2025-07-06, 13:50
Medlem
Varför är inte ett 138 årigt företag skuldfritt?

Sandvik var nästan helt skuldfritt före pandemin
Citera
2025-07-06, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Hur ska man nu få till 70-talets sommarstugemat? Dansk/Holländsk burkskinka, färskpotatis och mimosasallad?
Haha mimosasallad och ditt menyförslag var det första som poppade upp i min skalle. Måste köpa ett par burkar och testa.

Del Monte gör en ganska vettig juice i burk. Den påminner lite om spadet i frukt cocktail. Den kommer jag sakna.
Citera
2025-07-07, 00:28
Medlem
Månsans avatar
Kuriöst. Hur kan ett företag med sådana kvalitetsprodukter hamna på obestånd?
Jag är särskilt svag för Del Montes persikohalvor. Måste serveras iskalla, gärna att burken legat i frysen en stund. Ett utmärkt mellanmål. Ska inhandla ett par burkar redan imorrn.
Citera
2025-07-07, 08:08
Medlem
Under min barndom köpte vi alltid deras blaskiga juice till frukostbordet, det var tiden före skruvkork
Citera
2025-07-07, 08:59
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abwehr
Lokala pizzerian när jag växte upp hade en pizza som hette Macedonia..Tomat,ost och fruktcocktail.
Vi hetsade alltid varandra att köpa den och äta upp hela om man förlorade ett vad (en så kallad challenge nu bland kidsen)
Förstår att underlaget för de som vill ha konserverad frukt har falnat...

Nä fy vale! Låter värre än ananas!
Citera
2025-07-07, 09:45
Medlem
När jag var barn, fick vi fruktcocktail ibland. I många år trodde jag att det egentligen var grönsaker. De vita bitarna var potatis, de oranga morötter, de runda gröna ärtor, och de röda lingon.
Citera
2025-07-22, 19:59
Medlem
Ja, man borde kanske köpa en burk och återuppliva gamla minnen innan de försvinner för gott...
Citat:
Ursprungligen postat av Storstaffan
Päronhalvor med After eight! Ljuva minnen!
Citera
2025-07-23, 12:56
Medlem
Sladdarens avatar
Apropå samlarobjekt, så tror jag faktiskt på att det är en växande trend
Om vi betänker oss att du skulle köpa 20 mat varor som konserver eller skafferivaror ifrån 70 talet som såldes på konsum eller nåt. Så har ju både förpackningen en ganska unik stil, design och ingredienserna som står på förpackningen kanske och datum.

Även om förpackningen skulle vara tom så är kartongen eller annat värdefullt för vissa samlare.. som skulle betala en ganska fin slant tror jag. Man skulle kunna göra en stor tavla av det ochså genom att platta till varje förpackning genom att klippa till det så den blir fyllt utvikt

Eller har jag fel ?

Ex
https://www.land.se/mat-dryck/alskad...fran-barndomen
Citera
2025-07-27, 13:09
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Varför är inte ett 138 årigt företag skuldfritt?

Sandvik var nästan helt skuldfritt före pandemin
De är så besatta i USA att suga ur vart enda cent ur företagen de kan, så gissar på detta.

En stor favorit som inte funnits i Sverige på väldans massa år, det är deras chilisås som smakade helt fantastiskt.
Lyckades sto en flaska från morsan för något år sedan och den sista, sicken underbar nostalgi det var.

Och finns ingen annan produkt som ens kom nära den.
Citera
2025-07-27, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
De är så besatta i USA att suga ur vart enda cent ur företagen de kan, så gissar på detta.

En stor favorit som inte funnits i Sverige på väldans massa år, det är deras chilisås som smakade helt fantastiskt.
Lyckades sto en flaska från morsan för något år sedan och den sista, sicken underbar nostalgi det var.

Och finns ingen annan produkt som ens kom nära den.

jag gissar att djupfryst är en stooor del av nedgången
Citera
2025-07-27, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Ja, dom är i Chapter 11, dvs i rekonstruktion, och hoppas att någon vill ta över bolaget.

Eftersom skulderna skrivs ner, och det var höga räntor som knäckte dem, så kan det nog bli fruktcocktail även i framtiden...

LL

Räntor på lånen då?
Citera
2025-07-27, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Räntor på lånen då?
Om lånen skrivs ner minskar även räntorna.

Om ett företag har stora skulder och riskerar konkurs, så kan ibland borgenärerna välja att få tillbaka delar av skulderna och fortsätta att göra affärer med bolaget istället för att få tillbaka delar samtidigt som företaget försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in