Citat:
Ursprungligen postat av
Paris24
Han fick lägsta tänkbara straff för det han var skyldig till. Så det kan inte förekomma en mildare våldtäkt. Första dagen på jobbet, ung tjej, hotas med kniv, på sitt jobb som är ett slags statligt jobb postnord.
Usch min dotter läser till jurist. Jag måste analysera detta med henne, hur svenska domare kan bli så totalt hjärndöda.
Utifrån vad jag läste i massmedia, så var det stora skälet att GM var ostraffad tidigare och det normala är utgå från den lägre delen av skala. Men det var väl någon eller några av domarna som ville döma högre. Så det var nog på gränsen för ett högre straff.
Din dotter kommer säga att domarna följde praxis. TR tittar i princip i tabeller och sen utdömer de straffet. Det är bättre i till ex UK, där kan du som medborgare gå in och titta på tabellerna och se utifrån tabellerna hur domarna tänker.
Sen dömdes han för Grov våldtäkt inte våldtäkt, så mildare finns. Men det var inget fel på rubriceringen.
PS Sen vet inte jag om de tog hänsyn till hans psykiska ohälsa och att han ville erkänna.