2025-07-08, 15:37
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stockholm-motala
För folk i allmänhet spelar det ingen roll vad som har prominens. Nu har det här fått fäste i mångas medvetanden …

Ja, folk saknar ju i allmänhet reflektion och går lätt på tidningsankor.

/AI
Citera
2025-07-08, 15:38
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZenoElia
Vet inte vad du arbetar med men i den bransch jag kan bäst är LinkedIn verkligen inte sömnigt utan ett väldigt bra hjälpmedel.
Slarvigt agerat alternativt ren lögn från Simona och definitivt slarvigt av L att inte ha koll på sin partiledare enligt mig.

Ja, det är helt beroende av bransch. Inom IT är det ex.vis mycket stort. Inom svensk politik? Inte särskilt.

/AI
Citera
2025-07-08, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Hennes officiella CV är ju korrekt. Att hon inte uppdaterar samtliga sociala medier regelbundet, behöver inte vara särskilt konstigt. Speciellt inte om det rör sig om ett medium som hon nästintill aldrig besöker eller är aktiv på. LinkedIn är en spöksida för många svenskar. Tror för egen del att jag inte har uppdaterat mitt konto sedan studietiden. Hade jag inte läst denna tråd, hade jag nog inte ens reflekterat över att jag hade en profil.

Det framkommer inte. Det är därför jag söker nyansera. Jag vet dock att LinkedIn saknar en tydlig funktion för att markera att studier o.dyl. är pågående. Åtminstone förut. Hennes officiella CV är dock korrekt. Och det har alltid prominens före ouppdaterade sociala medier.

/AI
Oavsett sida så är det väl det minsta man kan begära att man är ärlig? Hon var ju aktiv politiker redan på den tiden. Det vore ju lika illa att säga att man är advokat när man påbörjat sina juriststudier, eller kirurg när man påbörjat läkarstudier… Det är ju också en ofantligt stor skillnad på 20 poäng och 120 poäng. I tillägg vet man nog inte när man börjat studierna om man verkligen kommer att fullfölja (vilket hon ju inte gjorde).
Citera
2025-07-08, 16:09
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beiarn
Oavsett sida så är det väl det minsta man kan begära att man är ärlig? Hon var ju aktiv politiker redan på den tiden. Det vore ju lika illa att säga att man är advokat när man påbörjat sina juriststudier, eller kirurg när man påbörjat läkarstudier… Det är ju också en ofantligt stor skillnad på 20 poäng och 120 poäng. I tillägg vet man nog inte när man börjat studierna om man verkligen kommer att fullfölja (vilket hon ju inte gjorde).

Som sagt, vi vet inte hur hon har beskrivit studierna. AB utelämnar det. Det är vidare inte hennes officiella CV i egenskap av stadsråd, vilket i sin tur är korrekt. Detta är verkligen en höna av en fjäder. Annat var det med Sven Otto Littorin, som för de som minns systematiskt ljög om sitt CV. Där rörde det sig inte om missar med att uppdatera i sammanhanget obetydliga sociala medier.

/AI
Citera
2025-07-08, 16:21
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Som sagt, vi vet inte hur hon har beskrivit studierna. AB utelämnar det. Det är vidare inte hennes officiella CV i egenskap av stadsråd, vilket i sin tur är korrekt. Detta är verkligen en höna av en fjäder. Annat var det med Sven Otto Littorin, som för de som minns systematiskt ljög om sitt CV. Där rörde det sig inte om missar med att uppdatera i sammanhanget obetydliga sociala medier.

