Citat:
Ursprungligen postat av
00-00-00
https://www.twostrokerider.se/forum/...pic.php?t=3359
Forummedlemmen Järnet60 var med på ett antal moppeforum förr, och jobbade som MC-polis i stockholmsområdet. Inte sett till honom på många år, men i länken hittar du i alla fall ett inlägg där han nämner att 52km är gränsen där det blir olagligt.
Tack för att du hittade en länk, det är ju bättre än inget.
Den användaren ("Järnet60") skriver inte att 52 är gränsen. Han säger att "En EU-Moped får gå i max 51 km/h, går den snabbare så är det olovlig körning.". Det folk säger är ju att en klass 1-moppe FÅR GÅ i 52. Så det stämmer inte.
Men egentligen spelar det där ingen roll. Finns det verkligen ingen i den här tråden som fattar att det behövs en källa med verklig auktoritet?
Antag att jag kör trimmad moppe och blir åtalad. Den går i 51 km/h. Jag blir kallad till rätten. Ska jag sitta där och säga "Joeserru, jag vill fästa rättens uppmärksamhet på att den anonyma användaren Järnet60, som säger att han är polis, en gång 2008 skrev på ett moppeforum att en klass 1 får gå 52, så det är bara att lägga ned åtalet och låta mig gå."
Rättens ledamöter skulle tro att jag hade inhalerat bensinen istället för att tanka moppen med den.
Fattar ni inte att det inte är så det funkar? Källan måste vara någon form av lag, förordning, eller på något sätt äga juridisk tyngd på *riktigt*.