• 1
  • 2
2025-07-02, 22:11
Medlem
Jag funderar på att införskaffa mig en begagnad bil.

En vän rådgav mig att man skulle kolla upp fordonshistorik m.h.a. registreringsskylten på carfax eller biluppgifter för att få fram information om bilen för att se att den inte haft för många ägare o.s.v..

Nu när jag själv letar efter bilar så märker jag att många säljare har lagt ut bilder på bilen tagna i skeva vinklar som döljer regplåten, eller så blurrar dem bort regplåten helt och hållet. Vad är bakgrunden till detta tillvägagångssätt?

Ni som är mer insatta i bilhandel, gör säljare detta för att skydda sin integritet, eller för att förhindra att man snabbt skall kunna eftersöka fakta om bilen i fråga?
Citera
2025-07-02, 22:16
Medlem
Har fått för mig att många gör det för att skydda sin integritet. Skulle inte se det som ett varningstecken i sig.

Det är bara att fråga om regnumret och säga att du vill kolla upp lite saker. Säger de nej då så är det en jättestor red flag.
Citera
2025-07-02, 23:30
Medlem
Det förekommer även i annonser från handlare, helt obegripligt. Det finns ju allehanda uppgifter som kan vara intressanta för en presumtiv köpare, allt från dragvikter till mått på bilen.

Bäst är att gå vidare, kika på nästa objekt istället!
Citera
2025-07-02, 23:41
Medlem
Det blir ännu lustigare när de döljer regnr men sätter ut mobilnr/telefonnr. Kan man identifiera ägaren så kan man även se vilka fordon den äger samt vilka som även finns med samma adress. Jag vill kunna kolla fordonet lite, innan, i dess historia.
Citera
2025-07-03, 00:18
Medlem
Man blurrar för att kunna solla bort alla idioter (brushor) som svarar på annonsen, utan att riskera repressalier.
Absolut ingen redflag.
Svarar du på annonsen med vettig svenska kommer du få alla uppgifter du ber om.
Citera
2025-07-03, 00:21
Medlem
franges avatar
Det handlar om att man inte vill att folk (blattar) skall leta upp adressen för att mitt i natten dyka upp med sju brushor och kräva att få bilen för 1/5 av utsatt pris. Sådant händer titt som tätt.
Citera
2025-07-03, 01:32
Medlem
Inkommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det handlar om att man inte vill att folk (blattar) skall leta upp adressen för att mitt i natten dyka upp med sju brushor och kräva att få bilen för 1/5 av utsatt pris. Sådant händer titt som tätt.
Varför då? Varför går dom just på personer som ska sälja bilar? Dom borde väl kunna tvinga till sig vilken bil som helst även om den inte är till salu.
Låter bara som en dum ursäkt.

Skippa såna annonser. Det är säkerligen något fuffens.
Citera
2025-07-03, 03:32
Medlem
Onanikrems avatar
Säljer du en pizzaracer så är det en bra ide att dölja registreringsskylten, för att slippa bli uppringd av "kompis och sista priset bror" kl. 03 om natten. I värsta fall står de hela familjen på gården när man kommer hem, bjuder halva priset, och blir arga när man nekar "då de åkt så långt" Sålt några motorstarka BMW förr om åren så jag vet.

Säljer man en medel Volvo eller Toyota behövs det inte
Citera
2025-07-03, 07:25
Medlem
Det är skumt att inte visa regnummer. Skulle aldrig köpa bil av någon som gör det, vad har de att dölja?
Citera
2025-07-03, 07:29
Medlem
Baisianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propeller321
Jag funderar på att införskaffa mig en begagnad bil.

En vän rådgav mig att man skulle kolla upp fordonshistorik m.h.a. registreringsskylten på carfax eller biluppgifter för att få fram information om bilen för att se att den inte haft för många ägare o.s.v..

Nu när jag själv letar efter bilar så märker jag att många säljare har lagt ut bilder på bilen tagna i skeva vinklar som döljer regplåten, eller så blurrar dem bort regplåten helt och hållet. Vad är bakgrunden till detta tillvägagångssätt?

Ni som är mer insatta i bilhandel, gör säljare detta för att skydda sin integritet, eller för att förhindra att man snabbt skall kunna eftersöka fakta om bilen i fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av Bluetoo12
Det är skumt att inte visa regnummer. Skulle aldrig köpa bil av någon som gör det, vad har de att dölja?
Man gör det för att slippa få besök klockan två på natten av en hel BMW full av däcksparkande araber. Det handlar om säkerhet för säljaren. Tycker ni två att det verkar konstigt och skumt så är ni välkomna att scrolla förbi den bilen. Jag är övertygad om att säljaren struntar i vilket. Han hittar en annan köpare.
Senast redigerad av Baisianus 2025-07-03 kl. 07:32.
Citera
2025-07-03, 08:09
Medlem
VoktorDodkas avatar
I 9 fall av 10 är det bilhandlare med bilar med suspekt historia som dom inte vill visa att dom inte äger, att dom köpt den dagen innan för 1/10 av priset dom begär eller att dom inte heter "Nils" utan något som knappt går att uttala. Det är även vanligt att handlare döljer regnummer eftersom bilarna står på en privatperson, antingen sig själv eller någon "brorsa".

En annons med dolt regnummer låter man säljarens landsmän köpa, det finns gott om ärliga säljare om man bara letar lite.
Citera
2025-07-03, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det blir ännu lustigare när de döljer regnr men sätter ut mobilnr/telefonnr. Kan man identifiera ägaren så kan man även se vilka fordon den äger samt vilka som även finns med samma adress. Jag vill kunna kolla fordonet lite, innan, i dess historia.

Nej, det är rätt vanligt med olistade mobilnummer..t.ex mitt leder dig ingen vart.

/Dick
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in