år? Vad är din källa på att 52 km/h är en tillåten hastighet på en klass 1-moped?

Jag har ägnat många timmar åt att läsa igenom föreskrifter från bland annat Transportstyrelsen. Jag har letat domar (hittat två). Jag har lusläst lagar och förordningar.

INGENSTANS finns det belägg för att en klass 1-moppe får gå att köra i 52 km/h. Nu får du se till att belägga det du säger.
Citera
2025-07-24, 17:55
Medlem
https://www.twostrokerider.se/forum/...pic.php?t=3359
Forummedlemmen Järnet60 var med på ett antal moppeforum förr, och jobbade som MC-polis i stockholmsområdet. Inte sett till honom på många år, men i länken hittar du i alla fall ett inlägg där han nämner att 52km är gränsen där det blir olagligt.
Citera
2025-07-25, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 00-00-00
https://www.twostrokerider.se/forum/...pic.php?t=3359
Forummedlemmen Järnet60 var med på ett antal moppeforum förr, och jobbade som MC-polis i stockholmsområdet. Inte sett till honom på många år, men i länken hittar du i alla fall ett inlägg där han nämner att 52km är gränsen där det blir olagligt.

Tack för att du hittade en länk, det är ju bättre än inget.

Den användaren ("Järnet60") skriver inte att 52 är gränsen. Han säger att "En EU-Moped får gå i max 51 km/h, går den snabbare så är det olovlig körning.". Det folk säger är ju att en klass 1-moppe FÅR GÅ i 52. Så det stämmer inte.

Men egentligen spelar det där ingen roll. Finns det verkligen ingen i den här tråden som fattar att det behövs en källa med verklig auktoritet?

Antag att jag kör trimmad moppe och blir åtalad. Den går i 51 km/h. Jag blir kallad till rätten. Ska jag sitta där och säga "Joeserru, jag vill fästa rättens uppmärksamhet på att den anonyma användaren Järnet60, som säger att han är polis, en gång 2008 skrev på ett moppeforum att en klass 1 får gå 52, så det är bara att lägga ned åtalet och låta mig gå."

Rättens ledamöter skulle tro att jag hade inhalerat bensinen istället för att tanka moppen med den.

Fattar ni inte att det inte är så det funkar? Källan måste vara någon form av lag, förordning, eller på något sätt äga juridisk tyngd på *riktigt*.
Citera
2025-09-03, 00:45
Medlem
Eu mopeder går fortare efter ett tag.
När de blivit "inkörda" några 100 mil så blir variatorremmen lite blanksliten och orkar klättra högre upp på remskivorna i variatorn,vilket ger högre hastighet.
Det går inte åt lika mycket kraft från motorn för att åstadkomma detta heller, därigenom ökar hastigheten med tiden.
Byter du till en ny rem i variatorn så går den runt 40-45km/tim i ett par hundra mil igen, därefter ökar farten sakta,sakta, ju längre du kör,det gör att max hastigheten stannar på typ 50-65km/tim..
Senast redigerad av Cuttherope 2025-09-03 kl. 00:48.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in