Något som kanske inte direkt är kriminellt men som står i rak motsats till LF:s policys och som kan komma att uppröra många kunder är svågerpolitiken inom LF.
Jag hoppas att jag råkat ramla över ett engångsfall men så brukar det ju inte vara. Men till exemplet.
Ett privat byggföretag i Älvsborg gör en vinst på 5 miljoner/ år. Byggföretaget får LF:s kunder vid fastighetsskador där man utför arbete. LF rekommenderar och avtalar med byggbolaget över huvudet på kunden, den skadedrabbade. LF:s representant besiktigar sedan själv det färdiga huset och godkänner det trots brister. Så långt är det ju inte mer än pinsamt klandervärt. Vad som sedan uppdagas är att ägaren av byggbolaget jobbar själv på LF. Då blir det en allvarlig jävssituation som uppstår som lök på laxen. Med andra ord köper LF:s representant tjänster av en kollega som tjänar 5 miljoner om året på förloppet. Vid samtal har jag frågat, vad jag trodde var min LF representant, om han företräder mig eller byggbolaget. Jag fick inget svar men förstår nu att min känsla var befogad. Kollegor emellan hjälper varann och detta på kunders/ delägares bekostnad. Hoppas detta är toppen på ett isberg och inget som är vanligt förekommande. Dock anser jag detta vara allvarligt. Sveriges största försäkringsbolag som har transparens som ett av sina ledord. Vet inte hur jag ska agera. Någon som kan ge mig goda råd?