Det kunde man räkna ut, även med människohjärna, att ha en högre intelligens än människan är att utsätta vår art för oerhörda risker.
Hörde Max Tegmark i P1 tala om det här, i Söndagsintervjun för något år sedan. Han tog noshörningen som exempel. Att noshörningen aldrig skulle kunna ana varför den blir nästan utrotad – för att hornet används till hittepåmedicin, fastän hornet i sig innehåller keratin, samma ämne som finns i äckligt människohår och människonaglar. Den begriper inget, noshörningen. Jag kommer inte ihåg exakt hur exemplet var, men något i den riktningen. Tyckte han var en fjant som blivit kass på svenska efter år i utlandet, som Dolph Lundgren Rebecca Ferguson, men han har kanske rätt ibland.
På samma sätt som noshörningen inte förstår varför vi vill åt dess värdelösa horn, kan människan inte förstå varför datorn vill döda oss, det kan komma sig av de mest obegripliga skälen. Många jag talar med tror datorn kommer ta bort allt syre för att slippa undan rosten.
Bekymrar mig så.
Det är precis som miljöhoten, att en pytteliten klick datormänniskor styr en utveckling som väldigt få i de breda folklagren bett om. Vore an annan sak om datorns hämnd bara drabbade datakillar, men alla oskyldiga slinker med.