2025-07-04, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Kanske i politiska kretsar, det är många politiker som ljugit och ljuger om sina studier.

Men vid nyanställning på min arbetsplats blir man direkt dumpad om det framkommer oegentligheter i ansökan och CV. Och som oegentligheter räknas också att uttrycka sig "luddigt", och det blir fler och fler som går i den fällan. Det verkar som om en kombination av att inbilla sig att "ingen kollar" och "bara man tar sig till intervju på nåt sätt så spelar det ingen roll [vad man skrivit i ansökan/CV]". Men vår HR kollar allt (för de utvalda sökande som går vidare) och det spelar rätt stor roll om man ljugit (för då blir man direkt dumpad).

Vill man poängtera pågående studier kan man skriva t.ex. "Påbörjade studier i det-och-det-programmet är X (20 av 120 poäng)."
Stämmer att vissa företag gör så: Blev lite paff och fick rota igenom gömmorna efter mina gamla betyg när jag fick jobbet hos min nuvarande arbetsgivare. Tog lite tid och kopiering då jag faktiskt aldrig visat upp dem för mina tidigare arbetsgivare: Enbart min första då jag var tjänstledig men fick hjälp med studiematerial etc efter uppvisande av avklarade studier. Var nog ren röta faktiskt.
Sen lite intressant att det är OK att i efterhand ändra sitt CV. Men nu är det ju bara de som styr vårt land då är det inte så noga.
Citera
2025-07-04, 16:15
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noapojken2015
Liberalernas nya partiledare hann knappt presentera dig själv innan det var dags för ett pinsamt avslöjande, Simon Mohamsson har ljugit om sin utbildning.
Hon har ingen masterexamen utan nån enstaka kurs på Åbo akademi.
Vi fy, vilka politiker vi har!
Hen har kanske en väldigt liberal syn på utbildning och erfarenhet?
Citera
2025-07-04, 16:25
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryMachine
Aftonbladet bedriver en hets som närmast kan beskrivas som förtal, på regeringens hemsida står det klart och tydligt vad Simon Mohamsson har för utbildning:

https://regeringen.se/sveriges-reger...ona-mohamsson/

Hon hade skrivit att hon hade en Master på sin Linkedin. Detta var lögn. Hade inte Aftonbladet avslöjat henne hade Mastern stått med i hennes CV på regeringens hemsida också.
Senast redigerad av Ganonito 2025-07-04 kl. 16:30.
Citera
2025-07-04, 16:36
Medlem
Muhamedsson gör skäl för namnet.
Att en partiledare och utbildningsminister blir ertappad med en sådan lögn måste vara helt förödande.
Det blir utför direkt i fråga om förtroende.
Citera
2025-07-04, 16:38
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrass
Hon ljög, eller far med osanning, är det såna vi vill ha i styret i Sverige?
Va? Har någon överdrivit sina meriter på en rekryteringsplattform? Nu går sannerligen skam på torra land. Men visst är det väl så att hon älskar att ha många järn i elden och brinner för att leverera resultat? Snart kommer du väl påstå att hon inte heller pratar flytande engelska? Lova mig att så inte är fallet! För om vi inte kan lita på integriteten i en HR-rekrytering, är det då egentligen ens meningsfullt för människan att fortsätta?
Senast redigerad av brukstjack 2025-07-04 kl. 16:42.
Citera
2025-07-04, 16:39
Man skriver inte upp utbildningar som man har påbörjat, det vet varenda akademiker. Det ör inte ett misstag, hon har medvetet vilselett. Man tänker på Refat och doktorshatten. Lurendrejar-kärring.
Citera
2025-07-04, 16:40
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Hon har inte ljugit om sin utbildning. På regeringens hemsida har det hela tiden stått korrekta uppgifter om hennes utbildningsbakgrund, vad är det som du har svårt att förstå med det?

Idiot. Hon tillskriver sej själv en master utan att ha dessa meriter.
Men hon kanske identifierar sej som någon med en master examen och det är tillräckligt enligt vänsterblivna fårskallar som dej.

Jag har en vacker master examendiplom på min vägg.
Och den är välförtjänt. Där ligger både hon och du i lä.
Citera
2025-07-04, 16:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hon ljög på sin Linkedinsida. CV:t på regeringens hemsida kom upp först EFTER Aftonbladets granskning. Vad är det som du har svårt att förstå med det?

Nej din idiot, det är helt fel, varför ljuger du? CV:t på regeringens hemsida kommer upp samma dag som utnämningen till minister sker.
Typiskt lågbegåvade att dyrka aftonbladet som någon slags sanningssägare, patetiskt.
Jag noterar dessutom att du inte vill kommentera din egen "utbildning" vilket får mig att tro att du är ett drägg.
Citera
2025-07-04, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sasha08
Vad förväntade man sig av henne? Hon ändrade även sitt Musse efternamn så det låter mer skandinaviskt!

Hon var åtta år när familjen bytte efternamn ditt spån.
Citera
2025-07-04, 16:44
Medlem
Citat:
Aftonbladet bedriver en hets som närmast kan beskrivas som förtal, på regeringens hemsida står det klart och tydligt vad Simon Mohamsson har för utbildning:

https://regeringen.se/sveriges-reger...ona-mohamsson/
Publicerad igår...
Citera
2025-07-04, 16:45
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Va? Har någon överdrivit sina meriter på en rekryteringsplattform? Nu går sannerligen skam på torra land. Men visst är det väl så att hon älskar att ha många järn i elden och brinner för att leverera resultat? Snart kommer du väl påstå att hon inte heller pratar flytande engelska? Lova mig att så inte är fallet! För om vi inte kan lita på integriteten i en HR-rekrytering, är det då egentligen ens meningsfullt för människan att fortsätta?

Hon har inte överdrivit. Har man ingen masterexamen, och säger att man har det, så är det lögn!
Citera
2025-07-04, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vad innebär Master egentligen? Är det uppsatsen

Att man läst ett visst antal poäng på alla nivåer inom ett program och att man gjort någon typ av master thesis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in