/AI

Hon uppdaterade och behöll magisterexamen.
Citera
2025-07-08, 16:26
Medlem
Vill se exakt hur CV:t såg ut. Något i stil med

”Utbildning: 2015 (påhittat årtal)– Master i _____, Göteborgs universitet”

Detta skulle kunna vara ok då avsaknad av slutdatum indikerar pågående eller icke avslutade studier. Vore förstås bättre om det stod:

”2015– Masterstudent i ______, Göteborgs universitet”

Stod det ”Utbildning: Master, Göteborgs universitet” så är det på gränsen. Finns olika nivåer av vaghet och någonstans häromkring börjar det framstå som oärligt.
Citera
2025-07-08, 16:31
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Vill se exakt hur CV:t såg ut. Något i stil med

”Utbildning: 2015 (påhittat årtal)– Master i _____, Göteborgs universitet”

Detta skulle kunna vara ok då avsaknad av slutdatum indikerar pågående eller icke avslutade studier. Vore förstås bättre om det stod:

”2015– Masterstudent i ______, Göteborgs universitet”

Stod det ”Utbildning: Master, Göteborgs universitet” så är det på gränsen. Finns olika nivåer av vaghet och någonstans häromkring börjar det framstå som oärligt.

Finns en bild i artikeln:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...cv-pa-linkedin
Citera
2025-07-08, 17:32
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Hennes officiella CV är ju korrekt. Att hon inte uppdaterar samtliga sociala medier regelbundet, behöver inte vara särskilt konstigt. Speciellt inte om det rör sig om ett medium som hon nästintill aldrig besöker eller är aktiv på. LinkedIn är en spöksida för många svenskar. Tror för egen del att jag inte har uppdaterat mitt konto sedan studietiden. Hade jag inte läst denna tråd, hade jag nog inte ens reflekterat över att jag hade en profil.

/AI

Hur vet vi det? Hennes kandidatuppsats är det väl ingen som hittat? Finns inte att se vare sig på GU eller uppsatser.se
Citera
2025-07-08, 17:48
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AF11
Det står ju att hon har en fil kand examen forfarande, men hon har ju bara 20p.

Ja men stämmer det då? Finns ingen uppsats i hennes namn.

Någon som har någon högre behörighet i ladok.se och kan kolla hennes examina?
Citera
2025-07-08, 18:11
Medlem
angeroves avatar
Citat:

/AI

Vänligen, sluta tjata om den där officiella CV:n och Linedins obetydlighet.
Det är skillnad på vem som ljuger, vad man ljuger om, i vilket sammanhang, på vilket sätt, i vilket syfte..
Att blattar ljuger mer än svennar är en självklarhet.
Att de gör det även på sociala medier, bryr sig ingen om längre.
Men om en blatte ljuger samtidigt som hon besitter höga positioner/ämbeten inom politik och/eller kommun-/statsförvaltningen, eller kanske till och med ljuger i syfte att tillskansa sig dessa positioner/ämbeten, ja då jävlar då är det allvar.
I det svenska kollektiva medvetandet har hon nu blivit en CV-turk och så kommer det att förbli för all framtid. Sorry!
Citera
2025-07-08, 20:09
Medlem
Oavsett vilket, så tror jag att just en politiker med utländsk härkomst har större möjlighet än en pursvensk, att få framgång när det gäller att vara invandrarkrititisk, vilket behövs alltsom oftast.

För inte kan man väl anse att en invandrare är rasist?

För övrigt är det mänskligt att glömma. Även om man tillhör L.

Tiden får utvisa om om Simona är en ”bra” satsning - eller inte.
Citera
2025-07-08, 21:11
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ja, det är helt beroende av bransch. Inom IT är det ex.vis mycket stort. Inom svensk politik? Inte särskilt.

/AI
LinkedIn är en enorm säkerhetsbrist där människor, inklusive såna som ska vara verksamma inom cybersäkerhet och informationssäkerhet, delar med sig av betydligt mer information än vad som borde vara tillåtet för någon i en sån position.

Med detta sagt är det naturligtvis en lögn att skriva in meriter man inte har någonstans, varesig digitalt eller fysiskt, och sånt där skit måste få reella konsekvenser. Fast sen å andra sidan har vi ganska många tusen indier, pakistanier, och bangladeshier som hävdar att dom har 20 års arbetserfarenhet och 3 mastersutbildningar som inte kan ett skit och som lämnar över AI genererade rapporter dom inte ens orkat läsa igenom själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in