2025-08-30, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Jaha nej alltså det är det jag också undrar över, deras psyke. Lät som du kanske vet något om detta

Om de nu är så att vanliga yrkesarbeten är behäftigat med stora risker för överfall på blanka dagen, viktigt att förstå hur dessa tänker man kanske har anhöriga som är kvinnor. Menade du att det ger han en större hedersbost att våldta en icke besudlad kvinna eller hur menade du, och det kan driva till att våldta vanliga på blanka dagen?
Nej, jag vet ingenting, men jag befarar att det är så att han fantiserar om en ”riktig” svensk tjej, kanske ett slags utslag av att han känner sig främmande i ett nytt land, frustration över det, att han längtar och sedan bryter hans sjuka jag igenom, hans kulturella arv, och han tar för sig av det han vill ha. Stundens ingivelse, kanske, men ändå väldigt beräknande.
Citera
2025-08-30, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Han fick lägsta tänkbara straff för det han var skyldig till. Så det kan inte förekomma en mildare våldtäkt. Första dagen på jobbet, ung tjej, hotas med kniv, på sitt jobb som är ett slags statligt jobb postnord.

Usch min dotter läser till jurist. Jag måste analysera detta med henne, hur svenska domare kan bli så totalt hjärndöda.

Utifrån vad jag läste i massmedia, så var det stora skälet att GM var ostraffad tidigare och det normala är utgå från den lägre delen av skala. Men det var väl någon eller några av domarna som ville döma högre. Så det var nog på gränsen för ett högre straff.

Din dotter kommer säga att domarna följde praxis. TR tittar i princip i tabeller och sen utdömer de straffet. Det är bättre i till ex UK, där kan du som medborgare gå in och titta på tabellerna och se utifrån tabellerna hur domarna tänker.

Sen dömdes han för Grov våldtäkt inte våldtäkt, så mildare finns. Men det var inget fel på rubriceringen.

PS Sen vet inte jag om de tog hänsyn till hans psykiska ohälsa och att han ville erkänna.
Citera
2025-08-30, 11:19
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Utifrån vad jag läste i massmedia, så var det stora skälet att GM var ostraffad tidigare och det normala är utgå från den lägre delen av skala. Men det var väl någon eller några av domarna som ville döma högre. Så det var nog på gränsen för ett högre straff.

Din dotter kommer säga att domarna följde praxis. TR tittar i princip i tabeller och sen utdömer de straffet. Det är bättre i till ex UK, där kan du som medborgare gå in och titta på tabellerna och se utifrån tabellerna hur domarna tänker.

Sen dömdes han för Grov våldtäkt inte våldtäkt, så mildare finns. Men det var inget fel på rubriceringen.

PS Sen vet inte jag om de tog hänsyn till hans psykiska ohälsa och att han ville erkänna.
Hur fungerar historiken med invandrare? Domstolen har ju inte tillgång till hans straffregister mellan 15-20 år t.ex, som finns i hans ursprungsland.
Citera
2025-08-30, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Hur fungerar historiken med invandrare? Domstolen har ju inte tillgång till hans straffregister mellan 15-20 år t.ex, som finns i hans ursprungsland.

Han kom väl till Sverige 2012. Hur gammal var han? Domstolen kan väl begära in det. I Norden fungerar det utmärkt. Säker mycket sämre med länder som Afghanistan/Iran. Men våldtäktsmän döms väl lite hårdare där om de nu döms.
Citera
2025-08-30, 11:46
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuldkalvenAxel
5 år är minimistraffet för grov våldtäkt så lite till borde han få. Sverige kunde hyra fängelseplatser i Kabul så att han kunde få sitta av sitt straff där.
Åklagaren yrkade tydligen på ett längre fängelsestraff än fem år, för den grova våldtäkten.
Med lite tur, kan det bli verklighet.

Ett citat från den senaste SVT-artikeln:
Citat:
– Jag kommer nu läsa igenom domen i lugn och ro och se om det finns skäl att överklaga domen vad gäller straffets längd

Ja, inlåsningen borde ske i någon fängelsehåla, i något U-land.
Citera
2025-08-30, 13:32
Medlem
Vad oväntat att woke vänstertidningen Aftonbladet inte publicerat hans bild, Expressen har däremot gjort det.
Citera
2025-08-30, 14:45
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magdamoderat
Han gillade säkert att ta för sig med våld. Han påstår att han var kåt, men våldtäkt är framför allt ett våldsbrott, det handlar om tvång och dominans. En extra krydda för honom att det handlar om någon vardagsperson, och inte dumma slampor från krogen. Den upplevelsen han fick nu kan han inte få någon annanstans.

Hoppas det var värt 5 år i fängelse och 350.000 kr då! Fortfarande ett ganska dyrt knull, våld eller icke.
Jag antar att det inte är sista gången han var kåt i livet heller, så det blir nog många gånger in och ut ur finkan och kanske miljontals kronor till innan gubbkuken slaknar för gott, för den grabben!

Medan han är i fängelset kan han säkert också se till att få bli knullad i röven med våld, och det våldssexet får han åtminstone gratis
Citera
2025-08-30, 14:49
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Hoppas det var värt 5 år i fängelse och 350.000 kr då! Fortfarande ett ganska dyrt knull, våld eller icke.
Jag antar att det inte är sista gången han var kåt i livet heller, så det blir nog många gånger in och ut ur finkan och kanske miljontals kronor till innan gubbkuken slaknar för gott, för den grabben!

Medan han är i fängelset kan han säkert också se till att få bli knullad i röven med våld, och det våldssexet får han åtminstone gratis
Du tror att han kommer att betala skadeståndet?
Citera
2025-08-30, 14:55
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Du tror att han kommer att betala skadeståndet?

"Utöver fängelse, så döms [GMs namn] även att betala 350 000 kronor i skadestånd till sitt offer. Domstolen beslutar om kvarstad på så mycket av hans egendom så att skadeståndet täcks."

Källa: https://samnytt.se/nu-doms-reinfeldt...rig-brevbarare

Jadu, han kanske inte vill, men domstolen verkar ha sett till att det kommer bli så nu
Som tur är verkade han ha egendom som täcker upp för det. Tråkigt för honom att det kommer utmätas ur den till slut
Citera
2025-08-30, 14:57
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
"Utöver fängelse, så döms [GMs namn] även att betala 350 000 kronor i skadestånd till sitt offer. Domstolen beslutar om kvarstad på så mycket av hans egendom så att skadeståndet täcks."

Källa: https://samnytt.se/nu-doms-reinfeldt...rig-brevbarare

Jadu, han kanske inte vill, men domstolen verkar ha sett till att det kommer bli så nu
Som tur är verkade han ha egendom som täcker upp för det. Tråkigt för honom att det kommer utmätas ur den till slut
Hoppas verkligen att det blir så.

Tack för info!
Citera
2025-08-30, 15:20
Medlem
Citat:

Han hade ju förberett sig med kniv, så han visste vad han gjorde och varför. Det tyder tyvärr på en potentiellt repetitiv förslagenhet.
Citera
2025-08-30, 15:23
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magdamoderat
Han hade ju förberett sig med kniv, så han visste vad han gjorde och varför. Det tyder tyvärr på en potentiellt repetitiv förslagenhet.

Dra in medborgarskapet och utvisa. Svårare än så borde det inte vara. Men nu pratar vi om Sverige här, så naturligtvis skall han få stanna och gå på bidrag livet ut!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in