2025-07-03, 16:55
Medlem
Hej, jag har fått vad jag tror är ett fästingbett men det är inte det "klassiska" röda ovala märket utan mer runt och blålila, ser ut som ett blåmärke i princip. Det ser ut som ett "bullseye", så vitt i mitten sen blålila runtom. Är under 5 cm i diameter och har inte direkt växt vad jag kan se, kanske jämt lite men är mer "suddigt" på yttersta kanterna. Var i kontakt med sjukhuset som sa att även om det kanske är borrelia så möter det inte kriterierna för att de ska skriva ut antibiotika då det måste vara minst 5 cm i diameter. Har googlat men hittar inte jättemycket om just märken med den färgen.

Hade vart lugnt men känner att jag har stela muskler idag, kan bero på annat men känns rätt så passande att det ska komma någon dag efter vad jag tror är ett fästingbett. Det fanns ingen fästing på själva bettet men mina katter som vistas i sängen brukar ha pyttepyttesmå fästingar som går av i sängen, då menar jag nykläcka larv storlek som knappt går att se med blotta ögat. Vad jag vet har jag aldrig haft en sådan sittandes så har bara antagit att de är för små för att ens bita fast sig.

Någon annan som fått liknande hudutslag pga fästingbett? Kan det vara något annat bett så som broms kanske? Tänkte jag hör här innan jag nojjar upp mig. Är uppmärksam på symptomen men har en tendens att manifestera symptom
Citera
2025-07-03, 19:17
Medlem
Fästingbett skall väl vara typ en liten röd bula på sin höjd.
Har du ringar runt så har du fått borrelia
Förutsatt att det är ett fästingbett då och inte en broms eller något annat skit.

Du borde köpa frysspray för fästingarna. Frys fästingen innan du drar loss den.
Dessutom kolla din kropp varje morgon o kväll efter bett.
Senast redigerad av 45Lokar 2025-07-03 kl. 19:20.
Citera
2025-07-03, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Fästingbett skall väl vara typ en liten röd bula på sin höjd.
Har du ringar runt så har du fått borrelia
Förutsatt att det är ett fästingbett då och inte en broms eller något annat skit.

Du borde köpa frysspray för fästingarna. Frys fästingen innan du drar loss den.
Dessutom kolla din kropp varje morgon o kväll efter bett.

Ja vanligtvis, men jag har läst att det kan se ut på olika sätt också. Nu hade jag ju ingen fästing som satt fast på mig, men kan däremot ha bitit mig (nykläckta som inte får ordentligt tag). Jag håller allt rätt bra koll men det är då när jag sover som det har hänt i princip alla gånger jag haft ett fästingbett. Då kommer de små jävlarna som dracula.
Citera
2025-07-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luderpingvinen
Hej, jag har fått vad jag tror är ett fästingbett men det är inte det "klassiska" röda ovala märket utan mer runt och blålila, ser ut som ett blåmärke i princip. Det ser ut som ett "bullseye", så vitt i mitten sen blålila runtom. Är under 5 cm i diameter och har inte direkt växt vad jag kan se, kanske jämt lite men är mer "suddigt" på yttersta kanterna. Var i kontakt med sjukhuset som sa att även om det kanske är borrelia så möter det inte kriterierna för att de ska skriva ut antibiotika då det måste vara minst 5 cm i diameter. Har googlat men hittar inte jättemycket om just märken med den färgen.

Hade vart lugnt men känner att jag har stela muskler idag, kan bero på annat men känns rätt så passande att det ska komma någon dag efter vad jag tror är ett fästingbett. Det fanns ingen fästing på själva bettet men mina katter som vistas i sängen brukar ha pyttepyttesmå fästingar som går av i sängen, då menar jag nykläcka larv storlek som knappt går att se med blotta ögat. Vad jag vet har jag aldrig haft en sådan sittandes så har bara antagit att de är för små för att ens bita fast sig.

Någon annan som fått liknande hudutslag pga fästingbett? Kan det vara något annat bett så som broms kanske? Tänkte jag hör här innan jag nojjar upp mig. Är uppmärksam på symptomen men har en tendens att manifestera symptom

Jag har haft borrelia och fick ett stort rött märke som växte för var dag, det var också väldigt varm där jag blev biten gick till VC och fick antibiotika! Kolla den här länken om du är orolig! https://www.1177.se/Stockholm/sjukdo...uden/borrelia/
Citera
2025-07-03, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luderpingvinen
Ja vanligtvis, men jag har läst att det kan se ut på olika sätt också. Nu hade jag ju ingen fästing som satt fast på mig, men kan däremot ha bitit mig (nykläckta som inte får ordentligt tag). Jag håller allt rätt bra koll men det är då när jag sover som det har hänt i princip alla gånger jag haft ett fästingbett. Då kommer de små jävlarna som dracula.

Ha inte katter i sängen.
Är det små fästingar så får man troligen inte borrelia då de inte hunnit bli smittade än.
Men den minsta sorten/första stadiet, nymfer eller vad de nu kallas går ju knappt att se med ögat.

Kanske du kan ha en artificiell värmekälla bredvid dig i sängen som de hellre kryper mot?
Ju varmare desto mer dras de mot denna istället för din kropp.

Besök sjukvården för ett ordentligt utlåtande.
Citera
2025-07-04, 11:55
Medlem
SysterMorbids avatar
Tiden är viktig också, symtom på borrelia kommer som tidigast 7 dagar efter bettet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in